Gå til innhold

Søke jobb, og referanser

Anbefalte innlegg

Gjest vurderer bytte jobb

Jeg vurderer å søke på en stilling som har kommet opp nå. Men jeg har ikke sagt opp i min nåværende jobb, og vil heller ikke at min nåværende arbeidsgiver skal få vite at jeg søker på en annen jobb. Hvordan gjør man det da mht referanser? Man skal jo gjerne oppgi referanser i en CV, men det er vel ikke vanlig å ringe referansene før man har vært på evnt intervju?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353692-s%C3%B8ke-jobb-og-referanser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke din nåværende overordrende som referanse, men skrive i søknaden noe slikt som

"Da min nåværende arbeidsgiver ikke er informert om at jeg søker ny jobb, setter jeg pris på at mine referanser ikke kontaktes før jeg har underrettet dem".

De ringer uansett neppe referansene sine før du har vært på intervju og er aktuell for innstilling til jobben.

Jeg har akkurat fått ny jobb og levert oppsigelse der jeg jobber nå :-) Hadde akkurat samme dilemma som deg.

Jeg valgte å ikke skrive referanser i søknaden. Skrev at jeg ba om diskresjon, at ikke arbeidsgiver skulel bli kontaktet før evt etter et eventluelt intervju.

Jeg ble innkalt til intervju og de hadde full forståelse for at jeg ikke ville si noe til min sjef om at jeg søkte jobb. Jeg oppgav to referanser - begge har jeg en jobb-relasjon til, men ingen av dem var min leder. De kjenner meg på ulike måter.

Vel - de ringte referansene, og noen dager seinere ble jeg tilbudt jobben :-)))))

Lykke til!

Det er helt normalt å oppgi referansene først når du er inne til intervju. Da vet du at du har en reell sjanse for å få jobben, og oppgir ikke tlf. nr. til flere enn nødvendig.. (i tilfelle du søker mange jobber, så har du litt kontroll selv)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...