grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det som er nødvendig nå for å "klare seg godt i verden" er sannsynligvis noe helt annet. Og jeg husker da at foreldrene hjalp og sjekket lekser for alle, hver dag. Med vennlig hilsen Er født i 72 og husker da også godt at mamma hørte oss i lesing de første årene. Vi hadde ikke hjelp til all lekse men det ble alltid vist interesse for det vi jobbet med og vi fikk ris og ros for arbeidet vårt. Det hadde helt klart en positiv effekt på skolearbeidet mitt, i hvertfall:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter å ha lest tråden så skjønner jeg at det må være veldig ulike krav som stilles til dagens elever når det gjelder lekser. Har en tredjeklassing og en førsteklassing. Tredjeklassingen er faglig sterk og bla selvstendig. Jeg har aldri opplevd noen gang at han har brukt mer enn en halvtime på leksene sine, og da er alt fint gjort. Det ser jo ut som om andre på hans alder sitter i timesvis jo...er det bare skolen her som gir lite lekse mon tro, eller er problemet å få ungene i gang med lekse hjemme? Helt utrolig at hverdagen som foreldre til barn i småskolen skal arte seg så ulik.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter å ha lest tråden så skjønner jeg at det må være veldig ulike krav som stilles til dagens elever når det gjelder lekser. Har en tredjeklassing og en førsteklassing. Tredjeklassingen er faglig sterk og bla selvstendig. Jeg har aldri opplevd noen gang at han har brukt mer enn en halvtime på leksene sine, og da er alt fint gjort. Det ser jo ut som om andre på hans alder sitter i timesvis jo...er det bare skolen her som gir lite lekse mon tro, eller er problemet å få ungene i gang med lekse hjemme? Helt utrolig at hverdagen som foreldre til barn i småskolen skal arte seg så ulik.. Jeg har en tredjeklassing og en førsteklassing, på samme skole. Tredjeklassingen sitter lenge, godt over en time 4 x i uka må det bli. Hun har hatt masse lekser fra dag en i første klasse. Lillesøster har annen lærer, som "ikke tror på" lekser for de yngste. Det er natt og dag i forhold til den eldste, nesten ikke lekser i det hele tatt. Og det er barn ved samme skole - Bare forskjellige lærere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Fryser'n er full av forvella sopp. Si ifra om du trenger påfyll en annen dag. Vinsmaking hos flyfly med sopprisotto en gang...? Det jeg ikke stakk av med? Eller har blitt glad i skogsturer? Gutta ville nok likt sopprisotto og andre godbiter, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det som er nødvendig nå for å "klare seg godt i verden" er sannsynligvis noe helt annet. Og jeg husker da at foreldrene hjalp og sjekket lekser for alle, hver dag. Med vennlig hilsen Jeg er født midt på 60 tallet, og mine foreldre (av lærerstanden) var vel aldri i nærheten av leksene mine. Ikke ble det lagt opp til eller forventet heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Hehe, som eneforsørgerfor tre barn (far er død) ønsker jeg meg et par 50-talls koner - med førerkort vel og merke ;-) '' Åjaaaa....! FOR en idé! Den som hadde innført dette som en del av lovverket, hadde fått min stemme på neste stortingsvalg. Kan det gjelde for alle aleineforeldre? Pliiiis...? Ja, la oss starte et eget parti: "1950-talls koner med førerkort utenfor tinget & inn i heimen" ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 '' man-burde-vært-tre-foreldre følelsen.'' Hehe, som eneforsørgerfor tre barn (far er død) ønsker jeg meg et par 50-talls koner - med førerkort vel og merke ;-) Skulle gjerne hatt en kone selv, jeg, som stilte med ferdig middag, rent hus og glade barn som forlengst var ferdig med lekser sånn i firetiden om ettermiddagen... Det hadde vært noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hm, linken min gikk ikke så langt. Klikk på Hverdagsengler. :-) Takk for link, føler meg ikke alltid så englete i hverdagen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter å ha lest tråden så skjønner jeg at det må være veldig ulike krav som stilles til dagens elever når det gjelder lekser. Har en tredjeklassing og en førsteklassing. Tredjeklassingen er faglig sterk og bla selvstendig. Jeg har aldri opplevd noen gang at han har brukt mer enn en halvtime på leksene sine, og da er alt fint gjort. Det ser jo ut som om andre på hans alder sitter i timesvis jo...er det bare skolen her som gir lite lekse mon tro, eller er problemet å få ungene i gang med lekse hjemme? Helt utrolig at hverdagen som foreldre til barn i småskolen skal arte seg så ulik.. Jeg har også en som er faglig sterk og selvstendig og som i tillegg har skjønt at hvis han er effektiv med leksene får han mer tid til andre ting. Han sitter nok heller ikke stort mer enn en halvtime om dagen med leksene og har aldri gjort det. Han går nå i 7 og er stort sett alltid ferdig med leksene når jeg kommer hjem fra jobb. Men jeg hører jo at andre unger sitter opp til 2-3 timer om dagen med de samme leksene, så det er klart det er forskjell på unger. Forskjellene er vel på flere plan, både evner, innstilling og grundighet. Selv om min er flink, tar han gjerne letteste vei gjennom leksene, jeg vil nok tro at andre gjør leksene grundigere og mer utfyllende enn han gjør og dermed bruker mer tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Beklager, men dette kjenner ikke jeg meg igjen i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 For 2-300 år siden kunne du sikkert kjøpt et par slaver! ;-) Med vennlig hilsen Beklager ufint svar; men det kunne jeg dessverre gjort i dag også om jeg ville (ingen nasjoner nevnt eller glemt).... