Gå til innhold

Blir helt utslitt av alt skolestyret

Gjest Slitsomt med alle leksene

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei av å ha begynt på skole igjen. Ikke at jeg selv fysisk går på skole men jeg har masse lekser hver dag. At det i det hele tatt ble folk av meg og de andre på min alder skjønner jeg bare ikke for da jeg gikk på skolen var leksene til oss ikke til foreldrene.

Det er liksom ikke nok at man skal passe på alle de beskjedene som kommer i mappa i hytt og pine om aktivitetsdager og klær som skal has med eller ikke has med. Ingen fast timeplan det blir lagt opp fra uke til uke så ene uka har man gym på tirsdag ute og de skal ikke ha med noe og neste uka er det en annen dag og de skal ha med noe.

Alle disse turene også hvor det skal pakkes grillmat og vedkubber og jeg vet ikke hva. Er ikke alltid jeg husker å kjøpe inn de forskjellige tingene heller og så står vi der på morgenen med huet i fryseren og prøver å finne på noe lurt da. Butikken er ikke akkurat et stenkast unna heller.

Jeg har to unger som jeg MÅ lese for hver dag fra bøker de har med hjem fra skolen. Lekseplanen er fylt opp med oppgaver som foreldre må være med på evt gjøre. Når førsteklassinger som ikke har lært å skrive enda kommer hjem med lekser hvor man skal skrive opp ting rund i huset som er runde, små, lange osv blir det jo min jobb å skrive det ned.

Så når jeg har henten ungene på sfo om dagen så er det hjem å lage middag spise middag så får ungene se barnetv mens jeg rydder etter middagen. Deretter har jeg to timer lekser før ungene går og legger seg. Så må man prøve å huske å gjøre ting klart til neste dag og de møkkete klærne må vaskes. Innen jeg kan slappe av er klokka gjerne halv ti. Da er jeg gjerne så sliten at jeg sovner på sofaen med en gang.

Hvor i dette skal man klare å trykke inn noe tid med ungene som man faktisk koser seg med? Nei jeg koser meg ikke når jeg leser for ungene. Eller noe som helst tid til meg selv?

Mine foreldre ofret ikke hele livet sitt for meg. De hadde tid til å gjøre egne ting. Husker til og med at de gjerne to seg en halvtimes høneblund på sofaen innimellom. Trodde vel egentlig at det var litt mer sånn det skulle bli når jeg fikk skoleunger også, at de kunne gjøre lekser mens jeg lagde middag f.eks.

Hvordan andre får døgnet til å gå rundt fatter jeg bare ikke. Preknene i utviklingssamtalene om hvor viktig det er at ungene har fritidsaktiviteter også. Hvor skal jeg få presset inn tid til det her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Angustia

15

• mariaflyfly

9

• laban

8

Mest aktive i denne tråden

Velkommen til skolehverdagen. Gled deg til desember og mai / juni, da er det enda færre "vanlige" dager, uten ekstra ditt og datt.

Noen tips for å overleve:

Heng alle planer osv. på kjøleskapet, lag fargekoder for hvert barn eller hva du synes er praktisk - se over dette rutinemessig hver kveld og morgen

Bruk enten en lett synlig kalender eller mobilen for alle aktiviteter, bursdager osv. som varsles på forhånd

Prøv å ha en ettermiddag da ingen skal på noe fast, ta de tyngste leksene den dagen

Kjøp pølser på tilbud og legg i fryseren, pass på at du alltid har kakaoposer og andre "turvarer"

Ha flere sett med gymtøy, tynt "fotballdrakt"-stoff tørker superfort

Gjør flere ting samtidig, f.eks. middagslaging eller -oppvask med lekser i bakgrunnen

Ikke stress, det hjelper ingenting. Det er ikke dødsstraff for å gjøre ting litt utradisjonelt eller lettvint en sjelden gang.

Ikke sukk og stønn over skole og lekser så ungene merker det, vent til de er utenfor høre- og synsvidde

Gled deg til høstferien, det føles nesten som ferie når det verken er lekser eller fritidsaktiviteter, selv om du må på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til skolehverdagen. Gled deg til desember og mai / juni, da er det enda færre "vanlige" dager, uten ekstra ditt og datt.

