Gå til innhold

Bonden var i sin rett

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AtHomeMom

Klart han hadde rett til å gjøre dette (bonden altså) - dette var nødverge. Hunden skremte sauene hans. At det tilfeldigvis var ei 9 år gammel jente (typisk VG-vinkling) som var medeier i denne hunden har egentlig ingenting med saken å gjøre, selv om jeg selvfølgelig skjønner at det er veldig trist både for henne og resten av familien.

Han har neppe gjort noe galt juridisk sett. Men han kunne valgt å varsle eierne for å se om de øyeblikkelig kunne fange inn hunden samtidig som han gikk og hentet geværet sitt. Han hadde neppe våpenet med seg i utgangspunktet, så hunden ville muligens vært like raskt fjernet ved en telefon.

Annonse

Han har neppe gjort noe galt juridisk sett. Men han kunne valgt å varsle eierne for å se om de øyeblikkelig kunne fange inn hunden samtidig som han gikk og hentet geværet sitt. Han hadde neppe våpenet med seg i utgangspunktet, så hunden ville muligens vært like raskt fjernet ved en telefon.

Enig.

Detssuten synes jeg det er vanskelig å si bare på bakgrunn av den artikkelen hvor truende situasjonen var. Selv om man er i en nødrettssituasjon kan man ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å avverge faren.

Enig.

Detssuten synes jeg det er vanskelig å si bare på bakgrunn av den artikkelen hvor truende situasjonen var. Selv om man er i en nødrettssituasjon kan man ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å avverge faren.

Det må jo bli fantastiske naboforhold ut av slike ting...

Enig.

Det er nok feil, det er nemlig ikke nødvendig at bikkja biter... sauene kan fort bli så skremte at de får hjertestans. Så det var nok viktig å få stanset det så raskt som mulig.

Jeg skjønner ikke at foreldrene velger å la jentungen stå frem i avisene i en slik sak.

Det er jo selvsagt med å sette bonden i et enda dårligere lys... Hundeeiere som ikke greier å passe hunden sin har bare godt av dette. Jeg hater løse hunder og kunne godt tenkt meg å skutt noen jeg også.

Det er jo selvsagt med å sette bonden i et enda dårligere lys... Hundeeiere som ikke greier å passe hunden sin har bare godt av dette. Jeg hater løse hunder og kunne godt tenkt meg å skutt noen jeg også.

''Hundeeiere som ikke greier å passe hunden sin har bare godt av dette.''

På de fleste områder av livet kunne vi vel tenke oss større grad av perfeksjonisme - men siden vi lever i et samfunn så prøver de fleste av oss allikevel å finne løsninger som tar hensyn til andre. Hundeeiere bør ha kontroll over hundene sine (men det er ingenting i denne historien som tyder på at de pleide å slippe hunden løs på naboens sauer), men sauebønder bør allikevel forsøke å velge de mest skånsomme løsningene når problemer oppstår. Dersom hunden kunne vært stoppet like raskt med en telefon til naboen (det forutsetter selvfølgelig at naboen da var hjemme og øyeblikkelig løste situasjonen), så burde bonden etter min oppfatning ha valgt den løsningen. Derimot mener jeg ikke at bonden skulle passivt se på at sauene led fordi hunden uroet dem.

Annonse

Gjest jævlige bondeknøl

Bonden hadde tydeligvis tid til å prøve å stanse hunden _I EN HALV TIME_ før han gikk og hentet geveret. Dersom han ikke hadde mulighet til å ringe, burde han i det minste ha avfyrt et varselskudd eller flere, før han skøt hunden - som SISTE UTVEI!!!!

Hunden var inngjerdet, men hadde dessverre forsert gjerdet. Teksten kunne forståes som at dette var et engangstilfelle.

Eierene hadde latt hunden gå på sauekurs, mest sannsylig av respekt for naboens sauer.

Bonden sa selv at hunden ikke var agressiv, noe som _burde_ ha vært grunn mer enn nok til å la den leve.

Bonden hadde tydeligvis tid til å prøve å stanse hunden _I EN HALV TIME_ før han gikk og hentet geveret. Dersom han ikke hadde mulighet til å ringe, burde han i det minste ha avfyrt et varselskudd eller flere, før han skøt hunden - som SISTE UTVEI!!!!

Hunden var inngjerdet, men hadde dessverre forsert gjerdet. Teksten kunne forståes som at dette var et engangstilfelle.

