Gå til innhold

FAU sponser kun i skolen?

Gjest SFO-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest SFO-mamma

På skolen vår har FAU veldig mye penger på kontoen, det er snakk om et 6-sifret beløp. Tatt i betraktning at det er en relativt liten skole med få elever, vil det si at om FAU skal sponse ulike aktiviteter en gang i blant, så er det lett å kunne "flotte" seg litt, med ganske romslig økonomi per hode.

FAU har tidligere sponset f. eks. kinotur m/transport til og fra, innkjøp av diverse utstyr skolen manglet, museumstur, badetur etc.

Nå kom det opp et spørsmål om FAU kunne sponse en tur for SFO-barna en dag i høstferien. Da setter foreldrene som ikke har barna på SFO seg på bakbena. De vil ikke at FAU skal sponse noe som ikke kommer _alle_ barna til gode.

I prinsippet forstår jeg tankegangen, men jeg fatter ikke at man kan være så smålig. Det er vel ca 4 - 5 barn på hele skolen som ikke er på SFO. Jeg vet at SFO i utgangspunktet ikke har noe med hverken skole eller FAU å gjøre, men når FAU har mye penger og har lyst til å sponse noe trivlig for SFO-barna, så syns jeg det er synd at andre skal hindre dette.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FAU-lederen

SFO er en betalordning for de foreldre som ønsker og trenger tilsyn. SFO er slutt når man begynner i 5. trinn, og ved en vanlig barneskole vil det bety at nesten halvparten av skolens elever ikke er der av aldersmessige årsaker. Så har man de som ikke trenger det i tillegg selv om de er i riktig aldersgruppe.

På min skole gir ikke FAU noe til SFO, uansett hva de ber om (og de ber, ja, stadig vekk). FAU skal iverksette tiltak eller gi penger til utstyr som kommer hele skolen til gode, og uansett hva de finner på i SFO gjør det ikke det.

En annen ting er at FAU ikke skal sitte med slik mengde penger. Det er meningsløst og mot sin hensikt. Hvis de tar inn foreldrekontingent, bør de enten slutte med det eller se å få brukt pengene på noe som ikke er undervisning og som kommer alle til gode.

Mao: Jeg er enig med deres FAU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig i at penger fra FAU skal komme _alle_ barna til gode.

Uansett om det gjelder 1 eller 50 barn, så burde FAU hatt et slikt prinsipp mener nå jeg. Da ville problemstillingen vært utelukket.

Hva om man kan tilby de barna som ikke er med på SFO om å bli med på dette sponsede opplegget da?

Hvis det kun gjelder noen få barn, kan det vel ikke være noen sak for skolen å være litt rause mot disse barna. Skolen får muligheten fra FAU til å være med på noe de selv ikke har råd til å gi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO er en betalordning for de foreldre som ønsker og trenger tilsyn. SFO er slutt når man begynner i 5. trinn, og ved en vanlig barneskole vil det bety at nesten halvparten av skolens elever ikke er der av aldersmessige årsaker. Så har man de som ikke trenger det i tillegg selv om de er i riktig aldersgruppe.

På min skole gir ikke FAU noe til SFO, uansett hva de ber om (og de ber, ja, stadig vekk). FAU skal iverksette tiltak eller gi penger til utstyr som kommer hele skolen til gode, og uansett hva de finner på i SFO gjør det ikke det.

En annen ting er at FAU ikke skal sitte med slik mengde penger. Det er meningsløst og mot sin hensikt. Hvis de tar inn foreldrekontingent, bør de enten slutte med det eller se å få brukt pengene på noe som ikke er undervisning og som kommer alle til gode.

Ja, det er sant. Mange elever er jo allerede utelukket ved at de er for gamle til SFO.

Da er jeg _enda mer_ i mot at FAU støtter SFO.

En annen sak; det kan vel hende FAU får penger fra f.eks. 17. mai salg av lodd, kaker osv.. og andre tiltak de gjør. Og da kan det komme ganske mye penger inn også (vet at vår skole gikk bra med overskudd fra 17 mai ett år i alle fall..)

Det er vel ikke lov til å drive inn kontigent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SFO-mamma

Takk for svar.

Skolen vår er en 1 - 4-skole, og som jeg sa, er det kun 4 - 5 elever som ikke går på SFO.

Grunnen til at FAU har så mye penger hos oss, er inntekter etter salg av en jubileumsbok som FAU produserte. Nettopp fordi FAU hos oss har så mye penger, syns jeg det kunne være naturlig at de "sløste" litt ekstra til pengenivået var nede på "normalt" nivå igjen.

Og det er ikke FAU som ikke ønsker å sponse SFO, det er foreldrene til ungene som ikke er på SFO. FAU ønsker ikke å støte disse foreldrene, og syns derfor de må bøye seg for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Takk for svar.

Skolen vår er en 1 - 4-skole, og som jeg sa, er det kun 4 - 5 elever som ikke går på SFO.

Grunnen til at FAU har så mye penger hos oss, er inntekter etter salg av en jubileumsbok som FAU produserte. Nettopp fordi FAU hos oss har så mye penger, syns jeg det kunne være naturlig at de "sløste" litt ekstra til pengenivået var nede på "normalt" nivå igjen.

Og det er ikke FAU som ikke ønsker å sponse SFO, det er foreldrene til ungene som ikke er på SFO. FAU ønsker ikke å støte disse foreldrene, og syns derfor de må bøye seg for dem.

