Gjest snart dåpsklar mor Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Kan man bruke det i kirken? Har sett en fin kjole til salgs, men den er "bare" 75 cm lang... ellers ser den ut som en dåpskjole og er utrolig fin med broderier osv... Jeg syns den lange stakken er så upraktisk og tungvindt å bære, spesielt siden jeg er så liten selv når jeg skal bære ungen over kirkegulvet... Men bare lurer på om det er noen uskrevne regler som får presten til å rynke på nesen om jeg kommer med ungen i en så kort kjole? Har lest at lengden på kjolen symboliserer at ungen skal vokse i troen eller noe sånt... Den blir jo lenger enn ungen da, som bare er 3 mnd til dåpen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Du kan da vel kle ungen i akkurat hva du har lyst til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg kan love deg at presten ikke har noen formening om kjolelengden. Det vanligste er vel en ganske lang dåpskjole. Men den MÅ ikke være lang, dette bestemmer du selv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Du kan jo kle ungen i hva som helst! Det er ingen KRAV om dåpskjole. Det er jo ikke alle familier som har det. Pynt ungen til fest, og om kjolen er 75 eller 175 cm lang må da vel være knirkende likegyldig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Du kan jo kle ungen i hva som helst! Det er ingen KRAV om dåpskjole. Det er jo ikke alle familier som har det. Pynt ungen til fest, og om kjolen er 75 eller 175 cm lang må da vel være knirkende likegyldig. Da vi døpte våre gutter (de var da rundt to år) ville de gjerne at de skulle ha på hvite klær...Men de satte seg ikke på bakbeina da jeg sa at jeg kom til å ha på de bunad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Du kan jo kle ungen i hva som helst! Det er ingen KRAV om dåpskjole. Det er jo ikke alle familier som har det. Pynt ungen til fest, og om kjolen er 75 eller 175 cm lang må da vel være knirkende likegyldig. Men er redd presten har med i talen sin det om at lengden på kjolen symboliserer at de skal vokse med troen.... også har ungen min en kort kjole. Mener å ha hørt presten si noe slikt i en dåpspreken en gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Men er redd presten har med i talen sin det om at lengden på kjolen symboliserer at de skal vokse med troen.... også har ungen min en kort kjole. Mener å ha hørt presten si noe slikt i en dåpspreken en gang... Du kan jo evt snakke med han om dette på forhånd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Men er redd presten har med i talen sin det om at lengden på kjolen symboliserer at de skal vokse med troen.... også har ungen min en kort kjole. Mener å ha hørt presten si noe slikt i en dåpspreken en gang... ''Men er redd presten har med i talen sin det om at lengden på kjolen symboliserer at de skal vokse med troen..'' Dere skal vel til dåpssamtale? Det er vanlig å snakke med presten før dåpen, og da kan du fint nevne dette. Uansett er det ingen kirkelige krav til hvordan et dåpsantrekk skal se ut, så du trenger ikke bekymre deg. Jeg har sett mange, mange dåpsbarn iført andre ting enn de tradisjonelle, lange dåpskjolene. Husk også at det blir stadig mer vanlig at eldre barn døpes, og de har slett ikke på seg dåpskjoler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Men er redd presten har med i talen sin det om at lengden på kjolen symboliserer at de skal vokse med troen.... også har ungen min en kort kjole. Mener å ha hørt presten si noe slikt i en dåpspreken en gang... Jeg har sett massevis av barn bli døpt i kirken, både bittesmå og eldre, med og uten dåpskjoler. Aldri har jeg hørt antrekket bli nevnt av presten. Jeg har hørt dåpslys og vann bli omtalt med litt symbolikk, men aldri klærne. Presten sier ikke så veldig mye "ekstra" rundt dåpen utenom fra selve ritualet, det holdes jo preken over dagens bibeltekst. Men som andre har skrevet - dere skal sikkert møte presten på forhånd, og da kan du jo nevne det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Vi surra bare ungen inn i et hvitt pledd. Gadd ikke kjøpe dåpsoutfit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.