Gå til innhold

Hvis ditt barn var overvektig...

Gjest Beige

Anbefalte innlegg

... og barnet stadig vekk kom hjem og fortalte at andre elever kalte h*n feit...

I tillegg til å ringe skolen og ta opp temaet, for sånt skal selvsagt ikke forekomme, hadde du også sluttet å sette fram godteri, kaker, kjeks til ungen hver eneste dag?

Hadde du tenkt at ungen sannsynligvis kom til å få det bedre på skolen (og ellers i livet) dersom det ikke var overvektig? Overvekten skyldes ingen sykdom, men et dårlig kosthold hvor godteri er en del av hverdagen. Ungen er 8 år.

Jeg kjenner foreldrene til barnet her, og de gjør ikke annet enn å legge ungene som mobber "for hat" og ringer skolen og sier fra om dette. Selvsagt skal de ringe og si fra. Selvom en unge er overvektig, skal en selvsagt ikke godta slike kommentarer. Men jeg kjenner jeg blir ørlite provosert når mora som sitter og legger ut til meg om de teite ungene som mobber ungen hennes for overvekt, i samme åndedrag spør ungen sin om h*n vil ha en sjokolade til...

Hva jeg vil med dette innlegget? Tja, kanskje få frem at foreldre _kan_ gjøre en innsats for at deres barn ikke skal bli et mobbeoffer. Blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletiden

'' hadde du også sluttet å sette fram godteri, kaker, kjeks til ungen hver eneste dag?''

Selvsagt

''Hadde du tenkt at ungen sannsynligvis kom til å få det bedre på skolen (og ellers i livet) dersom det ikke var overvektig?''

Ja

''Jeg kjenner foreldrene til barnet her, og de gjør ikke annet enn å legge ungene som mobber "for hat" og ringer skolen og sier fra om dette. Selvsagt skal de ringe og si fra. Selvom en unge er overvektig, skal en selvsagt ikke godta slike kommentarer. Men jeg kjenner jeg blir ørlite provosert når mora som sitter og legger ut til meg om de teite ungene som mobber ungen hennes for overvekt, i samme åndedrag spør ungen sin om h*n vil ha en sjokolade til...

Hva jeg vil med dette innlegget? Tja, kanskje få frem at foreldre _kan_ gjøre en innsats for at deres barn ikke skal bli et mobbeoffer. Blant annet''

Ingen foreldre skal godta mobbing, men det andre du sier er en selvfølgelighet. Foreldrene er ikke uten ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Barn skal selvfølgelig ikke mobbes, uansett "grunn". Men jeg er helt enig med deg i at hvis barnet er overvektig, så har foreldrene et ansvar for å sørge for at barnet spiser sunt og forsøker å få det ned i vekt.

Dette er rett og slett to diskusjoner - en om mobbing og en om matvaner og foreldenes ansvar i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal selvfølgelig ikke mobbes, uansett "grunn". Men jeg er helt enig med deg i at hvis barnet er overvektig, så har foreldrene et ansvar for å sørge for at barnet spiser sunt og forsøker å få det ned i vekt.

Dette er rett og slett to diskusjoner - en om mobbing og en om matvaner og foreldenes ansvar i forhold til dette.

''Dette er rett og slett to diskusjoner - en om mobbing og en om matvaner og foreldenes ansvar i forhold til dette.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbere, mobbernes foreldre, lærere og andre voksne som har mulighet til å gripe inn er ansvarlige for mobbing.

Foreldrene kan ikke bebreides for mobbingen. Det er en stuslig skole om overvekt eller andre avvik fra gullstandarden skal gi rett til mobbing, plaging og utfrysning.

Foreldrene har ansvaret for at barna har et nogen lunne vettugt kosthold. Men foreldrene er i sin fulle rett til å ikke akseptere at barnet mobbes selv om kostholdet de besørger ikke er særlig smart.

Bedre kosthold ville selvsagt vært en fordel, overvekt eller ikke.

Hvordan vet du forresten at ungen spiser snop hver bidige dag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbere, mobbernes foreldre, lærere og andre voksne som har mulighet til å gripe inn er ansvarlige for mobbing.

Foreldrene kan ikke bebreides for mobbingen. Det er en stuslig skole om overvekt eller andre avvik fra gullstandarden skal gi rett til mobbing, plaging og utfrysning.

Foreldrene har ansvaret for at barna har et nogen lunne vettugt kosthold. Men foreldrene er i sin fulle rett til å ikke akseptere at barnet mobbes selv om kostholdet de besørger ikke er særlig smart.

Bedre kosthold ville selvsagt vært en fordel, overvekt eller ikke.

Hvordan vet du forresten at ungen spiser snop hver bidige dag.

mvh

Det vet jeg fordi jeg er veldig ofte sammen med familien, flere ganger i uka, og hver gang jeg er der står godteskåla/kjeksskåla framme. Ofte samme godteskåla som dagen før eller to dager før, med mindre innhold i enn sist jeg var der. Og ungen er alltid ofte fremme og forsyner seg når jeg er der.

Ungen har også ofte med seg godteri når det kommer på besøk til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK.

Prøv å håndter dette som tre ulike ting. Mobbing, overvekt og kosthold.

Mobbingen er uakseptabel uansett. Foreldre må ha lov å være frustrerte over at barnet mobbes.

Overvekten kan skyldes en kombinasjon av mange ulike faktorer der kosthold er et element som gjør større eller mindre utslag.