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter å ha lest tråden så skjønner jeg at det må være veldig ulike krav som stilles til dagens elever når det gjelder lekser. Har en tredjeklassing og en førsteklassing. Tredjeklassingen er faglig sterk og bla selvstendig. Jeg har aldri opplevd noen gang at han har brukt mer enn en halvtime på leksene sine, og da er alt fint gjort. Det ser jo ut som om andre på hans alder sitter i timesvis jo...er det bare skolen her som gir lite lekse mon tro, eller er problemet å få ungene i gang med lekse hjemme? Helt utrolig at hverdagen som foreldre til barn i småskolen skal arte seg så ulik.. Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/668038/#alphabet Da jeg gikk på skolen gjorde jeg leksene selv, og læreren tok meg for det hvis jeg ikke hadde gjort dem... Foreldrene mine var gode foreldre, og ante ikke hva jeg holdt på med på skolen annet enn det de fikk høre fra læreren og signerte på i karakterboka. Jeg fikk meg likevel en høyskoleutdanning. Jeg skjønner at dette ikke er bra nok i dag, tydeligvis, og at mange nok falt ut den gang på grunn av manglende oppfølging. Jeg ønsker meg ikke tilbake til den tiden sånn sett. Men det må da gå an å få tli en mellomting, der foreldre som er ressurssterke og vil det beste for sine barn ikke føler seg som kjeltringer daglig fordi de ikke klarer å henge med. (Undertegnede inkludert). Og selv med den oppfølgingen som kreves i dag går det "dårlig" med norske barn faglig i følge undersøkelser som stadig pushes på oss for at vi skal få ennå mer dårlig samvittighet og sug i magen. Jeg må virkelig bøye meg dypt i støvet for de som er alene med barna, eller har andre problemer, når jeg som har det så bra som jeg har det sliter som jeg gjør med dette... Vi jobber som helter med leksene hver eneste dag, guttungen er smart og flink men haaaaater lekser, (og det er IKKE jeg som har skapt et leksehatende monster ved å snakke nedsettende om skolen og læreren og leksene, det har jeg ALDRI gjort, han startet med leksehatingen fra første stund!), men har likevel ingen sjans i havet til å komme gjennom alle de oppgavene som står på ukeplanen. Snart starter de med A-plan, og etter det vi så på foreldremøtet gruer jeg meg som en hund! O skrekk! Vi er i dialog med lærerne da, så de skal se på mengden så vi/han ikke drukner, men da blir han vel kloakkarbeider da, hvis vi ikke henger med i svingene... (ironi) Nei, dette er et vanskelig tema. Jeg tar til meg Jesper Juuls kommentar (sån ca) om at vi faktisk må bestemme selv hva som gavner vår familie og vår sønn, og dermed ikke for _enhver_ pris skal streve så mye at hele familiehverdagen blir sur og ødelagt. Jeg mistenker at de som har enkle og greie løsninger på hva man "bare" skal gjøre for å motivere barna og lage lister og planer og ordne hverdagen og ditt og datt selv har hatt det ganske enkelt. Dere har ingen anelse..... om hvordan en lekseøkt kan være på det verste! Jeg lover! Og i vår famlie har vi tatt et valg: sånn vil vi ikke ha det, da blir det heller faste tider med lekser, og ferdig med det, og det vi rekker det rekker vi ikke. Punktum. Så kan vi være en familie og ikke en forbedringsanstalt. Mye bra med skolen vår! Og det er hele systemet som er sånn, jeg klager ikke på våre enkelte lærere. Det er tydeligvis bare sånn det skal være i Skolen nå om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Ja, la oss starte et eget parti: "1950-talls koner med førerkort utenfor tinget & inn i heimen" ;-) Hahaha, vi hadde fått mange stemmer fra dol-verden, i det minste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det jeg ikke stakk av med? Eller har blitt glad i skogsturer? Gutta ville nok likt sopprisotto og andre godbiter, ja Skogsturer er bra om høsten. Resten av året er det ikke så viktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Skulle gjerne hatt en kone selv, jeg, som stilte med ferdig middag, rent hus og glade barn som forlengst var ferdig med lekser sånn i firetiden om ettermiddagen... Det hadde vært noe. Bli med i mitt nystifta parti da vel ;-) Tror vi kan bli mange :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Skogsturer er bra om høsten. Resten av året er det ikke så viktig. *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Skogsturer er bra om høsten. Resten av året er det ikke så viktig. Det er helt utrolig hva du kan like bare det bunner i god mat eller god vin... *ler enda* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hahaha, vi hadde fått mange stemmer fra dol-verden, i det minste. Ja til brettekanter og dessert ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg kjenner meg heldigvis bare delvis igjen i det du skriver... Man må lage seg noen overlevelsestriks mht turer etc. Kjøp en haug med pølser og frys dem ned i porsjonspakker. Samme med lomper. -be lærer'n om å levere ut ukeplanen fredagen i forveien. Da kan man gjøre litt lekser i helgene og planlegge uka. Heng opp ukeplanene på en oppslagstavle og sjekk den flere ganger om dagen! Høytlesing pleier vi å ta på senga ved leggetid, men vi koser oss med lesing vi da. Ungenes leselekser tar vi som regel ved frokostbordet, det samme med engelskglosene. For meg som jobber tre ettermiddager/kvelder i uka virker det som luksuriøst å ha hver eneste ettermiddag sammen med ungene altså! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.