Gå til innhold

Gammel mat i butikken

Gjest Utrolig at det går an....

Anbefalte innlegg

Gjest Utrolig at det går an....

I en av nærbutikkene er det stadig mat som et utgått på dato. Jeg pleier som regel å styre unna denne, da det er slitsomt å sjekke alle varene jeg skal ha. Men tok likevel turen innom på lørdag da jeg skulle få middagsgjester, og frysern var tom. Jeg tenket på å kjøpre karbonadedeig og heldigvis sjekket jeg datoen. Fikk nærmest sjokk da jeg så utløpsdatoen på karbonadedeig 16/9. Dette var den 25. Av 9 pakker var det 8 pakker med utgått dato. Dypt sjokkert sjekket jeg kjøttdeigen, og det var enda verre. Over fem kilo med kjøttdeig med utløpsdato 14/9, altså 11 dager siden. Jeg gikk bort å sa fra i kassen, og det dumme blonde neket som sto der smilte overbærende til meg å sa at je kunne ikke se på datoen på frossenvarer. Da jeg svarte at det var i ferskvaredisken, trodde hun ikke på meg, for denhadde hun fylt opp i går. Svarte at det da var lurt å sjekke datoen på det man fyller opp. Egentlig synd det ikke var en Kiwi-butikk for da hadde jeg blitt rik. Jeg kommer personlig aldri mer til å sette mine ben i den butikken, ikke for toalettpapir en gang, Men hvordan skal jeg egentlig reagere videre? Hadde det vært en eldre person som hadde fått i seg den maten kunne de jo strøket med av matforgiftniing. Og å si fra i kassen hadde tydligvis liten effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353816-gammel-mat-i-butikken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld dem til Mattilsynet. De har ikke lov til å selge mat som er utgått på dato. Datoen skal selvfølgelig ikke være utgått på mat i fryseren heller.....

Mattilsynet tlf 06040, http://mattilsynet.no/

''De har ikke lov til å selge mat som er utgått på dato. Datoen skal selvfølgelig ikke være utgått på mat i fryseren heller.....''

Det er faktisk lov hvis det er en "best før" dato.

Gjest Frk Rosenkranz

Ja, syns det er dårlig. Opplevd dette flere ganger på Spar og Coop som er mine nærbutikker.

Det skjer skjeldent i de større butikkene, Rema og Coop obs hypermarket f.eks. da de sikkert har oftere kontroller pluss de får solgt varene fortere.

På Coop pleier de å legge varer som går ut neste dag i en handlekurv til nedsatt pris, men det hender seg at det er varer de ikke har sjekket.

På Spar derimot hender det seg titt og ofte jeg finner utgåtte varer. Har lært meg å sjekke datoen nå. er spesielt barneyoghurt de slurver.

Annonse

''De har ikke lov til å selge mat som er utgått på dato. Datoen skal selvfølgelig ikke være utgått på mat i fryseren heller.....''

Ja men på kjøttvarer er det alltid en "holdbar til" dato.

Jeg ville meldt dette til Mattilsynet.

Jo, men med utgått på dato i denne sammenheng mener jeg jo "siste forbruksdag" og ikke "best før". Her var det snakk om kjøttdeig, og der er det absolutte datoer å forholde seg til for butikkene.

''"Siste forbruksdag": Brukes på lettbedervelig mat som kjøtt, fisk og melk – varer som skal oppbevares i kjøleskapstemperatur. Dersom du spiser maten etter denne datoen, risikerer du at mikroorganismer gjør deg syk. Butikkene kan ikke selge mat etter denne datoen.''

Gjest movenpink

Æsj!!!

Ville gjort akkurat som deg og sagt ifra til en i kassen. Utrolig at vedkommende ikke trodde deg! Hadde blitt kraftig provosert da...

På en av nærbutikkene her (en Joker butikk) har de blitt så frekke at de prøver å selge ferskvarer utgått på dato for halv pris! :o At de forlanger penger for kjøttdeig som kan være bedervet er uhørt! Da de hadde nedpriset et ferskt krabbeskjell som var holdbar 5 dager før, da sprakk det for meg altså. Makan! Handler der absolutt ikke med mindre jeg er i knipe på en søndag.

Gjest Jobber på Joker

Æsj!!!

Ville gjort akkurat som deg og sagt ifra til en i kassen. Utrolig at vedkommende ikke trodde deg! Hadde blitt kraftig provosert da...

På en av nærbutikkene her (en Joker butikk) har de blitt så frekke at de prøver å selge ferskvarer utgått på dato for halv pris! :o At de forlanger penger for kjøttdeig som kan være bedervet er uhørt! Da de hadde nedpriset et ferskt krabbeskjell som var holdbar 5 dager før, da sprakk det for meg altså. Makan! Handler der absolutt ikke med mindre jeg er i knipe på en søndag.

Vi har lov å selge til halv pris den datoen som er siste forbruksdag. Etter det skal varene vekk. Hvis det er best før-merking kan varene ligge lenger når de er nedpriset, men skal ikke selges til full pris.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...