Gå til innhold

Skamferte Barbiedukker

filiokus81

Anbefalte innlegg

Arrrgggh....

Jeg var på butikken i ettermiddag. Jentene (3 og 5) var hjemme med pappaen. Når jeg kommer hjem, sitter jentene på gulvet sammen med barbiesamlingen, og har klippet av nesten samtlige håret. Jeg eksploderte ganske høylydt, og kjefter og smeller en stund om at slik behandler vi ikke tingene våre, og at det blir VELDIG lenge til det blir anskaffet nye barbiedukker her i huset.

Så sier 5 åringen: ..."men pappa sa vi fikk lov". HVA?? sier mamma, og da kommer det frem at joda, pappa har sagt at det er veldig dumt å klippe dukkene slik at de blir stygge, men dersom de har lyst må de gjerne gjøre det for hans del. Det er jo deres egne dukker.

Jeg er sint, både på pappaen og ungene. Jeg kan overhodet ikke forstå at man kan overlate en slik beslutning (-å ødelegge lekene sine) til unger på 5 og 3. Og selv unger på 5 og 3 vet inderlig godt at slikt gjør man ikke.

Men overdriver jeg? Hvilken policy har dere på dette? Bestemmer ungene helt og holdent over egne ting, eller legger mor og far visse retningslinjer?

- hissig filiokus81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• filiokus81

13

• morsan

9

• frosken

5

• AneM1365380603

5

Vel jeg hadde forstått din frustrasjon mere om det var snakk om nabobarna de klippet håret av ;))

Men altså. Dette er barbidukker. Deres egne dukker. De vil klippe dem kort, hva er problemet med det? _må_ dukkene ha langt hår?.For meg virker de som om de gjør litt opprør mot motebildet, Hvorfor skal Barbie alltid se så perfekt ut? Det finnes sikkert barbie-parykker også ,dersom de angrer på klippingen.

Nei, jeg forstår ikke helt greia. Hadde en stor dukke selv " Katrine het hun faktisk",som jeg klippet håret til. Kan ikke huske at det ble noe rabalder av det i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg hadde forstått din frustrasjon mere om det var snakk om nabobarna de klippet håret av ;))

Men altså. Dette er barbidukker. Deres egne dukker. De vil klippe dem kort, hva er problemet med det? _må_ dukkene ha langt hår?.For meg virker de som om de gjør litt opprør mot motebildet, Hvorfor skal Barbie alltid se så perfekt ut? Det finnes sikkert barbie-parykker også ,dersom de angrer på klippingen.

Nei, jeg forstår ikke helt greia. Hadde en stor dukke selv " Katrine het hun faktisk",som jeg klippet håret til. Kan ikke huske at det ble noe rabalder av det i etterkant.

Jeg ser vel for meg syting og klaging om kort tid, fordi "alle andre" sine barbiedukker er så mye finere enn deres egne. Fordi de ser helt skamferte ut.

I tillegg syns jeg lite om at man ødellegger dyre ting, jeg vil at barna mine skal ha respekt for tingene sine og ta skikkelig vare på dem.

Og for ordens skyd - jeg tror neppe dette var opprør mot noe som helst, de er helt prinsessefrelste begge to. Jeg tror dette ene og alene handlet om at det er gøy å klippe hår.

Men det er mulig jeg overreagerer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg klipte også dukkene mine da jeg var liten, og angret i etterkant for ingen ble vakrere med skamklipt hår...

Husker ikke at mamma ble sint, det var tross alt mine dukker og jeg som måtte leke med dem.

Jentene mine hadde også masse barbie da de var mindre, og de ble sikkert også klippet og frisert. Jeg tror ikke jeg hadde gådd i fistel for en slik sak, men jeg kunne vel sagt at dette var unødvendig....i ditt tilfelle hadde jo pappa samtykket så ungene er jo på en måte uskyldige. De ser jo ikke på klippingen som ødeleggelse. De synes sikkert at de har vært flinke og frisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville blitt skikkelig irritert om de hadde tatt flesteparten av dukkene. En hver er noe annet enn alle. Jeg er også litt usikker på om de virkelig ser konsekvensene av den morsomme frisørtimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt skikkelig irritert om de hadde tatt flesteparten av dukkene. En hver er noe annet enn alle. Jeg er også litt usikker på om de virkelig ser konsekvensene av den morsomme frisørtimen.