Heng alle planer osv. på kjøleskapet, lag fargekoder for hvert barn eller hva du synes er praktisk - se over dette rutinemessig hver kveld og morgen

Bruk enten en lett synlig kalender eller mobilen for alle aktiviteter, bursdager osv. som varsles på forhånd

Prøv å ha en ettermiddag da ingen skal på noe fast, ta de tyngste leksene den dagen

Kjøp pølser på tilbud og legg i fryseren, pass på at du alltid har kakaoposer og andre "turvarer"

Gjør flere ting samtidig, f.eks. middagslaging eller -oppvask med lekser i bakgrunnen

Ikke stress, det hjelper ingenting. Det er ikke dødsstraff for å gjøre ting litt utradisjonelt eller lettvint en sjelden gang.

Ikke sukk og stønn over skole og lekser så ungene merker det, vent til de er utenfor høre- og synsvidde

Gled deg til høstferien, det føles nesten som ferie når det verken er lekser eller fritidsaktiviteter, selv om du må på jobb

Veldig mange gode tips her, laban!

Har tenkt lenge jeg skulle spørre deg ift din fotballgutt: Hvor mange sett med treningstøy har han? Min 11-åring har to, og det er et pes å passe å at det til enhver tid er noe rent. I tillegg til kamper og trening (inntil 4 ganger pr uke på det meste) har han jo gym også på skolen...

Takk og lov for hurtigvask-programmet å den nye vaskemaskinen - da kan jeg slenge det inn 40 minutter før jeg skal legge meg og henge det opp på badet før jeg sovner....

Men - hvor mange sett med treningsdresser har han? Min gutt er keeper og må ha lange bukser og jakke/kampdrakt med lange ermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5. og en 1. klassing og må si jeg til nå er overrasket over hvor mye tid leksene tar.Min 5. klassing mildt talt HATER lekser og gjør alt hun kan for å utsette, eller gjøre det lettvint. Vi bruker MYE tid, og jeg er ofte ikke ”alene” før i 22 tiden. Som du sier, jeg kan faktisk ikke huske at mine foreldre noen gang satt sammen med meg og mine lekser dag jeg gikk på barneskolen. Jeg husker jeg noen gang spurte foreldrene mine om å trene meg til prøver vi skulle ha på skolen dagen etter, og spurte faren min om litt mattehjelp i 9. klasse. De hjalp meg selvsagt med glede (mamma er selv lærer). Mitt inntrykk er at foreldre har et helt annet krav på seg for oppfølging nå, og det er helt klart mye mer som skjer enn før (tur dager etc). Hos oss er dette ferdig når de begynner i 3.klasse, og jeg husker jeg gledet meg til det med den eldste. Hun syntes også at disse turdagene var møkka kjedelige, det gjorde jo ikke saken bedre. Helt på slutten av dagen sitter vi som regel igjen med det kvarteret jenta skal lese fra selvvalgt bok. Det er skikkelig gøy å startemed i 21.30 tiden kan dere tro – not…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her, ja, går våre barn på samme skole, tro? ;)

Eneste praktiske tipset jeg kommer på i farten er å legge alt kjent av planer inn i elektronisk kalender (gjerne Outlook) og ha denne tilgjengelig også på mobilen. Vi sender i tillegg innkallinger til hverandre, slik at begge foreldre har alt i sin kalender.

Enig i at det er et styr med alt som skal med av spesialtøy, turutstyr og andre ting. Forsøker å huske å sjekke planene hver morgen, men har mang en gang glemt noe :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode tips her, laban!

Har tenkt lenge jeg skulle spørre deg ift din fotballgutt: Hvor mange sett med treningstøy har han? Min 11-åring har to, og det er et pes å passe å at det til enhver tid er noe rent. I tillegg til kamper og trening (inntil 4 ganger pr uke på det meste) har han jo gym også på skolen...

Takk og lov for hurtigvask-programmet å den nye vaskemaskinen - da kan jeg slenge det inn 40 minutter før jeg skal legge meg og henge det opp på badet før jeg sovner....

