Gjest Kayia Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Tror det er utrolig viktig å få vite at man faktisk ser ganske bra ut, ja Tror jeg også. Vi blir fortalt fra alle kanter at vi kunne forbedret ditt, gjort datt og sett ut sånn eller sånn, og jeg tror det er god motgift å ha blitt vurdert til ståkarakter og vel så det av noen rundt oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg pleier å si til mine barn at de er pene eller nydelige. Jeg kommenterer aldri f.eks. at du har så pene hender, ansikt eller slank eller den slags. Foreldre som påpeker at det og det er pent er med på å lage en slags modell på hva som er pent og ikke. Om jeg sier at du er så høy og slank og sier mye positivt rundt det så lærer jeg barnet at det er mye penere og være høy enn lav og/eller tykk. Eller om du sier motsatt. Du er så nydelig fordi du er så lita og nett, så lærer barna at de høye og/eller tykke ikke er pene. Samfunnet er vært forksuert på utseende. Modellbransjen lærer barn at du ikke er pen om du er liten og/eller tykk. Jeg kan derfor ikke skjønne hvorfor de som sier at de hadde komplekser p.g.a de er så høye har det. Det er jo de som blir regnet som pene i samfunnet. ''Foreldre som påpeker at det og det er pent er med på å lage en slags modell på hva som er pent og ikke. '' Jeg er ofte veldig konkret når jeg gir kompliment til min sønn. Ofte kommenterer jeg de vakre brune øynene hans og de fine krøllene han har. At jeg dermed definerer blå og grønne øyne eller glatt hår for styggt er jeg ikke enig i. Mine foreldre ga meg mange komplemanger rundt mine ferdigheter, og jeg har alltid hatt god selvtillitt på hva jeg kan klare. Mine foreldre kommenterte sjelden utseende. Men jeg husker min mor sa jeg hadde fine øyenbryn da jeg var ca 12 år. Nå er jeg 40 og husker det godt :-) ''Modellbransjen lærer barn at du ikke er pen om du er liten og/eller tykk. Jeg kan derfor ikke skjønne hvorfor de som sier at de hadde komplekser p.g.a de er så høye har det. Det er jo de som blir regnet som pene i samfunnet.'' Vel, jeg er av de lange som på skolen huket meg sammen for å ikke rage altfor langt over alle andre. Det var ingen som fortalte meg at jeg var flott som høy, og kommentarer som flaggstang hjalp heller ikke på selvtillitten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 ''Personlig så syns jeg det ikke faller riktig å kommentere barns utseende... Jeg gjør det heller ikke i særlig grad mot andre mennesker heller heller...'' Hvorfor synes du det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg gir mange komplimenter til både egne og andres barn, men passer meg for å ikke kommentere eventuelle negative karakteristikker. Jeg tror barn har godt av å få høre MASSE positivt om seg selv. De får tidsnok høre negativt om seg selv, og de starter tidsnok med å tenke negativt om seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.