Gjest ensom med lidelsen Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Vi er en familie med en datter på 10 år som er yngst. Har eldre barn også. Hun har siden hun har vært født vært et urolig og missfornøyd barn. Hun sov veldig dårlig. Da hun var tre år søkte jeg som mamma hjelp hos helsesøster, da jeg var så utslitt av søvnmangel. Hun ble henvist til BUP og der sa de at alt var normalt med jenta. Hun ble på nytt henvist til BUP da hun var 6 år, og vi foreldre ble tilbudt foreldreveiledning, da de mente det ikke var grunnlag for noe med jenta da heller. Veiledningen vi fikk var bra i seg selv, men det var også veldig krevende og det gamle mønstret kom tilbake raskt. I barnehage og skolen fungerte hun helt fint. Gjør lekser og har stort sett venner. Har ikke merket spesielle konsentrasjonsproblemer, og skolen har ikke rapportert noe. Dog er det perioder hun biter seg ut med venner og ikke ser hva hun selv bidrar til. Skal vi snakke med henne, avviser hun enhver form for noe som oppleves som kritikk til henne. Må legge til at dessverre har jenta vår fått en del negativ oppmerksomhet da hun ofte er krangelaktig, og legger opp til ubehag, og er krevende. Hun gir seg aldri i tide. Hun er supergod til å argumentere. Hun pirker og reagerer på alt, og får hun ikke det som hun vil gir hun seg ikke før det er gått lang tid. Humøret hennes svinger fort. Ellers er hun et meget oppvakt barn, som får med seg mye. Selvfølgelig er hun kjærlig og snill, koser og viser andre oppmerksomhet. Men synes det negative er så fremtredene at det er i perioder ulevelig med. Må også nevne at hun har en angst i seg som muligens går ut over det normale. Hun overnatter ikke hos venner. Dette fordi hun en gang ble syk og kastet opp da hun overnattet. Etter det har hun hatt disse problemene. Hun får plutselig angst fordi hun er redd for å bli syk, og at vi foreldre kommer til å dø. Angsten opplever jeg dit hen at den hindre henne i en del ting. Hun har stort kontrollbehov. For eksempel hvis vi foreldre er borte kan hun ringe opptil flere ganger i timen for å høre hvor vi er og når tid vi kommer tilbake. Noe annet jeg har merket er at hvis hun opplever en ubehagelig situasjon får hun angst for å gjøre det igjen. Hun ble sittende fast i en heis, og etter det er hun livredd i heis. Begynner å gråte og skjelver. Hun kan også bli veldig sint i disse situasjonene. Lurer også på om hun har tics fordi hun lager noen lyder som kommer fra halsen og kaster hodet bak. Det er ikke så fremtredende, men nok til at jeg og far merker dette. Vi har prøvd mange ting. Som trøst, forståelse, møte jenta der hun er, ufarliggjøre ting, informerer henne, hatt samtaler med henne og hvordan hun kan uttrykke seg med følelsene sine, belønningsskjema, gå i oss selv som foreldre (hva har vi gjort galt), har søkt faglig hjelp. Ja tror vi har prøvd veldig mange ting. Jeg har hele tiden hatt en tanke om at datteren min muligens kan ha ADHD. Dette vil ikke min samboer høre på. Han sier jeg diagnostiserer uten å vite. Han mener at hun ikke har det, samtidig som han skjønner at dette er noe over normalen. Han avviser mine bekymringer mange ganger, og sier at det sikkert blir bedre etter hvert. Han sier til meg at uansett om hun ville få noen diagnose, ville ikke systemet ha noe hjelp å bidra med. Og han lurer på hva det vil hjelpe meg om hun fikk en diagnose. Jeg mener han tenker sneversynt, og blir kanske frustrert over at han ikke vil møte meg mer på det som gjelder datteren vår. Dette styrer hverdagen så pass mye at jeg selv nå er kommet i en fase, der jeg bare vil bort. Klarer ikke mer. Er fortvilet og redd. Vi har dessverre dårlig nettverk og merker at vi den senere tid er begynt å isolere oss litt fra omverden. Vi jobber begge full tid. Har nå på nytt ringt helsesøster og skal alene på en time der om en uke for å legge frem situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hei. Det kan være add eller aspergers som er høytfungerende autisme. Jeg mener at du bør få en ny uttredning av hun hvor du ber om at de undersøker om adhd og add og du må ta med autismespekterforstyrrelser. Hvis hun har add, adhd eller noe inn under autismesperkteret, da vil jeg annbefale at dere prøver medisin på hun. Medisin, da tenker jeg på 5 mg ritalin