Men - hvor mange sett med treningsdresser har han? Min gutt er keeper og må ha lange bukser og jakke/kampdrakt med lange ermer.

Kamptrøye får de bare én av, men vi har to shortser som kan brukes i nødsfall hvis ikke den "egentlige" kampshortsen er tilgjengelig. Ett favorittpar med strømper og to reservepar i nødsfall.

Dessuten to sett gymtøy som består av shorts + trøye i samme type stoff, dvs. det tørker lynfort.

Da har jeg ikke regnet med Liverpool-drakten, som jeg helst ikke sender med som gymtøy. På trening der de bare skifter hjemme, kan den evt. brukes.

Så det blir vel tre sett. Jeg kjører hurtigprogram og har tørketrommel hvis det blir krise. De strømpene som det er plass til leggskinn inni, er egentlig flaskehalsen. En uke her spilte han kamp mandag, tirsdag, onsdag og torsdag fordi klasselagene hadde mye forfall... Da må jeg ta vasken så snart han kommer hjem.

Han har også to lange treningsbukser (Puma) til utetrening hvis det er kaldt, han vil ikke bruke sånn "fotballnickers". Det er egentlig "den gamle med litt hull" og "den nye", men nå er de omtrent like dårlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FAU-lederen

Syns laban har et kjempebra innlegg, og legger til:

- arbeidsfordeling i heimen (hvis man er 2 foreldre/2 voksne)

Når man systematiserer og organiserer og legger planer er min opplevelse av hverdagen mye bedre enn når alt går etter innfallsmetoden. Fast sjekke ukeplaner om kvelden sammen med ungene, og ordne i stand til morgendagen mens de smører neste dags niste/spiser kveldsmat. God tid om morgenen. Ha planer for hele middagsuka, og legge opp middagene etter hvor god tid man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man systematiserer og organiserer og legger planer er min opplevelse av hverdagen mye bedre enn når alt går etter innfallsmetoden. Fast sjekke ukeplaner om kvelden sammen med ungene, og ordne i stand til morgendagen mens de smører neste dags niste/spiser kveldsmat. God tid om morgenen. Ha planer for hele middagsuka, og legge opp middagene etter hvor god tid man har.

...og så kan man trøste seg med at det hele går over med årene. Glad jeg er ferdig med småbarns-årene! (selv om enhver tid har sine problemer...eeeh...utfordringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mange bra tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mor også

Jeg synes det går litt langt når de får timene man har sammen med barna skal gå til dette. Har ikke barn også krav på fritid? Jeg synes alt skal være gjort ferdig når barna forlater skolen. Eller at leksene tar minimum en time. Dette skal barna kunne gjøre selv før foreldrene kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik gjør vi det

Jeg synes det går litt langt når de får timene man har sammen med barna skal gå til dette. Har ikke barn også krav på fritid? Jeg synes alt skal være gjort ferdig når barna forlater skolen. Eller at leksene tar minimum en time. Dette skal barna kunne gjøre selv før foreldrene kommer hjem.

Jeg stopper ungen min etter 1 - 1 1/2 t med lekser. Det har jeg gjort i alle de år, og det kommer jeg til å fortsette med til han er ferdig på ungdomsskolen. Jeg trikser og mikser for å se til at han rekker å gjøre det som jeg anser som viktigst. Jeg har gitt beskjed til skolen om at slik gjør vi det, og at han ikke skal ha anmerkninger, da dette er det han orker. Også leksene skal være tilpasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som om jeg skulle ha sagt det selv.... og det blir ikke bedre med årene hvis det er noen trøst.

Jeg tenker at jeg får igjen for alle de årene hvor jeg tok lettvindt på leksene selv....(fordi jeg var så lettlært). Nå må jeg gjøre alt om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent som om jeg skulle ha sagt det selv.... og det blir ikke bedre med årene hvis det er noen trøst.

Jeg tenker at jeg får igjen for alle de årene hvor jeg tok lettvindt på leksene selv....(fordi jeg var så lettlært). Nå må jeg gjøre alt om igjen.

''Jeg tenker at jeg får igjen for alle de årene hvor jeg tok lettvindt på leksene selv....(fordi jeg var så lettlært). Nå må jeg gjøre alt om igjen.''

