AneM1365380603 Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Åh - vi hadde en sånn nisse i barnehagen. Den var med ungene hjem på omgang i desember (når man ikke har noe annet å gjøre, liksom). Nissen var litt rampete. Tror den het Sigurd. Noen foreldre la ut kopi av referatet med bilder på internett, laminerte rapporten osv. Andre skrev på et vanlig kladdark. Jeg forsøkte å legge meg et sted imellom. Men jeg var ganske frustrert da den kom til oss en hel _helg_ mens junior var så liten at han skjønte svært lite av det hele. Jeg eier ikke fantasi, så jeg måtte bare skrive hva nissen faktisk hadde vært med på. Pluss at den liksom skulle finne på ting på egen hånd om natten... På skolen har vi heldigvis ikke hatt noen slik figur. Jeg humret godt mens jeg leste, og er takknemlig for at nissen Sigurd holder seg langt unna vår bhg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Ja, selvsagt fikk vi hjelp til leksene. Men i følge mor var det ikke noe krav om at foreldrene måtte sitte i timesvis sammen med oss for å gjøre dem. Vi skulle gjøre dem selv Leksene var annerledes den gangen. Det var derfra til dit, et visst antall regnestykker, svar på 5 spørsmål som står i klartekst i det tilhørende lesestykket, fyll inn de ordene som mangler. Nå er for det første lærebøkene ofte så tåkete at man må være _veldig_ god til å lese for å a) forstå oppgavene og finne svarene, i tillegg er det mye som skal forskes fram utenom: Ring universitetet, søk på nett eller leksikon, intervju en i familien. Ikke på barnetrinnet riktignok, men det kommer. Elever med lav modenhet og dårlig oppfølging hjemmefra kan helt sikkert bli surrende rundt i årevis uten at noen finner ut hvor lite de får med seg, så lenge de ikke bråker eller har andre adferdsproblemer. Spesielt hvis lærerne har noen virkelig ressurskrevende problemcase å ta seg av, har de små sjanser til å få dratt med seg alle. Ingen kan drive seriøs elevtilpasset undervisning når de har et ensifret antall minutter på hver pr. dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg humret godt mens jeg leste, og er takknemlig for at nissen Sigurd holder seg langt unna vår bhg Og jeg er glad for at ingen videreførte den til noen klassebamse på skolen. Nå er de så store at jeg tror faren er over. Husker junior ville ha bilde av seg selv og nissen med i rapporten, "for det hadde Håvard hatt". Vi hadde akkurat fått vårt aller første digitalkamera i huset (ca. 7 år siden, tror jeg), og styrte verre med det apparatet, kabler, PC og printer for å få det til. Jeg syntes det var utrolig at det gikk - i min barndom forble bildene i kameraet en evighet. Men minsten syntes det var helt naturlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 De skal jo ikke bare sjekkes for ungene. Det er jo rett og slett lekser til foreldrene. Det som må til idag er at foreldre leser for barna en halv time hver dag og rapportere det i leselister som er sendt med hjem. I tillegg til det denne uka har 1 klassingen 5 sider i matteboka. Da han ikke kan lese eller vet hva han skal gjøre må jeg sitte der gjennom alt. Han har 20 ord som skal skrives 5 ganger hver. Setninger på engelsk som skal øves på div ting som skal tegnes og fargelegges. Med en 6 åring med litt dårlig finmotorikk tar dette år og dag. Nå har denne skolen her sluttet med det så jeg slipper med minsten men forrige hadde med en helsikkes bamse hjem i ny å ne hvor jeg da skulle skrive i en bok hva bamsen hadde gjort hele helgen. Noen foreldre skrev side opp og ned med bilder av dyret i forskjellige positurer. Jeg derimot satt og svettet flere søndagskvelder og ante ikke hva jeg skulle skrive da dyret dukket opp i sekken. Guttungen hadde dratt til faren sin på fredag og glemte helt bamsen i sekken. Det jeg da skrev skulle leses opp for de andre elevene på mandag. Samt at alle de andre foreldrene kunne lese hva jeg hadde skrevet. Deja vu fra mine egne skoledager. Et mareritt for meg da jeg har kjempedårlig fantasi og mega prestasjonsangst. Vi hadde også slik bamse da guttungen gikk i første eller andre, husker ikke helt. Noen la seg på den linja med bilder, haugevis med opplevelser osv. Vi leste også hva de andre hadde skrevet og jeg ble så glad da jeg så at den ene hadde skrevet: Georg lå i sekken hele helga. Poenget med Georg var at alle barn skal vokse opp i røykfrie hjem, det er bra det altså, men bamsen ble en smule uhygiensk etterhvert *grøsser* Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. Det