Gå til innhold

Tråkket på mobil i bursdag

Else

Anbefalte innlegg

10 åringen hadde vært i klassefest i kveld og kom hjem med knust mobilskjerm. En av guttene hadde tatt en ting som tilhørte et spill hun og ei annen spilte, og da jenta mi prøvde å ta det tilbake hadde han dratt henne i bakken og løpt vekk. Da han løp vekk tråkket han altså på mobilen.

Ser jo nå at jeg ikke burde ha sendt med henne mobilen, jeg har nok tenkt meg klassefester i 5 klasse som mindre herjing og lek enn det de faktisk er.

Lurer litt om jeg bør ta en telefon til foreldrene og høre hans side av saken og lufte en mulig erstattning, men er også usikker om dette går under kategorien "skyld deling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Lurer litt om jeg bør ta en telefon til foreldrene og høre hans side av saken og lufte en mulig erstattning''

Det ville aldri falt meg inn. At en mobil som tas frem blir ødelagt i en barnebursdag er sånt en nesten må regne med, i hvertfall kan en ikke laste de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer litt om jeg bør ta en telefon til foreldrene og høre hans side av saken og lufte en mulig erstattning''

Det ville aldri falt meg inn. At en mobil som tas frem blir ødelagt i en barnebursdag er sånt en nesten må regne med, i hvertfall kan en ikke laste de andre barna.

''At en mobil som tas frem blir ødelagt i en barnebursdag er sånt en nesten må regne med, i hvertfall kan en ikke laste de andre barna.''

Mener du det altså? At tiåringer vet så lite om hvordan man skal omgås hverandre, at en mobil som henger rundt halsen ikke skal kunne overleve et selskap? Er nok mine tanker om 10 åringers oppførsel og væremåte som er litt fjern da, pluss at jeg har jente i mitt hus ;)

Og jeg laster ikke "de andre barna", men tenker nok at denne gutten oppførte seg litt upassende og at dette fikk litt større følger enn et skrubbsår på kneet. Men jeg vet jo ikke hans versjon av saken. Kunne jo tenkt meg å høre den og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At en mobil som tas frem blir ødelagt i en barnebursdag er sånt en nesten må regne med, i hvertfall kan en ikke laste de andre barna.''

Mener du det altså? At tiåringer vet så lite om hvordan man skal omgås hverandre, at en mobil som henger rundt halsen ikke skal kunne overleve et selskap? Er nok mine tanker om 10 åringers oppførsel og væremåte som er litt fjern da, pluss at jeg har jente i mitt hus ;)

Og jeg laster ikke "de andre barna", men tenker nok at denne gutten oppførte seg litt upassende og at dette fikk litt større følger enn et skrubbsår på kneet. Men jeg vet jo ikke hans versjon av saken. Kunne jo tenkt meg å høre den og ;)

Ja, nettopp. Når noe skjer når barn er sammen finnes det alltid flere versjoner av historien.

Om noen av mine barns ting blir ødelagt i samvær med andre barn skal det velig mye til at jeg tenker på erstatning eller at det var andre skyld. Det vil stort sett bestandig dreie seg om uhell, selv om andre muligens utfører den utløsende handlingen.

Generelt synes jeg foreldre bør være ansvarlige for egne barns ting, kanskje med mindre andre ødelegger dem ved fullt overlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Når noe skjer når barn er sammen finnes det alltid flere versjoner av historien.

Om noen av mine barns ting blir ødelagt i samvær med andre barn skal det velig mye til at jeg tenker på erstatning eller at det var andre skyld. Det vil stort sett bestandig dreie seg om uhell, selv om andre muligens utfører den utløsende handlingen.

Generelt synes jeg foreldre bør være ansvarlige for egne barns ting, kanskje med mindre andre ødelegger dem ved fullt overlegg.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett på det som et hendelig uhell, på linje med at mobilen faller ut av jakkelomma når du går ut av bilen (det har vel de fleste av oss opplevd).

Jenta lærte vel at mobilen ikke trenger å henge rundt halsen, men kan ligge trygt i veska eller jakkelomma når man leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortærende, forstår det.

Men syns det høres ut som et hendelig uhell, og en lærepenge til jentungen om at telefonen ikke behøver å være med overalt..

Jeg hadde ikke ringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortærende, forstår det.

Men syns det høres ut som et hendelig uhell, og en lærepenge til jentungen om at telefonen ikke behøver å være med overalt..

Jeg hadde ikke ringt.

'' lærepenge til jentungen om at telefonen ikke behøver å være med overalt..''

Og jeg som egentlig har vært litt stolt over hvor FLINK hun er som husker å ta den med "over alt" :0) Det er alltid så greit at vi kan nå henne når vi trenger det.

Men ser jo at akkurat her var det dumt den ble med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg hadde ikke ringt. Slikt skjer, det uhell under litt heftig lek, det er unger som fort girer hverandre opp i slike settinger.

Uansett så har ikke guttungen så kostbar mobil at det hadde vært noen krise.

Hadde du derimot ringt meg og ymtet om erstatning, så hadde jeg nok gitt deg det, men som sagt, jeg hadde ikke gjort det selv. Så sant det ikke ble gjort med overlegg og det ble det jo ikke etter som jeg skjønte av innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett på det som et hendelig uhell, på linje med at mobilen faller ut av jakkelomma når du går ut av bilen (det har vel de fleste av oss opplevd).

