Gå til innhold

Melding om ankommet ufortollet sending

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt noe på ebay, og har nå mottatt et brev fra Posten Norge, med melding om ankommet ufortollet sending. Det bes om å fremlegge faktura eller kvittering som viser varens verdi.

Den saken er grei.

Men nederst på brevet står det ”Fortollingsfullmakt”, der jeg må signere om at posten gis fullmakt til å fortolle fremtidige varer, og at alle sendinger til meg kan åpnes for tollvurdering.

Er dette noe jeg _må_ signere for å få varen jeg har kjøpt? Noen som har vært borti et sånt brev før? Jeg bestiller mye fra utlandet men har aldri fått et sånt fortollingsbrev før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353814-melding-om-ankommet-ufortollet-sending/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Men nederst på brevet står det ”Fortollingsfullmakt”, der jeg må signere om at posten gis fullmakt til å fortolle fremtidige varer, og at alle sendinger til meg kan åpnes for tollvurdering.

Er dette noe jeg _må_ signere for å få varen jeg har kjøpt? Noen som har vært borti et sånt brev før? Jeg bestiller mye fra utlandet men har aldri fått et sånt fortollingsbrev før.''

Det er antagelig første gang du har motatt en vare som må fortolles? Man får det brevet første gangen, de neste gangene gjør de det bare. Du _må_ ikke signere, men hvis ikke du gir posten fortollingsfullmakt må du fortolle varen selv.

''Men nederst på brevet står det ”Fortollingsfullmakt”, der jeg må signere om at posten gis fullmakt til å fortolle fremtidige varer, og at alle sendinger til meg kan åpnes for tollvurdering.

Er dette noe jeg _må_ signere for å få varen jeg har kjøpt? Noen som har vært borti et sånt brev før? Jeg bestiller mye fra utlandet men har aldri fått et sånt fortollingsbrev før.''

Det er antagelig første gang du har motatt en vare som må fortolles? Man får det brevet første gangen, de neste gangene gjør de det bare. Du _må_ ikke signere, men hvis ikke du gir posten fortollingsfullmakt må du fortolle varen selv.

Som sagt så bestiller jeg mye fra utlandet, og vanligvis får jeg en sånn lapp i posten at jeg kan hente varen på postkontoret, også står mva beløpet + fortollingsgebyr på denne lappen som jeg betaler når jeg henter varen. Jeg har aldri fått et sånt brev før.

Uansett, da får jeg bare signere tror jeg.

Som sagt så bestiller jeg mye fra utlandet, og vanligvis får jeg en sånn lapp i posten at jeg kan hente varen på postkontoret, også står mva beløpet + fortollingsgebyr på denne lappen som jeg betaler når jeg henter varen. Jeg har aldri fått et sånt brev før.

Uansett, da får jeg bare signere tror jeg.

Et sånt brev fikk veldig nylig også. Jeg skjønte heller ingenting, for jeg har betalt sånn som du har gjort tidligere.

Enten har de mistet alt de hadde i systemet sitt, ellers så er det noe nytt de har begynt med. En siste mulighet er at sendinger med verdi over en en eller annen grense må gis en ekstra fullmakt...og at det jeg har fått til forenklet fortolling tidligere har hatt verdi under denne grensen. Når jeg fikk denne fullmaktsaken nå, så var det i hvert fall på en sending med verdi på et par tusen kr. Tidligere har det nok vært under tusen. Aner ikke...

Det endte med at jeg ringte dem og hørte om jeg kunne fakse denne fullmakten for å spare tiden med postgang. Det var greit det, men det tok likevel over en uke før hentelappen kom...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...