skjedde ikke her for å si det slik. Kjekt for dem som kan og vil, men jeg verken kan eller vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1285831383' post='4444634] Vi hadde også slik bamse da guttungen gikk i første eller andre, husker ikke helt. Noen la seg på den linja med bilder, haugevis med opplevelser osv. Vi leste også hva de andre hadde skrevet og jeg ble så glad da jeg så at den ene hadde skrevet: Georg lå i sekken hele helga. Poenget med Georg var at alle barn skal vokse opp i røykfrie hjem, det er bra det altså, men bamsen ble en smule uhygiensk etterhvert *grøsser* Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. Det skjedde ikke her for å si det slik. Kjekt for dem som kan og vil, men jeg verken kan eller vil. *Humrer gjenkjennende* Kan le av det nå, fleire år etterpå, men det var blodig alvor mens det foregikk.. Tror slike prosjekter bare bidro til å synliggjøre forskjeller negativt, og det gikk fort prestisje i framstilling, opplevelser osv. En del barn og foreldre blei nok skadelidende av denne akk så velmeinende bamsen :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1285831383' post='4444634] Vi hadde også slik bamse da guttungen gikk i første eller andre, husker ikke helt. Noen la seg på den linja med bilder, haugevis med opplevelser osv. Vi leste også hva de andre hadde skrevet og jeg ble så glad da jeg så at den ene hadde skrevet: Georg lå i sekken hele helga. Poenget med Georg var at alle barn skal vokse opp i røykfrie hjem, det er bra det altså, men bamsen ble en smule uhygiensk etterhvert *grøsser* Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. Det skjedde ikke her for å si det slik. Kjekt for dem som kan og vil, men jeg verken kan eller vil. ''Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. '' Grøss. Jeg hadde angst for å måtte kostymer osv., da den eldste begynte på skolen. Husket f.eks. venninnen min fikk beskjed av sin datter om at hun skulle komme utkledd som kjøttmeis. Heldigvis hadde de mannlig kontaktlærer som ikke syntes påkledning var viktigst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 *Humrer gjenkjennende* Kan le av det nå, fleire år etterpå, men det var blodig alvor mens det foregikk.. Tror slike prosjekter bare bidro til å synliggjøre forskjeller negativt, og det gikk fort prestisje i framstilling, opplevelser osv. En del barn og foreldre blei nok skadelidende av denne akk så velmeinende bamsen :-( Ja, meningen bak er jo god, men jeg tror som deg at det kom forskjeller frem som kanskje ikke kom barna til gode. For noen lagde voldsomme greier ut av det. Så er det jo slik at vi kan ha aktive helger, men den helga vi skal ta det med ro, så kan du banne på at bamsen lå i sekken. For å være helt ærlig tror jeg at dersom noen røykte inne, så hjalp ikke Georg så mye fra eller til, eller dvs jeg vet at foreldre som røykte inne, ikke lot seg merke med at Georg "så" dem. Den lille gruppa som går på tross av alle anbefalinger tror jeg er vanskelig å nå. Men for all del, Georg var søt han, han er en sjiraff. Det bor noen Georger på helsestasjonen også, så vi hadde allerede stiftet bekjentskap med han og visste meningen bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 ''Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. '' Grøss. Jeg hadde angst for å måtte kostymer osv., da den eldste begynte på skolen. Husket f.eks. venninnen min fikk beskjed av sin datter om at hun skulle komme utkledd som kjøttmeis. Heldigvis hadde de mannlig kontaktlærer som ikke syntes påkledning var viktigst. Kostymer... *kaldsvetter* Her er det heldigvis en lærer som ikke tar slikt så nøye. Foreldregruppa arrangerte karneval, da gikk faktisk læreren ut og sa at alt kunne brukes som kostyme. Guttungen var forresten djevel. Jeg er sikkert bannlyst blandt foreldrene *knegg* Han lagde kostymet sammen med bestemoren (jeg er heldig, kan sende alt slik til henne), blinkende djevelhorn hadde dog jeg kjøpt til han før. Hale, høygaffel, og så på min lille blonde gutt som er ganske lettskremt! Jeg ble overrasket over hva det kostet å handle inn alt til kostymet, så jeg er for å holde det enkelt! (var ikke jeg som handlet, jeg deltok ikke i det hele tatt, hos meg hadde det blitt noe ala hvitt laken med hull til øyne ;o) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1285831383' post='4444634] Vi hadde også slik bamse da guttungen gikk i første eller andre, husker ikke helt. Noen la seg