Gå til innhold

Blir helt utslitt av alt skolestyret

Gjest Slitsomt med alle leksene

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Velkommen til skolehverdagen. Gled deg til desember og mai / juni, da er det enda færre "vanlige" dager, uten ekstra ditt og datt.

Noen tips for å overleve:

Heng alle planer osv. på kjøleskapet, lag fargekoder for hvert barn eller hva du synes er praktisk - se over dette rutinemessig hver kveld og morgen

Bruk enten en lett synlig kalender eller mobilen for alle aktiviteter, bursdager osv. som varsles på forhånd

Prøv å ha en ettermiddag da ingen skal på noe fast, ta de tyngste leksene den dagen

Kjøp pølser på tilbud og legg i fryseren, pass på at du alltid har kakaoposer og andre "turvarer"

Ha flere sett med gymtøy, tynt "fotballdrakt"-stoff tørker superfort

Gjør flere ting samtidig, f.eks. middagslaging eller -oppvask med lekser i bakgrunnen

Ikke stress, det hjelper ingenting. Det er ikke dødsstraff for å gjøre ting litt utradisjonelt eller lettvint en sjelden gang.

Ikke sukk og stønn over skole og lekser så ungene merker det, vent til de er utenfor høre- og synsvidde

Gled deg til høstferien, det føles nesten som ferie når det verken er lekser eller fritidsaktiviteter, selv om du må på jobb

''Ikke sukk og stønn over skole og lekser så ungene merker det, vent til de er utenfor høre- og synsvidde''

Meget viktig punkt.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Angustia

15

• mariaflyfly

9

• laban

8

Mest aktive i denne tråden

Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg godt igjen i det du sier....

Det burde vært slik at alle foreldre med barn i grunnskolealder kunne jobbet i 80% stilling med full lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig!

Det snakkes så mye om hvor viktig det er med foreldredeltagelse i skolen, og om at barn som ikke har foreldre som følger opp lekser etc faller bakut.

Hva om skolen prøvde å ta ansvaret for læringen...i samarbeid med elevene?

Vi som foreldre kan selvfølgelig være tilgjengelige ved spesielle ting, men det burde ikke være slik at vi må være tilgjengelige for alle lekser.

Kan ikke huske at det var slikt fokus på foreldremedvirkning da jeg gikk på skolen, og jammen lærte vi da litt da også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som vi har barn på samme skole.

Vi kom jo tidligere hjem enn ungene gjør nå, vi gikk ikke på noen sfo. Så da var det litt mer tid å ta av, mens nå må vi klemme alt inn mellom 16.30 og 19.30.

I tillegg er det fritidsaktiviteter, og ene ungen her går på flere greier, både i uka og på lørdag. Det tar pappan seg av, for han er en aktivitetstype selv.

Våre rutiner er forøvrig å gjøre lekser først, med en eneste gang man kommer hjem. Absolutt ingen TV eller DS før lekser er gjort. Lekser foregår ved kjøkkenbordet, og jeg hjelper til samtidig som jeg ordner på kjøkkenet og litt rundt omkring, og det fungerer veldig greit.

Ukeplanen er klistra opp på vegg på kjøkkenet, og huskelapper lagt inn i kalenderen på mobilen, med alarmtone.Det ringer i alarmer både sent og tidlig..... ;-)

Har Fronter som startside på PCen så jeg alltid husker å sjekke.

Så foreløpig går det greit, men jeg er overrasket over hvor lang tid leksene tar allerede på første trinn ja, og mer skal det bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.

Føler jeg lever i en mellomfase for tiden, utrolig nok - en fireåring uten fritidsaktiviteter hvis barnehage er flink til å planlegge/si ifra - og en nestenfjortenåring som begynner å få taket på lekser, trening og hva som må huskes selv.

Jeg har mange ganger sagt at det tross alt er noen fordeler med ti år imellom... Mens jeg stålsetter meg for neste periode med kræsj, huskelister og man-burde-vært-tre-foreldre følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jupp.

Føler jeg lever i en mellomfase for tiden, utrolig nok - en fireåring uten fritidsaktiviteter hvis barnehage er flink til å planlegge/si ifra - og en nestenfjortenåring som begynner å få taket på lekser, trening og hva som må huskes selv.

Jeg har mange ganger sagt at det tross alt er noen fordeler med ti år imellom... Mens jeg stålsetter meg for neste periode med kræsj, huskelister og man-burde-vært-tre-foreldre følelsen.

Man-burde-vært-tre-foreldre-fasen var et bra begrep.

Hva hadde du forresten til middag i dag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man-burde-vært-tre-foreldre-fasen var et bra begrep.

