Gå til innhold

Hvordan si det på en hyggelig måte/gruppearbeid.

Anbefalte innlegg

Gjest gruppe-suppe

Jeg ønsker å si på en hyggelig måte eller med en god tone at jeg reagerer på at en på gruppa kom sent og måtte dra tidlig første dagen under et gruppearbeidet, (han skulle jobbe).

Det var også en annen som ikke kom fordi han var på ferie.

Her vet jeg ikke hva jeg skal si.

Hvordan ville dere sagt i fra på en ok måte? Jeg mener å formidle at vi alle på gruppa har ansvar for å gjøre vår del for at arbeidet blir gjort, og når folk er borte blir det mer på andre. At det er dumt hvis vi stryker fordi man velger å gå på jobb/ta ferie i stedet.

Fortsetter under...

Gjest bare min mening

Visste dere om det på forhånd, så er det kanskje litt sent å si noe nå...da burde det vært tatt opp tidligere.

Visste dere det ikke før dere møttes til gruppearbeidet, er det greit å si at dette må alle informeres om i god tid, slik at dere får omorganisert.

Han på ferie: Hvis han er borte store deler av gruppearbeidet er det helt legitimt å gjøre jobben uten han, og gi beskjed om at han må gjøre individuelt arbeid når han kommer hjem igjen. Gratispassasjerer er ikke greit.

Han som kom sent og dro tidlig - dersom han henter inn igjen sin del av jobben hadde jeg ikke sagt noe. Her kan man jo styre litt også, ved å dele oppgaver veldig tydelig. Gjør han ikke sin del når dere er samlet får han gjøre sin del på egen hånd.

Gjest gruppe-suppe

Visste dere om det på forhånd, så er det kanskje litt sent å si noe nå...da burde det vært tatt opp tidligere.

Visste dere det ikke før dere møttes til gruppearbeidet, er det greit å si at dette må alle informeres om i god tid, slik at dere får omorganisert.

Det var ikke meldt på forhånd. God ide å si at fravær bør man si i fra om på forhånd. Likevel blir det slik at siden tiden er knapp, og et samlet arbeid skal leveres, så syns jeg at man bør ha gode grunner for fraværet.

Gjest gruppe-suppe

Hvis det skjer en enkelt gang hadde jeg ikke sagt noe. Skjer det ofte må man ta det opp med gruppas leder/tillitsvalgt eller hva man kaller det, som igjen må ta det opp med vedkommende.

Vi er bare 5 stk. Dag 1 av totalt 4 dager som er avsatt var to stk for det meste fraværende. Har ingen leder.

Annonse

Gjest gruppe-suppe

Han på ferie: Hvis han er borte store deler av gruppearbeidet er det helt legitimt å gjøre jobben uten han, og gi beskjed om at han må gjøre individuelt arbeid når han kommer hjem igjen. Gratispassasjerer er ikke greit.

Han som kom sent og dro tidlig - dersom han henter inn igjen sin del av jobben hadde jeg ikke sagt noe. Her kan man jo styre litt også, ved å dele oppgaver veldig tydelig. Gjør han ikke sin del når dere er samlet får han gjøre sin del på egen hånd.

takk for løsningsforslag

Vi er bare 5 stk. Dag 1 av totalt 4 dager som er avsatt var to stk for det meste fraværende. Har ingen leder.

Har selv drevet masse med kollokvie/gruppearbeid gjennom studiene og vi gjorde det som er fast regel at vi valgte en leder for gruppa. Det sparte oss for mange frustrasjoner i fht hverandre. For det er jo ikke til å komme utenom at å drive tett samarbeid gjennom kanskje ett helt skoleår kan skape masse frustrasjoner. Sett dere ned før neste gruppearbeid, og lag kjøreregler for gruppa. Der skriver dere opp hva den som er borte evt. skal gjøre i stedet for, og sett opp regler for når man skal si fra om sykdom, jobb, henting av barn o.l. Den beste forutsetning for et vellykket gruppearbeid er at gruppa fungerer. Noen ganger går det bare ikke, og da kan det være en mulighet for å oppløse gruppa og danne en ny. 'har selv vært med på en gruppe hvor ingenting fungerte, og det var tilogmed en eksamensoppgave. Vi delte oss i to, og fikk mye bedre arbeidsmiljø og var mye mer samstemte enn gruppa som helhet.

Ved neste gruppemøte hadde jeg avklart med gruppa hvordan fravær skulle løses. Indirekte i det at du tar opp dette, ligger det jo at du ikke er fornøyd med opplegget som har vært. Så kan du jo velge å i tillegg utdype misnøyen, hvis du vil.

Jeg er nettopp ferdig å studere ved høyskole, og vi var en fast gruppe alle 3 årene, pluss og minus noen, alt ettersom. Vi jobbet ikke så mye sammen som gruppe, men fordelte arbeidet og ved neste møte så var det samkjøring og evaluering av hverandres arbeid. Nye oppgaver fordelt, og hva som skulle være ferdig til neste møte ble avtalt. Den eller de som ikke var på gruppemøte fikk ikke velge felt/tema/oppgave, men ble tildelt fra oss som var der. Fraværende hadde heller ikke noen stemmerett over hvordan oppgaver skulle løses, det bestemte flertallet som var tilstede. Det var ikke slik at den som ikke var der ble sittende med "drittjobben", men ofte er det jo noen ting man har mer lyst å jobbe med enn andre, og vi som var tilstede valgte først. Gruppa kommuniserte mye på e-post og sms, og jeg tror det er viktig.

Men, det skal også sies, at vi hadde en gratispassasjer en god stund. Hun fikk mye goodwill lenge fordi hun var så flink og arbeidssom det første halve året. Men etterhvert fløt det helt ut til rene løgner og ugjort arbeid og flere ganger satte hun oss som gruppe i knipe. Etter mange og lange frustrasjoner og enighet blant resten av gruppa, endte det med at jeg sendte henne en epost og ga beskjed om at hun ikke lenger var ønsket som gruppemedlem hos oss. Hun "skjønte ikke" helt hva vi mente, men det ble stille når vi dro opp konkrete eksempler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...