Eierene hadde latt hunden gå på sauekurs, mest sannsylig av respekt for naboens sauer.

Bonden sa selv at hunden ikke var agressiv, noe som _burde_ ha vært grunn mer enn nok til å la den leve.

''Bonden sa selv at hunden ikke var agressiv, noe som _burde_ ha vært grunn mer enn nok til å la den leve.''

En leken hund kan vel skremme opp sauene ganske kraftig?

Gjest jævlige bondeknøl

''Bonden sa selv at hunden ikke var agressiv, noe som _burde_ ha vært grunn mer enn nok til å la den leve.''

En leken hund kan vel skremme opp sauene ganske kraftig?

Selvsagt!

Jeg er dyrevenn også mht sauer, bare så det er sagt. Og vet at det å skremme sauene, ved aggessivitet eller lek, kan få dødelig utfall for sauene. For all del, hunder (eller andre) skal ikke jage sauer, og det er bondens plikt å forsvare dem mot hva det måtte være. MEN. Det betyr ikke å velge den enkleste utvei - å skyte hunden. Det er helt forkastelig - med mindre det _virkelig_ er snakk om nødverge. Det er selvsagt alltid minst to sider av en sak, men det er ikke noe som tyder på at dette var den eneste løsningen på dette, slik denne saken fremstår.

Med min noe stygge underskrift, ønsker jeg bare å understreke min oppgitthet over _enkelte_ bønder som bruker sin lovpålagte "rett" for alt det er verdt. For deretter å hevde sin uskyld / nødverge. Og som dessverre oftest vinner frem med det.

''Hundeeiere som ikke greier å passe hunden sin har bare godt av dette.''

På de fleste områder av livet kunne vi vel tenke oss større grad av perfeksjonisme - men siden vi lever i et samfunn så prøver de fleste av oss allikevel å finne løsninger som tar hensyn til andre. Hundeeiere bør ha kontroll over hundene sine (men det er ingenting i denne historien som tyder på at de pleide å slippe hunden løs på naboens sauer), men sauebønder bør allikevel forsøke å velge de mest skånsomme løsningene når problemer oppstår. Dersom hunden kunne vært stoppet like raskt med en telefon til naboen (det forutsetter selvfølgelig at naboen da var hjemme og øyeblikkelig løste situasjonen), så burde bonden etter min oppfatning ha valgt den løsningen. Derimot mener jeg ikke at bonden skulle passivt se på at sauene led fordi hunden uroet dem.

:-P Jeg skreiv det veldig svart hvitt og selv ville jeg nok aldri skutt en hund uten at det stod om menneskeliv... men uten at jeg vet noe mer om dette velger jeg å tro at bonden gjorde det riktige for sauene sine.

Hunden er da eiers ansvar. Bonden forsøkte å stoppe hunden i en halvtime - hvor var eierne?

Ikke sikkert dette hadde løst seg så bra om han hadde ringt eierne heller. Diskusjoner frem og tilbake, og ikke sikkert de ville ha kommet umiddelbart heller...

Skjønner godt at han gjorde som han gjorde - han forsøkte å fange hunden helt frem til til det punktet han ikke kunne la det gå lenger.

Skal ikke eierne ha kontroll på hunden sin til enhver tid da?

Her er det faktisk en halvtime de ikke aner hva bikkja foretar seg!

Synes de bagatelliserer sitt eget ansvar her. De burde ha passet på, og ikke komme i etterkant å skyve datteren sin foran seg..

Hunden er da eiers ansvar. Bonden forsøkte å stoppe hunden i en halvtime - hvor var eierne?

Ikke sikkert dette hadde løst seg så bra om han hadde ringt eierne heller. Diskusjoner frem og tilbake, og ikke sikkert de ville ha kommet umiddelbart heller...

Skjønner godt at han gjorde som han gjorde - han forsøkte å fange hunden helt frem til til det punktet han ikke kunne la det gå lenger.

Skal ikke eierne ha kontroll på hunden sin til enhver tid da?

Her er det faktisk en halvtime de ikke aner hva bikkja foretar seg!

Synes de bagatelliserer sitt eget ansvar her. De burde ha passet på, og ikke komme i etterkant å skyve datteren sin foran seg..

Jeg synes også det er meningsløst å bruke datteren som frontfigur i denne konflikten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...