Uff ja, de fleste gikk med. Jeg hører for meg sytingen når de angrer om noen dager allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipte også dukkene mine da jeg var liten, og angret i etterkant for ingen ble vakrere med skamklipt hår...

Husker ikke at mamma ble sint, det var tross alt mine dukker og jeg som måtte leke med dem.

Jentene mine hadde også masse barbie da de var mindre, og de ble sikkert også klippet og frisert. Jeg tror ikke jeg hadde gådd i fistel for en slik sak, men jeg kunne vel sagt at dette var unødvendig....i ditt tilfelle hadde jo pappa samtykket så ungene er jo på en måte uskyldige. De ser jo ikke på klippingen som ødeleggelse. De synes sikkert at de har vært flinke og frisert.

Men det er så trasig når de har klippet nesten alle sammen. De kommer nok til å angre bittert om noen dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du reagerer. Barn skal ikke ødelegge lekene sine. Jeg ville sagt i fra at de ikke får nye dukker, nå må de leke med de skamklipte. Og jeg syns absolutt at faren skulle grepet inn og hindret dem når han så hva de holdt på med. Barn må lære at man skal behandle ting på en skikkelig måte, også når det er egne leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel for meg syting og klaging om kort tid, fordi "alle andre" sine barbiedukker er så mye finere enn deres egne. Fordi de ser helt skamferte ut.

I tillegg syns jeg lite om at man ødellegger dyre ting, jeg vil at barna mine skal ha respekt for tingene sine og ta skikkelig vare på dem.

Og for ordens skyd - jeg tror neppe dette var opprør mot noe som helst, de er helt prinsessefrelste begge to. Jeg tror dette ene og alene handlet om at det er gøy å klippe hår.

Men det er mulig jeg overreagerer altså.

''Jeg ser vel for meg syting og klaging om kort tid, fordi "alle andre" sine barbiedukker er så mye finere enn deres egne. Fordi de ser helt skamferte ut''

Men da er jo dette en lærdom for dem. Ødelegger man dukkene sine så får det konsekvenser for dem. Dere får heller leke dere med ulike typer garn etc og lage parykker til dem.

slik jeg leser innlegget så tenker jeg ikke at jentene villle ødelegge dukkene sine, men at de ville fikse på dem. På samme måte som vi voksne kan få lyst til å klippe oss helt korte etter å ha hatt langt hår en periode. Om de gjorde dette bare for å ødelegge tingene sine så de ikke var brukbare igjen så hadde jeg nok reagert slik som deg. Men så lenge de vil fortsette å leke med dem til tross for skamfert frisyre så hadde jeg ikke laget noe særlig rabalder ut av det.

Men jentene vil nok etter dette ikke klippe seg selv eller andre på impuls, Da vil de se slik ut. En grei påminnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, de fleste gikk med. Jeg hører for meg sytingen når de angrer om noen dager allerede.

Jeg ville latt min irritasjon gått ut over faren, for det er jo han som har ansvaret/som har sagt ja.

Tipper han hadde det fredelig mens ungene holdt på, men kanskje han nå ser at det ikke var så smart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser vel for meg syting og klaging om kort tid, fordi "alle andre" sine barbiedukker er så mye finere enn deres egne. Fordi de ser helt skamferte ut''

Men da er jo dette en lærdom for dem. Ødelegger man dukkene sine så får det konsekvenser for dem. Dere får heller leke dere med ulike typer garn etc og lage parykker til dem.

slik jeg leser innlegget så tenker jeg ikke at jentene villle ødelegge dukkene sine, men at de ville fikse på dem. På samme måte som vi voksne kan få lyst til å klippe oss helt korte etter å ha hatt langt hår en periode. Om de gjorde dette bare for å ødelegge tingene sine så de ikke var brukbare igjen så hadde jeg nok reagert slik som deg. Men så lenge de vil fortsette å leke med dem til tross for skamfert frisyre så hadde jeg ikke laget noe særlig rabalder ut av det.

Men jentene vil nok etter dette ikke klippe seg selv eller andre på impuls, Da vil de se slik ut. En grei påminnelse.