Hva hadde du forresten til middag i dag? :P

Øh - sånn mekke-selv-peppes-pizzabunn med tunfisk og reker og oliven og rødløk og mais og jarlsberg og basilico tomatsaus, en flaske rosevin (Montrose, om du lurer) fulgt av litt ost og litt (bittelitt) Gattinara. Gubben var mektig imponert over soppen i kjøleskapet, da! Han kom sent hjem så jeg måtte fikse noe semienkelt.

Pasta og sopp i morgen, trur eg :-) Får høre med jentungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.

'' man-burde-vært-tre-foreldre følelsen.''

Hehe, som eneforsørgerfor tre barn (far er død) ønsker jeg meg et par 50-talls koner - med førerkort vel og merke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh - sånn mekke-selv-peppes-pizzabunn med tunfisk og reker og oliven og rødløk og mais og jarlsberg og basilico tomatsaus, en flaske rosevin (Montrose, om du lurer) fulgt av litt ost og litt (bittelitt) Gattinara. Gubben var mektig imponert over soppen i kjøleskapet, da! Han kom sent hjem så jeg måtte fikse noe semienkelt.

Pasta og sopp i morgen, trur eg :-) Får høre med jentungen.

Fryser'n er full av forvella sopp. Si ifra om du trenger påfyll en annen dag. ;)

Vinsmaking hos flyfly med sopprisotto en gang...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, som eneforsørgerfor tre barn (far er død) ønsker jeg meg et par 50-talls koner - med førerkort vel og merke ;-)

For 2-300 år siden kunne du sikkert kjøpt et par slaver! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser'n er full av forvella sopp. Si ifra om du trenger påfyll en annen dag. ;)

Vinsmaking hos flyfly med sopprisotto en gang...?

B.Mrk: "Full og forgiftet"? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehe, som eneforsørgerfor tre barn (far er død) ønsker jeg meg et par 50-talls koner - med førerkort vel og merke ;-)

''

Åjaaaa....! FOR en idé! :D Den som hadde innført dette som en del av lovverket, hadde fått min stemme på neste stortingsvalg. Kan det gjelde for alle aleineforeldre? Pliiiis...?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig!

Det snakkes så mye om hvor viktig det er med foreldredeltagelse i skolen, og om at barn som ikke har foreldre som følger opp lekser etc faller bakut.

Hva om skolen prøvde å ta ansvaret for læringen...i samarbeid med elevene?

Vi som foreldre kan selvfølgelig være tilgjengelige ved spesielle ting, men det burde ikke være slik at vi må være tilgjengelige for alle lekser.

Kan ikke huske at det var slikt fokus på foreldremedvirkning da jeg gikk på skolen, og jammen lærte vi da litt da også... ;)

Det som er nødvendig nå for å "klare seg godt i verden" er sannsynligvis noe helt annet.

Og jeg husker da at foreldrene hjalp og sjekket lekser for alle, hver dag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.Mrk: "Full og forgiftet"? ;-)

Med vennlig hilsen

Sør, da. Jeg kan min kantarell. Og steinsopp. Alt annet lar jeg stå til de som liker å leke med tanken på være lenka til et dialyseapparat 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehe, som eneforsørgerfor tre barn (far er død) ønsker jeg meg et par 50-talls koner - med førerkort vel og merke ;-)''

Sjekk dette: http://www.dittvikarbyra.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, linken min gikk ikke så langt. Klikk på Hverdagsengler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, da. Jeg kan min kantarell. Og steinsopp. Alt annet lar jeg stå til de som liker å leke med tanken på være lenka til et dialyseapparat 24/7.

Unnskyld! ;-) Det var bare en frase som skrek om å bli skrevet!

Jeg er allergisk for sopp, så jeg slipper hele problemstillingen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjenner meg igjen. Leksehjelpen for den yngste har hjupet oss endel. Men eldste trenger TETT oppfølging med lekser og da er det ikke mye ettermiddag igjen.

Redningen her i huset er få fritidsaktiviteter. Skjønner ikke hvor de med flere barn og flere aktiviteter får timene til å strekke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er nødvendig nå for å "klare seg godt i verden" er sannsynligvis noe helt annet.

Og jeg husker da at foreldrene hjalp og sjekket lekser for alle, hver dag.

Med vennlig hilsen

Med "for alle" mener du ...? Søsken?

Det var ihvertfall ikke vanlig hos oss at foreldrene gjorde leksene for oss - eh nei - hjalp til mente jeg visst... De sjekket ingenting - vi hadde hele ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...