på den linja med bilder, haugevis med opplevelser osv. Vi leste også hva de andre hadde skrevet og jeg ble så glad da jeg så at den ene hadde skrevet: Georg lå i sekken hele helga. Poenget med Georg var at alle barn skal vokse opp i røykfrie hjem, det er bra det altså, men bamsen ble en smule uhygiensk etterhvert *grøsser* Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. Det skjedde ikke her for å si det slik. Kjekt for dem som kan og vil, men jeg verken kan eller vil. I klassa til min eldste hadde de også en slik bamse. Det første jeg gjorde når den kom til vårt hjem var å stappe den i vaskemaskina. Det sto egentlig på vaskelappen at den ikke tålte det, men det gikk helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 ''Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. '' Grøss. Jeg hadde angst for å måtte kostymer osv., da den eldste begynte på skolen. Husket f.eks. venninnen min fikk beskjed av sin datter om at hun skulle komme utkledd som kjøttmeis. Heldigvis hadde de mannlig kontaktlærer som ikke syntes påkledning var viktigst. Det er ikke måte på hvilke utfordringer foreldre blir utsatt for. Min eldste kom hjem og ville være "isbit" i karnevalet på SFO... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Og jeg er glad for at ingen videreførte den til noen klassebamse på skolen. Nå er de så store at jeg tror faren er over. Husker junior ville ha bilde av seg selv og nissen med i rapporten, "for det hadde Håvard hatt". Vi hadde akkurat fått vårt aller første digitalkamera i huset (ca. 7 år siden, tror jeg), og styrte verre med det apparatet, kabler, PC og printer for å få det til. Jeg syntes det var utrolig at det gikk - i min barndom forble bildene i kameraet en evighet. Men minsten syntes det var helt naturlig... Jeg synes disse klassebamsene er koselige, jeg! Hun minste på 6 hadde den på besøk for første gang i natt - og vi skrev og tegnet i går og i morges - ikke noe voldsomme greier i det hele tatt, men bare kos :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det er ikke måte på hvilke utfordringer foreldre blir utsatt for. Min eldste kom hjem og ville være "isbit" i karnevalet på SFO... ''Min eldste kom hjem og ville være "isbit" i karnevalet på SFO...'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg synes disse klassebamsene er koselige, jeg! Hun minste på 6 hadde den på besøk for første gang i natt - og vi skrev og tegnet i går og i morges - ikke noe voldsomme greier i det hele tatt, men bare kos :-) Rett før datteren gikk ut av barneskolen tok læreren fram boka som hørte til bamsen. Han leste opp veldig mange av opplevelsene den hadde hatt med elevene, til stor latter og glede for hele gjengen. Nå som jeg vet at boka kommer fram igjen i 7. klasse, så må jeg også tenke meg godt om når jeg skriver. Kan jo ikke gjøre ungene flaue heller, hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg synes disse klassebamsene er koselige, jeg! Hun minste på 6 hadde den på besøk for første gang i natt - og vi skrev og tegnet i går og i morges - ikke noe voldsomme greier i det hele tatt, men bare kos :-) De passer nok ganske godt i første klasse - så lenge ambisjonsnivået holdes slik at barna kan gjøre mesteparten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 ''Ja, så ble vi oppfordret til å strikke klær til den. '' Grøss. Jeg hadde angst for å måtte kostymer osv., da den eldste begynte på skolen. Husket f.eks. venninnen min fikk beskjed av sin datter om at hun skulle komme utkledd som kjøttmeis. Heldigvis hadde de mannlig kontaktlærer som ikke syntes påkledning var viktigst. ''Jeg hadde angst for å måtte kostymer osv., da den eldste begynte på skolen. Husket f.eks. venninnen min fikk beskjed av sin datter om at hun skulle komme utkledd som kjøttmeis.'' Kjøttmeis, faktisk - LOL! Det var litt av en utfordring :-) Er glad jeg kan begrense kosymene til karrneval og enkelte temabursdager (grøss!). ''Heldigvis hadde de mannlig kontaktlærer som ikke syntes påkledning var viktigst.'' Hehe, typisk! Er ikke til å komme bort fra at det fortsatt eksisterer (på DOLsk: på gruppenivå) enkelte kjønnsmessige forskjeller - på godt og vondt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1285832987' post='4444641] Ja, meningen bak er jo god, men jeg tror som deg at det kom forskjeller frem som kanskje ikke kom barna til gode. For noen lagde voldsomme greier ut av det. Så er det jo slik at vi kan ha aktive helger, men den helga vi skal ta det med ro, så kan du banne på at bamsen lå i sekken. For å være helt ærlig tror jeg at dersom noen røykte inne, så hjalp ikke Georg så mye fra eller til, eller dvs jeg vet at foreldre som røykte inne, ikke lot seg merke med at Georg "så" dem. Den lille gruppa som går på tross av alle anbefalinger tror jeg er vanskelig å nå. Men for all del, Georg var søt han, han er en sjiraff. Det bor noen Georger på helsestasjonen også, så vi hadde allerede stiftet bekjentskap med han og visste meningen bak. Signeres :-) Vi hadde ikke en antirøyk-sjiraff, men en bamse som skulle knytte barna meir sammen. Tror effekten var den samme, dog... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Høres ut som du har en slitsom hverdag og det må gå an å gjøre noe med det. Mange under her skriver at de ikke kjenner seg igjen og ikke forstår osv men det er jo helt uinterressant så lenge du kjenner som du gjør! Jeg synes at hvis din 1.klassing får i lekse å skrive ned ting i huset så bør den lærer realitetsorienteres! Ingen førsteklassinger klarer vel det hvis de ikke er spesielt langt fremme mht skriving. Jeg ville snakket med læreren ifht det å kunne tegne ting i huset istedenfor. Jeg har tre barn selv og enig i at det er mye å følge med på , å huske, griilling, utedager osv men jeg er samtidig veldig glad for at skolen har utedager, grilling og skogsturer. Derfor finner jeg fram og henger i som alle andre...leksebiten kan du ta ganske rolig på småtrinnet, det skal være lystbetont å gjøre lekser, snakk med lærer de skal individuelt tilpasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slitsomt med alle leksene Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg forstår det, men enten du "liker" det eller ei så er dette altså meget viktig for hvordan ungene kommer til å klare seg akademisk fremover. I andre land er det ikke uvanlig at foreldre jobber 12 timer daglig (og i helgene) bare for å kunne betale for skolegang for ungene. Jeg sier ikke at det skal være slik, selvsagt, men poenget er at mange foreldre i andre land nesten jobber seg til døde for at ungene skal få en bedre utdanning enn det de selv hadde. Fordi de forstår hvor vanskelig det er uten. Med vennlig hilsen Det gjenstår det vel å se hvor lykkelige og akademisk flinke barn man får av dette her. Jeg jobber kanskje ikke 12 timer om dagen for at ungen min skal få gått på skolen, men jeg jobber nå fra 8 - 16 hver dag og betaler skatt av det. Vi betaler jo alle for denne skolegangen. Hvis de kunne brukt mer av skoletiden til faktisk undervisning og denne skrivingen f.eks i stedet for å ha en hel dag i uka til turdag + en halv dag til annen uteaktivitet. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å ta meg av turgåing selv. Det var sånt vi hadde tid til før ungene begynte på skolen. Det er også viktig å kunne ha et forhold til ungene som ikke bare handler om å måtte prestere hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Du har veldig mye rett i dette her. Mine barn er voksne, syntes det var ganske mye de skulle huske på den gangen. Hvis dette bare blir mere og mere er det jo ille. Det sier jo seg selv at barna må læres opp ganske raskt til å ta ansvar selv her, ellers tørner man jo. Husker jeg hadde tre barn i småskolen og jobbet helstilling, kveld-dag, helger osv. I tillegg skulle de være med på fritidsaktiviteter og jeg tok på meg et par verv her også. Ser ikke nå hvordan tiden strakk til, eller det gjorde den nok ikke heller. Jeg ble utbrent, ikke bare av dette, men mye annet da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det gjenstår det vel å se hvor lykkelige og akademisk flinke barn man får av dette her. Jeg jobber kanskje ikke 12 timer om dagen for at ungen min skal få gått på skolen, men jeg jobber nå fra 8 - 16 hver dag og betaler skatt av det. Vi betaler jo alle for denne skolegangen. Hvis de kunne brukt mer av skoletiden til faktisk undervisning og denne skrivingen f.eks i stedet for å ha en hel dag i uka til turdag + en halv dag til annen uteaktivitet. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å ta meg av turgåing selv. Det var sånt vi hadde tid til før ungene begynte på skolen. Det er også viktig å kunne ha et forhold til ungene som ikke bare handler om å måtte prestere hele tiden. ''Det er også viktig å kunne ha et forhold til ungene som ikke bare handler om å måtte prestere hele tiden.'' Helt enig i det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.