OK, en 1.-4. klasse-skole forandrer jo saken litt, men allikevel kan ikke FAU sponse SFO uten samtykke fra de som ikke går der.

Hva om de som ikke går i SFO også får mulighet til å være med på den tenkte FAU-sponsa turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FAU-lederen

Ja, det er sant. Mange elever er jo allerede utelukket ved at de er for gamle til SFO.

En annen sak; det kan vel hende FAU får penger fra f.eks. 17. mai salg av lodd, kaker osv.. og andre tiltak de gjør. Og da kan det komme ganske mye penger inn også (vet at vår skole gikk bra med overskudd fra 17 mai ett år i alle fall..)

''Det er vel ikke lov til å drive inn kontigent?''

Ikke drive inn som i purregebyr og inkassovarsel for de som ikke betaler, men man kan be om et bestemt beløp det er frivillig å betale.

Hos oss betaler snaut halvparten sin kontingent, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SFO-mamma

Hei!

Se svaret mitt til FAU-lederen over her. Det er en 1 - 4 skole, så det er altså kun få barn som ikke er på SFO.

Forslaget ditt om at disse barna også kunne tilbys å bli med på aktiviteten i høstferien, likte jeg. Jeg vet faktisk ikke om FAU har gitt dem det tilbudet.

Og det er altså en spesiell grunn til at FAU har så mye penger nå, og da syns jeg det kan være ok å "sløse" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Takk for svar.

Kan ikke de 4-5 elevene få tilbud om å være med akkurat den dagen da?

Så kommer det jo alle til gode, selv om det er i regi av SFO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SFO-mamma

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285744715' post='4444019]

Kan ikke de 4-5 elevene få tilbud om å være med akkurat den dagen da?

Så kommer det jo alle til gode, selv om det er i regi av SFO?

Ja, jeg liker det forslaget. Mulig FAU har gitt de det tilbudet, det er jeg ikke sikker på. Men da vil jeg anta at disse barna må ha med en forelder/utenforstående voksen, for de SFO-ansatte kan vel ikke pålegges å ta ansvar for disse ekstra barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker det forslaget. Mulig FAU har gitt de det tilbudet, det er jeg ikke sikker på. Men da vil jeg anta at disse barna må ha med en forelder/utenforstående voksen, for de SFO-ansatte kan vel ikke pålegges å ta ansvar for disse ekstra barna?

Jeg aner ikke, men du kan jo snakke med dem som har peiling?

Jeg får litt uggen følelse av at 4-5 barn som ikke benytter SFO skal gå glipp en kosetur sponset av FAU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SFO-mamma

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285745076' post='4444035]

Jeg får litt uggen følelse av at 4-5 barn som ikke benytter SFO skal gå glipp en kosetur sponset av FAU.

''Jeg får litt uggen følelse av at 4-5 barn som ikke benytter SFO skal gå glipp en kosetur sponset av FAU.''

Joda, men de har nytt masse godt av pengene til FAU i form av aktiviteter med skolen tidligere. Og det blir mere i fremtiden også, til pengene tar slutt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg får litt uggen følelse av at 4-5 barn som ikke benytter SFO skal gå glipp en kosetur sponset av FAU.''

Joda, men de har nytt masse godt av pengene til FAU i form av aktiviteter med skolen tidligere. Og det blir mere i fremtiden også, til pengene tar slutt ;o)

Jo, men allikevel, 4-5 barn som blir satt utenfor? Jeg hadde i allefall sjekket grundig muligheten for at disse barna kunne få tilbud om å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i utgangspunktet enig med FAU. Det er et viktig prinsipp.

Finn en løsning som inkluderer alle, enten ved å sponse noe annet, eller ved å definere det for alle, også de som ikke går på SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Hvis FAU har for mye penger, kan de kanskje kjøpe en ekstra ansatt til turen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285745076' post='4444035]

Men barna tenker jo ikke på hvem som betaler turen. Det er jo bare rettferdighetskravet fra foreldrene det handler om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barna tenker jo ikke på hvem som betaler turen. Det er jo bare rettferdighetskravet fra foreldrene det handler om da.

Barna nei, men dersom foreldene allerede har satt seg på bakbeina her, tror du ikke at barna får det med seg?

Min erfaring er at når foreldre er misfornøyd noe slikt, så får ofte barna det med seg. Uansett, jeg har uggen følelse, 4-5 barn, det er så få, liten gruppe som blir ekskludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285766431' post='4444214]

Barna nei, men dersom foreldene allerede har satt seg på bakbeina her, tror du ikke at barna får det med seg?

Min erfaring er at når foreldre er misfornøyd noe slikt, så får ofte barna det med seg. Uansett, jeg har uggen følelse, 4-5 barn, det er så få, liten gruppe som blir ekskludert.

Men skal SFO aldri få finne på ting da? Uavhengig om FAU betaler eller noen andre? Det blir jo det samme om noen andre betaler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal SFO aldri få finne på ting da? Uavhengig om FAU betaler eller noen andre? Det blir jo det samme om noen andre betaler også.

Joda, men FAU er jo skolerelatert.

Hva om en forelder har vært med i FAU og jobbet dugnad som bare det, fått inn penger og har akkurat den foreldren ikke barnet sitt på SFO?

Akkurat i denne situasjonen, med mye penger, få barn utenom, så hadde jeg sjekket muligheter for at alle fikk nyte godt av den FAU-sponsede turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...