Gå til innhold

Når kan barna begynne å lese ordet en gang?

Gjest leselysten

Anbefalte innlegg

Gjest leselysten

6-åringen min har lært å lese på et vis. Men når han leser så sier han først lydene, så tenker han, for så å si ordet. På foreldremøtet fikk vi beskjed om at barna ikke måtte lese slik mitt barn gjør men at de måtte dra bokstavene sammen og si ordet bare en gang, hvis dere skjønner. Hvis de ikke gjorde det kunne de få problemer med lesingen. Denne lesemåten kunne da bli automatisert og den kunne bli vanskelig å avvenne.

Jeg har prøvd å få min sønn til å gjøre dette som skolen vil men det er vanskelig og han mister helt interessen for lesing. Når han har fått gjøre det på sin måte så synes han det er gøy å lese.

Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sitter ved siden av han og tar for deg ett ord av gangen som du leser slik skolen viser, viser du han og det blir forhåpentligvis "learning by doing" ?

Mengdetrening er viktig, samt at ordene du leser er korte og meget enkle å dra sammen.

Bruk ord på bare to bokstaver til å begynne med, og øk vanskelighetsgraden etterhvert.

Ha en god kommunikasjon med lærer også, kanskje vedkommende kan gi noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg ville prøvd å la han beholde lesegleden først og fremst. Så kan du hjelpe ham ved å gjøre det på "din" måte samtidig. Til slutt gjør dere det sammen på din måte. Det viktige er at han liker å lese. Etter hvert vil han nok knekke koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at lesegleden er det viktigste! Og at den automatiserte lesingen, hvor man "ser" ordet uten å bokstavere det, kommer av seg selv med trening (særlig mengdetrening). Har aldri før hørt at det skal skape varige lesevansker at man bokstaverer først og så sier hele ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han gjøre det på sin måte men si gjerne ordet før han skal si det eller etterpå. Leselyst er viktig og alle lærer å lese, noen fort og noen sakte, hvis det ikke er noe som gjør at de har lesevansker. Les mye for han, la han lese selv og velge selv hva han vil lese, så kommer det etterhvert og det lønner seg å være tålmodig som foreldre....jeg vet, har tre barn selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt dette opp med læreren? Vet du hvorfor han insisterer på å lese på denne måten.

Vil det fungere at han først leser det på sin måte. Så leser han på nytt og forsøker å lese uten å si lydene først. Ikke før han kan lese teksten sammenhengende uten å si lydene først er leseleksa ferdig.

Da har han sannsynligvis også lært leksa utenatt, men det gjør ikke noe. Det hjelper med å automatisere lesingen av de enkleste ordene.

Kan det være en idé at ordene som har bare to eller tre bokstaver må leses uten å bokstavere først?

Kan det være en idé å gi poeng for hvert ord han klarer uten å bokstavere først? Men det hjelper jo lite om han bokstaverer i hodet uten å si det høyt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...