tre ganger om dagen og med angsten bør hun få medisin mot den. Medisin hun bør få mot den er sobril, stesolid, valium eller vival. Hun blir ikke avhengig av det for det blir brukt i små doser. Med søvnen bør hun få Melatonin. Melatonin er ikke medisin, det er naturpreparat. Husk at hun har rett til å gå på BUP fram til hun er 23 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hei. Det kan være add eller aspergers som er høytfungerende autisme. Jeg mener at du bør få en ny uttredning av hun hvor du ber om at de undersøker om adhd og add og du må ta med autismespekterforstyrrelser. Hvis hun har add, adhd eller noe inn under autismesperkteret, da vil jeg annbefale at dere prøver medisin på hun. Medisin, da tenker jeg på 5 mg ritalin tre ganger om dagen og med angsten bør hun få medisin mot den. Medisin hun bør få mot den er sobril, stesolid, valium eller vival. Hun blir ikke avhengig av det for det blir brukt i små doser. Med søvnen bør hun få Melatonin. Melatonin er ikke medisin, det er naturpreparat. Husk at hun har rett til å gå på BUP fram til hun er 23 år. Vi fikk melatonin til vår datter da vi slet med søvnproblemer for 6 år siden. Funka så det grein, men dessverre fremkalte det nattskrekk så til de grader at det hørtes ut som motorsagmasakren fra soverommet. Helg grusomt. Vi mått dessverre derfor slutte med dette. Vi testa det vi voksne og forresten. Fantastiske greier :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moderator Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Hei. Det kan være add eller aspergers som er høytfungerende autisme. Jeg mener at du bør få en ny uttredning av hun hvor du ber om at de undersøker om adhd og add og du må ta med autismespekterforstyrrelser. Hvis hun har add, adhd eller noe inn under autismesperkteret, da vil jeg annbefale at dere prøver medisin på hun. Medisin, da tenker jeg på 5 mg ritalin tre ganger om dagen og med angsten bør hun få medisin mot den. Medisin hun bør få mot den er sobril, stesolid, valium eller vival. Hun blir ikke avhengig av det for det blir brukt i små doser. Med søvnen bør hun få Melatonin. Melatonin er ikke medisin, det er naturpreparat. Husk at hun har rett til å gå på BUP fram til hun er 23 år. Hei apelsin Du kan fortelle andre brukere om hva slags medisiner du selv bruker - men vi kan ikke ha det slik at du gir råd til andre om hva slags medisiner de bør bruke. Husk at du ikke er lege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Hei apelsin Du kan fortelle andre brukere om hva slags medisiner du selv bruker - men vi kan ikke ha det slik at du gir råd til andre om hva slags medisiner de bør bruke. Husk at du ikke er lege. Jeg glemte meg. Jeg så på det jeg hadde svart og da så jeg at jeg hadde svart helt feil. Det var caprice som minnet meg på at jeg hadde svart feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moderator Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Jeg glemte meg. Jeg så på det jeg hadde svart og da så jeg at jeg hadde svart helt feil. Det var caprice som minnet meg på at jeg hadde svart feil. Bra at du skjønner hva vi mener :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Vi fikk melatonin til vår datter da vi slet med søvnproblemer for 6 år siden. Funka så det grein, men dessverre fremkalte det nattskrekk så til de grader at det hørtes ut som motorsagmasakren fra soverommet. Helg grusomt. Vi mått dessverre derfor slutte med dette. Vi testa det vi voksne og forresten. Fantastiske greier :-) Hei caprice. Hvilken melatonin fikk hun? Jeg får også melatonin. Jeg får melatonin i kapsler og de har en psykiater jeg var hos sakt til meg at det ikke er noen bivirkninger på de. I vår fikk jeg melatonin i tabelett for det er kommet nå og av de fikk jeg utslett. Det du kan gjøre er å bla litt her på bokstavbarn og klikke på de som står melatonin på og lese. Det gjør av og til jeg i stedenfor å spørre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnaLexia Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hei. Dette minner meg endel om sønnen min som har ADHD med TS. Altså tourette. Han har også mye angst for ting og det styrer hverdagen. Han er 11 år nå og angsten har blitt litt bedre, men fremdeles styrer den mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.