Ting er jo blitt helt annerledes nå. Nå MÅ de gjøre diverse tidkrevende lekser, inkludert fargelegging og tegning, uansett hvor lett de har for å lære. I og for seg greit at det er likt for alle med lekser, men skulle noen ganger ønske mengden hjemmelekser kunne begrenses + være mer målrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med ungene.

Er ikke plass til innfall i hverdagen her så det går i det samme hver dag. Må innrømme at etter en lang arbeidsdag, lekser, middag, vaske unger osv er det lite energi igjen til å være superorganisert på kveldingen.

Savner den tiden da jeg og ungene ikke hadde hele hverdagen vår styrt av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med ungene.

Er ikke plass til innfall i hverdagen her så det går i det samme hver dag. Må innrømme at etter en lang arbeidsdag, lekser, middag, vaske unger osv er det lite energi igjen til å være superorganisert på kveldingen.

Savner den tiden da jeg og ungene ikke hadde hele hverdagen vår styrt av skolen.

Jeg er også aleine med ungene, men jeg er heldig og er for tida i studiesituasjon, som gir meg litt fleksitid i forhold til barna.

Jeg pleier ofte å lage ferdig middag kvelden i forveien. En pastasaus, fiskegrateng eller lasagne fra scratch kan godt stå i kjøleskapet og gjøres ferdig mens pastaen koker eller leksene gjøres.

Du har ingen greie ungdommer i nærheten som kunne avlasta deg en ettermiddag i blant? Vår 17-årige nabo henter Datra på sfo noen ganger, sørger for å gi ungene middag og hjelpe med lekser. En leksehjelpende ungdom kan kanskje virke motiverede på barna en gang i blant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si at det ikke blir lettere da! Det er det eneste som holder meg oppegående ;-)

Jeg føler at skolen har flytta inn hos meg og styrer livet vårt fullstendig. Bare noen mnd igjen til sommerferien. Da får jeg låne ungene mine i uker i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper ungen min etter 1 - 1 1/2 t med lekser. Det har jeg gjort i alle de år, og det kommer jeg til å fortsette med til han er ferdig på ungdomsskolen. Jeg trikser og mikser for å se til at han rekker å gjøre det som jeg anser som viktigst. Jeg har gitt beskjed til skolen om at slik gjør vi det, og at han ikke skal ha anmerkninger, da dette er det han orker. Også leksene skal være tilpasset.

''Jeg stopper ungen min etter 1 - 1 1/2 t med lekser. Det har jeg gjort i alle de år, og det kommer jeg til å fortsette med til han er ferdig på ungdomsskolen''

Om du må stoppe ungene i leksearbeidet etter halvannen time vil jeg ikke tro problemet er så stort! :D

Mine barn blir lei av lekser etter 20 minutter, og allerede etter ti minutter kan de spørre om de ikke heller kan gjøre noe annet (selv om de enkelte ganger kan synes det er gøy). Og jeg skjønner dem jo, de har lange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si at det ikke blir lettere da! Det er det eneste som holder meg oppegående ;-)

Jeg føler at skolen har flytta inn hos meg og styrer livet vårt fullstendig. Bare noen mnd igjen til sommerferien. Da får jeg låne ungene mine i uker i strekk.

Jeg prøver så godt jeg kan å lære ungene opp til å ta ansvar selv. Men det betyr jo ikke at jeg er "fritatt" - må jo sjekke, høre dem osv.

Skulle bare ønske at skolen la mer opp til å lære ungene å ta ansvar for sitt eget liv/sin egen fremtid.

Og ang planer og ting de skal ha med... vi har i tillegg barn med div allergier så vi må ha spesialmat i fryseren som vi må bake selv. Ekstra utfordning.

Og hvorfor kan de ikke ha gym hver tirsdag, nei de bytter og bytter i hytt og vær på gym, svømming, ikke gym osv.

Jeg vil også gå tur med barna! Nå får vi aldri tid - kunne de ikke gått litt mindre tur på skolen heller og gjort litt mer skolearbeid der så det ikke ble så mye lekser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...