Gå til innhold

5. klassinger og film

uvitende......!

Anbefalte innlegg

uvitende......!

Datteren min går i en 5. klasse som er veldig opptatt av Titanic. Før høstferien øsnker de å se filmen, som da har aldersgrense 11 år. (elevene er 10 år)

Ville dere latt barna deres sett denne filmen på skolen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Ja, for min gutt på 9 hadde det gått helt fint. Han kjenner forøvrig mye til Titanic så han vet om den triste skjebnen til mange. Vi har snakket om dette med livbåter osv.

Er vel en dampende scene i filmen, inni ene bilen på ene dekket, men etter hva jeg husker var det egentlig ikke så mye som vises, kun at det dogget. Guttungen kobler ikke helt der enda. ;o)

Med forbehold at jeg husker feil, har ikke sett den på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde jeg. Min hadde helt oppheng på Titanic fra han var 8 år og har sett alle filmene og lest det han har kommet over av informasjon.

Det er gått over nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ville nok latt min gutt sett den. Ikke morsomt å være den eneste i en slik setting som ikke får lov til å se.

At skolen velger å vise en såpass sterk film som i tillegg har en aldersgrense som ungene ikke har nådd enda, det synes jeg er noe merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Jeg hadde glatt latt et barn på den alderen se Titanic, slik jeg kjenner mine barn. Men det skal sies at barn reagerer forskjellig på forskjellige ting, slik at hver enkelt forelder må se an hva som passer for sine barn. En bør uansett ikke følge aldersgrensene slavisk - selv om min yngste datter er gammel nok til å se en hel masse filmer, passer jeg på at hun ikke ser filmer hun reagerer negativt på (redsel/angst), selv om hun er "gammel nok" til å se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok det. Men jeg forventer at skolen forholder seg til aldersgrenser på filmer, går foran med et godt eksempel kan du si. Så jeg ville gitt tilbakemelding om det selv om jeg sa ja til at barnet fikk se filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde latt mitt barn se denne filmen.

Nå er det er sagt, har jeg aldri opplevd under skoletiden at de fikk se filmer med høyere aldersgrense enn barna. Under 'kosedager' kunne barna foreslå filmer selv, men det var et krav fra lærerne om at filmen som ble valgt måtte ha passende aldersgrense.

På den måten slapp foreldrene å ta stilling til om du skulle tillate at filmen ble sett, og skolen slapp kritik på dette punkt :-) Og det er jo en grei regel, selv om det var ganske vanlig å tillate hjemmetitting på filmer før oppnådd aldersgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde latt mitt barn se denne filmen.

Nå er det er sagt, har jeg aldri opplevd under skoletiden at de fikk se filmer med høyere aldersgrense enn barna. Under 'kosedager' kunne barna foreslå filmer selv, men det var et krav fra lærerne om at filmen som ble valgt måtte ha passende aldersgrense.

På den måten slapp foreldrene å ta stilling til om du skulle tillate at filmen ble sett, og skolen slapp kritik på dette punkt :-) Og det er jo en grei regel, selv om det var ganske vanlig å tillate hjemmetitting på filmer før oppnådd aldersgrense.

Nå er det vel bare 18-årsgrensen som er absolutt. De andre grensene kan man se sammen med voksne fra man er 3 år yngre enn anbefalt aldersgrense. Og på skolen ser man jo filmen sammen med voksen.

Kilde: Medietilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel bare 18-årsgrensen som er absolutt. De andre grensene kan man se sammen med voksne fra man er 3 år yngre enn anbefalt aldersgrense. Og på skolen ser man jo filmen sammen med voksen.

Kilde: Medietilsynet.

Jo, jeg kjenenr til den 3-årsregelen. Men foreldre kan likevel føle seg presse til å si ja til at barna skal få se en film fordi "alle andre" får lov. det kan jo være greit å slippe å ta stilling til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den filmen kunne nok min 10-åring ha sett (han er 11 nå da) - men vi har holdt aldersgrensa veldig nøye ift filmer, særlig 11 års-filmene. Vi har vært litt mer slepphendte med 7-års filmer - de har lillesøster fått se når vi foreldrene har vært med og se.

Jeg hadde reagert til skolen på prinsippet at de skulle vise en film med aldersgrense høyere enn det elevene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg nok.

Men jeg synes samtidig det er en uting av skolen i det hele tatt å si ja til å vise filmer som har høyere aldersgrense, selv om det bare er ett år om å gjøre. Det skaper et press blant foreldre til å si ja. Barn er forskjellige og noen er kanskje for umodne, men ser en film de kanskje ikke forstår helt eller har utbytte av.

Noen foreldre er kanskje veldig nøye, og føler at de ødelegger for de andre om de er en av de få som nekter barnet sitt å se filmen.

Film med høyere aldersgrense kan barna se sammen med sine foreldre. De får også bedre mulighet til å bearbeide det de ser, ved å ha en løpende dialog om de lurer på noe, og foreldrene kan følge tettere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldersgrense er én ting, men kvalitet er en annen, derfor ville jeg aldri anbefalt noen å se Titanic.

Når jeg nå har gjort unna det flåsete svaret, kan jeg gå over til det seriøse:

Sånn generelt lar jeg min 5.klassing få se massevis av filmer som har 11-årsgrense, og det har jeg gjort lenge allerede. Dersom jeg skulle være i tvil, ser jeg filmen først og vurderer den deretter. Jeg er medie- og filmvant, og kjenner barna mine godt i forhold til hva som er problematisk. Dessuten snakker jeg med dem om filmene vi ser. Det er en felles interesse, rett og slett. ;)

Jeg synes likevel ikke skolen bør vise filmer med en anbefalt aldersgrense over alderstrinnet. Unger reagerer forskjellig og har veldig forskjellig mediekompetanse, og en lærer skal være veldig sikker på at hun klarer å fange opp reaksjoner for å utfordre aldersgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...