''Men jentene vil nok etter dette ikke klippe seg selv eller andre på impuls, Da vil de se slik ut. En grei påminnelse.''

Det er helt sant. Jeg får fokusere på det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville latt min irritasjon gått ut over faren, for det er jo han som har ansvaret/som har sagt ja.

Tipper han hadde det fredelig mens ungene holdt på, men kanskje han nå ser at det ikke var så smart ;)

Hehe, liten tvil om at han nøt roen ja.

Vel, foreløpig sitter jeg demonstrativt og asosialt ved pc'en. Det har jeg tenkt å fortsette med en stund ;o)

Jaja, gjort er gjort og klipt er klipt. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du reagerer. Barn skal ikke ødelegge lekene sine. Jeg ville sagt i fra at de ikke får nye dukker, nå må de leke med de skamklipte. Og jeg syns absolutt at faren skulle grepet inn og hindret dem når han så hva de holdt på med. Barn må lære at man skal behandle ting på en skikkelig måte, også når det er egne leker.

Nye dukker er ikke aktuelt nei. Det eneste som er veldig kjedelig nå er timingen; Eldste skal feire bursdag i helgen og får nok dukkepåfyll uavhengig av mammas velsignelse... Det tar nok den verste svien av en eventuell anger vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er slike ting som far eller mor bør nekte barnet å gjøre, dersom det ligger i deres makt. Om ikke annet ffordi barnet kan komme til å angre seg senere.

Jeg husker godt at jeg klippet av det lange håret på en av mine dukker, og hvor trist det var å oppdage at det ikke vokste ut igjen etterpå!!

Men barn er unnskyldt - de skjønner ikke konsekvensene av det de gjør. Faren derimot burde visst bedre.

Men uansett hvor ergerlig det er, er det jo ikke verdens undergang, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er slike ting som far eller mor bør nekte barnet å gjøre, dersom det ligger i deres makt. Om ikke annet ffordi barnet kan komme til å angre seg senere.

Jeg husker godt at jeg klippet av det lange håret på en av mine dukker, og hvor trist det var å oppdage at det ikke vokste ut igjen etterpå!!

Men barn er unnskyldt - de skjønner ikke konsekvensene av det de gjør. Faren derimot burde visst bedre.

Men uansett hvor ergerlig det er, er det jo ikke verdens undergang, da :-)

Neida, absolutt ikke. Men der og da var jeg definitivt ikke blid. Tenker som deg at dette skal pappaen si kategorisk nei til, når han oppdager hva som er i gjære.

Jaja. Egentlig burde de fått angre seg i bøtter og spann syns jeg, så tar det kanskje en stund før noe sånt skjer igjen. Eldste har imidlertid bursdagsbesøk i helgen, så her blir det nok dukkepåfyll enten mamma liker det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tipper han hadde det fredelig mens ungene holdt på, men kanskje han nå ser at det ikke var så smart ;)''

*he he*

Dette får meg til å huske en historie jeg hørte om en lærer på mitt barndomssted. Han satt på hjemmekontoret og rettet oppgaver, mens husets 5-6-åring lekte i stua. Mor og søsken var ute.

Etter en stund sier gutten: "Jeg spikrer litt jeg, pappa!" "ok" mumøer pappa fra kontoret (hadde han egentlig hlrt etter?)

Da faren kommer ut i stua litt senere, står det en spiker rett opp fra salongbordet...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, absolutt ikke. Men der og da var jeg definitivt ikke blid. Tenker som deg at dette skal pappaen si kategorisk nei til, når han oppdager hva som er i gjære.

Jaja. Egentlig burde de fått angre seg i bøtter og spann syns jeg, så tar det kanskje en stund før noe sånt skjer igjen. Eldste har imidlertid bursdagsbesøk i helgen, så her blir det nok dukkepåfyll enten mamma liker det eller ei.

Ja, jeg så det under :-) Ikke lett det der..

For meg var det verre -jeg hadde vel kanskje tre dukker, hvorav en ble skamklipt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Husker ikke at mamma ble sint''

Jeg har heller ikke noe minne om det da jeg klipte min dukke.

Men personlig tror jeg at jeg lettere hadde flydd i flint over sløv far enn ubetenksom unge!! ;-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...