Gå til innhold

sarkom

Gjest hestmannen

Anbefalte innlegg

Gjest hestmannen

jente på 6år, har en kul, utvekst fra kragebeinet innmed halsen. Har vært til ultralyd, ingen funn. vært til ct ingen funn. Vært i mr og der sier de at det er en naturlig utvekst på beinet. Har tatt noen blodprøver noen forhøynede svar bla, revmatisk. Kulen vises godt og det har vokst siden den ble oppdaget på sein vinteren.Synest jeg stanger hode i veggen, får ingen skikkelige svar, vent å se,men hvor lenge? hva er en naturlig vekst, harlest litt om sarkom og blir litt urolig, kan det være det ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at det finnes mange naturlige varianter hos oss mennesker. Har sett dette i endel sammenhenger. Beinet og kulen vil jo vokse i takt med jenta, vil jeg tro, hvis dette er en normal variant.

Når hun har vært på alle disse undersøkelsene er det vel ikke så mye mere å undersøke? Skjønner godt at du er urolig, men noen ganger må man slå seg til ro med at leger har rett. Det er ingenting.

Alternativet er jo å få en vurdering til fra et annet sykehus, eller annen lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med undersøkelsene ble gjort i kombinasjon med intravenøs kontrast? For å avdekke evt blodårer i kulen?

Hei, nei ikke noe kontrast. er det ikke en frist for å få ett skikkelig svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke så lett å tolke brevet ditt,men jeg forstår det er en hevelse på kragbenet ved halsen. Kragebenet har en leddforbindelse med brystbenet (sternum) og jeg kan ikke tolke om hevelsen sitter i brystbenet, i leddforbindslen eller i kragebenet.

Ben kan av og til lage hevelser- eksostoser- som er ufarlige.Av en eller annen grunn lager benhinnen øke mengde ben som gir en slik hevelse. En årsak kan være at det har vært en skade med blødning under benhinnen, det stimulerer til bennydannelse som tar lang tid før det går tilbake.Det er ingen smerter i hevelsen.Har barnet slått seg eller fått en skade på det stedet du ser hevelsen? Det samme gjelder for brystbenet.

Den leddede forbindelse mellom krageben og brystbenet kan av og til få økt mengde væske i leddet som gir hevelse. Ved å ta på hevelsen vil man ofte kunne finne ut om det er væske eller ben.Det er litt rart at undersøkelsene som er gjort ikke har kunnet gi svar. En prøve av kulen ved hjelp av en nål vll kunne være en supplerende undersøkelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...