Kostholdet bør være mer fornuftig enn det du skisserer, overvekt eller ikke.

Skulle du ønske å ta dette opp, burde du snakke kosthold og ikke blande inn vekt og mobbing.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

OK.

Prøv å håndter dette som tre ulike ting. Mobbing, overvekt og kosthold.

Mobbingen er uakseptabel uansett. Foreldre må ha lov å være frustrerte over at barnet mobbes.

Overvekten kan skyldes en kombinasjon av mange ulike faktorer der kosthold er et element som gjør større eller mindre utslag.

Kostholdet bør være mer fornuftig enn det du skisserer, overvekt eller ikke.

Skulle du ønske å ta dette opp, burde du snakke kosthold og ikke blande inn vekt og mobbing.

mvh

Jeg regner med at denne var til trådstarter? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

''Dette er rett og slett to diskusjoner - en om mobbing og en om matvaner og foreldenes ansvar i forhold til dette.''

Skulle du bare sitere meg, eller var det et spørsmål der? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig diskusjonstema dette her. Lett for at du blir hengt med slike uttalelser. Men jeg må jo bare si meg enig.

Det er IKKE lov til å mobbe, men vi foreldre bør hjelpe våre barn så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Ups!

Jeg skulle si meg enig:-)

Hehe, jeg skjønte at du nok enten var enig eller uenig i det jeg skrev, men jeg var litt usikker på hvilken konklusjon jeg skulle dra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første er mobbing aldri greit - uansett.

For det andre er det omsorgssvikt dersom det du skriver om godteri som alltid står framme stemmer.

For det tredje er det fordommer fra deg dersom punkt 2 kun er noe du antar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som vi alle er enig om så er ikke mobbing akseptert. Når det er sagt så tenker jeg at alle foreldre bør ha fokus på kostholdet til egne barn, fordi de har ansvar for barna sine. Ingen har godt av¨å spise godteri hver dag enten man er overvektig eller ikke. Jeg ville sagt fra til venninnen din og sagt noe om at sønnen er overvektig og at han derfor bør få annet enn den slags mat, kanskje hun vil trøste han og ikke ser at godteri blir feil måte å trølste n overvektig unge med?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes noen overvektige barn, selv om alle foreldre blir som deg. Så det er helt på sin plass at det slås ned på erting og mobbing. Barna skal ikke mobbe en medelev som er tynn, rødhåret eller mørkhudet, heller.

De aller fleste foreldre forsøker nok å "forebygge" etter beste evne. Men evnen varierer.

Etter min mening skal man være veldig forsiktig med å blande seg opp i slike saker, hvis man ikke blir spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saker har gjerne flere sider...

Det er helt umulig å ikke være enig i at foreldrene absolutt bør tenke over kostholdet til ungen, ikke bare fordi vedkommende får kommentarer/blir mobbet, men også fordi man faktisk gjør barnet sykt ved å gi det så feil mat. Overvekt er en indikator på feil kosthold.

Når det er sagt, så har jeg også møtt endel overvektige barn i mitt liv, både som skoleelev selv og i klassene til mine barn. Og det er ikke slik at overvektige er en gruppe forsagte, stille og milde unger som bare tar imot dritt fra andre.

I min egen barndoms skoleklasse hadde vi 2 svært overvektige jenter. De var noen jævler til å skape splid innad i jentegruppa. De herjet med oss, og de trengte oss opp i verbale hjørner vi ikke kom ut av uten å si at de enten var slanke eller tjukke. Helt forferdelig. De påberopte seg å være mobbeoffer, men fy flate, de var så forferdelige sjøl og jeg synes ikke det var det minste rart at de fikk igjen - også med kommentarer om overvekten. Det var ingen av oss som ble kalt beinrangler og guttejenter som prøvde å framstille oss som mobbeoffer.

I mine barns klasser er det også overvektige barn. Jeg har vært med begge klassene på endel turer, og jeg blir sjokkert over hvordan disse overvektige presser andre til å si noe feil, for så å sladre til læreren om at de blir mobbet fordi de er overvektige. Eksempel fra en busstur i fjor: Klassens tyngste setter seg på klassens minste gutt. Den minste har ikke sjans til å fjerne den store, og den store spør og spør hvorfor den minste ikke kommer seg løs. Til slutt svarer den vesle "Du er for tung!", hvorpå den store fyker rett til læreren og sier "x sier at jeg er feit!".

I mitt andre barns klasse opplevde jeg følgende på en skogstur: Den overvektige jenta går sammen med noen som ikke er overvektige. De tynnere jentene er også sprekere, og i en oppoverbakke blir den overvektige hengende bak. Hun ber de andre vente, noe de ikke har så lyst til, siden de da blir hengede enda lenger bak. De ber henne gå på litt. Da begynner hun å presse på med "hvorfor går dere fortere enn meg, hvorfor går dere fortere", og hun gir seg ikke før den ene jenta blir irritert og sier "du er jo mye tyngre enn oss". Og vips, der var tårene, og rett til læreren ved første stopp og sier hun blir mobbet for vekta.

ARGH!

Jo, noen blir mobbet helt uten grunn for sin overvekt, men søren heller - det er endel saker som også har flere sider!

(Foreldrene til disse to ungene jeg tok fram som eksempler her er titt og ofte i kontakt med læreren og klager over at andre plager deres barn. De samme barna har gjerne med kaker og kjeks på skolen, i matboksen, og selv om lærerne prøver å si at det ikke er lov, så hever de seg over slike "forbud".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...