Jenta lærte vel at mobilen ikke trenger å henge rundt halsen, men kan ligge trygt i veska eller jakkelomma når man leker.

''Jenta lærte vel at mobilen ikke trenger å henge rundt halsen, men kan ligge trygt i veska eller jakkelomma når man leker''

Tja, vet ikke om jeg akkurat vil anbefale henne å ha den liggende i jakkelomma heller. Er jo tryggest om hun har den på seg. Men kanskje ei veske å ha den i, er tingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer litt om jeg bør ta en telefon til foreldrene og høre hans side av saken og lufte en mulig erstattning, men er også usikker om dette går under kategorien "skyld deling".''

Nei, dette går under kategorien "hendelig uhell" for tiåringer. Sånt skjer når de har med mobiltelefonen (og det er derfor tiåringen vår har en skikkelig, skikkelig billig telefon, som han ikke får ha med overalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer litt om jeg bør ta en telefon til foreldrene og høre hans side av saken og lufte en mulig erstattning, men er også usikker om dette går under kategorien "skyld deling".''

Nei, dette går under kategorien "hendelig uhell" for tiåringer. Sånt skjer når de har med mobiltelefonen (og det er derfor tiåringen vår har en skikkelig, skikkelig billig telefon, som han ikke får ha med overalt).

''og det er derfor tiåringen vår har en skikkelig, skikkelig billig telefon, som han ikke får ha med overalt).''

Ettersom den er skikkelig, skikkelig billig, kunne det jo tenkes at han fikk lov å ta den med overalt! ;-)

Min gutt hadde forresten samme mobiltelefon fra han var 9,5 til 13 - da ble den byttet ut med en kuulere variant! :-) Han brukte bursdagspengene han fikk til 13-årsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og det er derfor tiåringen vår har en skikkelig, skikkelig billig telefon, som han ikke får ha med overalt).''

Ettersom den er skikkelig, skikkelig billig, kunne det jo tenkes at han fikk lov å ta den med overalt! ;-)

Min gutt hadde forresten samme mobiltelefon fra han var 9,5 til 13 - da ble den byttet ut med en kuulere variant! :-) Han brukte bursdagspengene han fikk til 13-årsdagen.

Det er sant, og han får lov til å ta den med stadig flere steder. Men vi har tatt trinn-for-trinn-metoden, fra at telefonen først bare kunne brukes hjemme, til at den kan medbringes overalt (er altså ikke helt der, vi vurderer nødvendigheten). Nå hører det med til historien at vi har en veldig distré tiåring, som gjerne glemmer de mest elementære ting (som skolesekk, jakke og sykkel), så det er nok lurt å øve litt.

Men han har så langt tatt brukbart vare på telefonen, og hvis det fortsetter, får han oppgradere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slikt er ikke noe greit.

Men jeg synes ikke noen av ungene har gjort noe galt. Derfor bør de heller ikke bebreides. Et kjedelig _uhell_.

Ingen vist i å være etterpåklok og si hun ikke burde hatt med mobilen. En annen gang kan det bli full krise av at mobilen ligger hjemme. Uhell skjer. Mobiltelefon er en bruksgjenstand som kan gå i stykker.

På den ene side kan det være naturlig at foreldrene til begge barna som var involvert i uhellet spleiser på kostnadene. På den andre siden kommer det jo an på hva skaden koster. Tror ikke jeg ville vært så villig til å punge ut for en iPhone.

Hva ville du gjort om det gjaldt et klesplagg, eller noe annet man ikke så lett legger hjemme.

Tror jeg ville fortsatt å oppmuntre til å ha mobilen med og ikke lagt alt for mye penger i en ny mobil.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ettersom den er skikkelig, skikkelig billig, kunne det jo tenkes at han fikk lov å ta den med overalt! ;-)''

Det tenker vel jeg også. Minus enkelte situasjoner der den nesten er garantert å bli stjålet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

I likhet med de andre her, ser jeg på dette som et hendig uhell, ting som kan skje på samme måte som hvem som helst kan miste telefonen sin i bakken. Jeg hadde ikke tenkt tanken på at jeg skulle få foreldrene til å erstatte telefonen. Jeg skjønner heller ikke at en 10 åring skal måtte ha telefonen "på seg" til enhver tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med de andre her, ser jeg på dette som et hendig uhell, ting som kan skje på samme måte som hvem som helst kan miste telefonen sin i bakken. Jeg hadde ikke tenkt tanken på at jeg skulle få foreldrene til å erstatte telefonen. Jeg skjønner heller ikke at en 10 åring skal måtte ha telefonen "på seg" til enhver tid...

''Jeg skjønner heller ikke at en 10 åring skal måtte ha telefonen "på seg" til enhver tid...

''

Ikke jeg heller. Min niåring har ikke mobil ennå, men når han etterhvert får det vil jeg forsøke å unngå at han venner seg til bestandig å ha den med (og ergo knapt trenger å tenke på å holde avtaler eller gi beskjeder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det mulig? rister på hodet

Det er deres ansvar med bruk av mobil og når deres barn skal ha den med seg. Det var et uhell som skjedde og ikke med vilje fra guttens side. Da kan man ikke kreve erstatning ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt åpenbart at herjing kan resultere i at dyre gjenstander ødelegges, og at foreldre og barn må ta ansvar for å ikke sende med / slenge på golvet mobiltelefoner, spillmaskiner, osv. Med andre ord syns jeg dere må ta dette på deres egen kappe.

Hadde derimot det andre barnet ødelagt den med vilje, så hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...