Gå til innhold

FAU sponser kun i skolen?

Gjest SFO-mamma

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285767419' post='4444221]

Joda, men FAU er jo skolerelatert.

Hva om en forelder har vært med i FAU og jobbet dugnad som bare det, fått inn penger og har akkurat den foreldren ikke barnet sitt på SFO?

Akkurat i denne situasjonen, med mye penger, få barn utenom, så hadde jeg sjekket muligheter for at alle fikk nyte godt av den FAU-sponsede turen.

Jeg har full forståelse for at foreldrene ønsker at alle barna får være med på det FAU-pengene brukes til, men det at ikke alle barna kan være med på det SFO finner på er jo en annen sak. Det var vel det du fikk en uggen følelse for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285767419' post='4444221]

Joda, men FAU er jo skolerelatert.

Hva om en forelder har vært med i FAU og jobbet dugnad som bare det, fått inn penger og har akkurat den foreldren ikke barnet sitt på SFO?

Akkurat i denne situasjonen, med mye penger, få barn utenom, så hadde jeg sjekket muligheter for at alle fikk nyte godt av den FAU-sponsede turen.

Enig med deg!

Jeg ville blitt temmelig irritert om jeg hadde jobbet masse for FAU og kjøpt lodd i lange baner og bakt kaker hver eneste 17. mai, også blir faktisk barnet mitt ekskludert fra å få være med på tur som FAU betaler!!

Virker urimelig, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har full forståelse for at foreldrene ønsker at alle barna får være med på det FAU-pengene brukes til, men det at ikke alle barna kan være med på det SFO finner på er jo en annen sak. Det var vel det du fikk en uggen følelse for?

Nei, da har jeg forklart meg litt dårlig. At SFO gjør forskjellig er helt OK.

Akkurat her, hvor foreldre er i FAU og jobber for å få inn penger, så har jeg uggen følelse av at det skal utelates barn. I allefall når gruppa er så liten, små forhold da med få barn og lett at alle vet nøyaktig hvor og hvem sponsoren er.

At SFO har turer o.l for barna er kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke FAUs penger skal brukes til SFO.

Akkurat nå har FAU penger, ville heller spart dem til når det er noe viktig som trengs i stedet for å kaste dem ut på luksus.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Skolen vår er en 1 - 4-skole, og som jeg sa, er det kun 4 - 5 elever som ikke går på SFO.

Grunnen til at FAU har så mye penger hos oss, er inntekter etter salg av en jubileumsbok som FAU produserte. Nettopp fordi FAU hos oss har så mye penger, syns jeg det kunne være naturlig at de "sløste" litt ekstra til pengenivået var nede på "normalt" nivå igjen.

Og det er ikke FAU som ikke ønsker å sponse SFO, det er foreldrene til ungene som ikke er på SFO. FAU ønsker ikke å støte disse foreldrene, og syns derfor de må bøye seg for dem.

Synes heller at FAU skulle bruke pengene på ting som forbedringer av lokalene, ballbane, lekeområde, musikkinstrumenter, skolebibliotek eller andre ting som man har litt igjen for i lengden.

Alternativt kan pengene settes på et krisefond. Eller noen av pengene kan gå til å støtte en skole under fattigere himmelstrøk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Dette står på FUG sine sider, i forslag til vedtekter for FAU:

''§ 7 - Økonomi

FAU har disposisjonsrett over midler som kommer inn på arrangementer i regi av foreldrerådet/FAU. Bevilgninger kan kun gis til formål som kommer skolens elever firekte til gode. Regnskap legges fram på årsmøtet.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FAU-lederen

Synes heller at FAU skulle bruke pengene på ting som forbedringer av lokalene, ballbane, lekeområde, musikkinstrumenter, skolebibliotek eller andre ting som man har litt igjen for i lengden.

Alternativt kan pengene settes på et krisefond. Eller noen av pengene kan gå til å støtte en skole under fattigere himmelstrøk.

mvh

Siden skole skal være gratis i Norge, bør/skal (?) ikke penger fra FAU brukes til lokaliteter eller andre faste installasjoner som faller under skoleeiers ansvar.

Lekeapparater er i en gråsone; skoleeier skal sørge for at det _er_ et fullverdig lekeområde, men jeg vet at mange FAUer bidrar til lekeapparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden skole skal være gratis i Norge, bør/skal (?) ikke penger fra FAU brukes til lokaliteter eller andre faste installasjoner som faller under skoleeiers ansvar.

Lekeapparater er i en gråsone; skoleeier skal sørge for at det _er_ et fullverdig lekeområde, men jeg vet at mange FAUer bidrar til lekeapparater.

Gjelder det også om FAUs penger ikke kommer fra foreldrenes lommer?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker det forslaget. Mulig FAU har gitt de det tilbudet, det er jeg ikke sikker på. Men da vil jeg anta at disse barna må ha med en forelder/utenforstående voksen, for de SFO-ansatte kan vel ikke pålegges å ta ansvar for disse ekstra barna?

Om SFO kan meske seg med pengene til FAU, må de klare å få med seg de få elevene dette gjelder også.

Men prinsippielt synes FAU skal bruke pengene på noe som skjer i skoletiden, ikke i ferien. Det er vel en del som ikke skal være på SFO i ferien også.

Det er ingen forbud mot forelderbetaling på SFO. Slik sett bør ikke pengene brukes på dette tiltaket. Er turen viktig for foreldrene til de involverte barna, kan de vel betale selv.

Hvorfor blir forresten ikke foreldrene bedt om å betale for barnas ferietilbud?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Gjelder det også om FAUs penger ikke kommer fra foreldrenes lommer?

mvh

Slik jeg forstår det, ja, det handler om å disponere penger fra arrangementer også; ofte er det FAU som står for 17. mai-salg på skolen, og da kommer jo ikke pengene nødvendigvis direkte fra foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, ja, det handler om å disponere penger fra arrangementer også; ofte er det FAU som står for 17. mai-salg på skolen, og da kommer jo ikke pengene nødvendigvis direkte fra foreldrene.

På vår skole har FAU sørget for et flott lekeområde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

På vår skole har FAU sørget for et flott lekeområde.

mvh

Ja, slik er det mange steder. Problemet når FAU går inn og sponser slike fastinstallasjoner, er at skoleeier ikke tar ansvar. Hvem skal kontrollere lekeapparatene? Stå for reparasjoner? Osv.

Man skjuler egentlig et reelt problem ved å gi slike gaver til skolen, akkurat som man skjuler problemer ved å kjøpe gardiner, nye PC'er, pulter osv.

Det betyr ikke at det ikke skjer, og det er ikke straffbart, men en kverulerende forelder kan lage jæ... mye kvalm om h*n vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter i FAU, min sønn går ikke på SFO. Har aldri falt meg inn å ikke skulle sponse SFO innimellom likevel.

Det er jo dessuetn FAU selv om bestemmer det, ikke alle foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...