Gå til innhold

Lærere eller andre med peiling på leselæring...


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Guttungen på fem år har alvorlige språkvansker, så det er naturlig at han sliter ekstra på skolen.

Det er selvfølgelig lesing vi fokuserer på nå. Han har en lesedagbok jeg skriver i hver dag for å bekrefte at vi har gjort "lese"leksa. Læreren/assistentene skriver også i den samme boka. Hver eneste dag står det noe lignende som: "X leste ordene med noe hjelp/med støtte fra bildene i boka".

Jeg trodde han da gjenkjente en del ord, selv om jeg ikke fikk noe fornuftig ut av han hjemme og det mest ble snakking om bildene. Noen barn blir jo litt "latere" rundt foreldrene.

Så viser det seg, etter at jeg satte meg ned med han og hadde god tid i dag morges, at han slettes ikke forstår dette med ord og bokstaver i det hele tatt. Han forstår ikke at to ord som er helt like betyr det samme. Han forstår ikke at når et ord begynner med "S" (en bokstav han kjenner godt), så må ordet starte med ordlyden "ssss".

Det virker ikke som om dette er noe de legger merke til eller bryr seg om overhodet. Det de skriver i lesedagboka er jo bare tull.

Hvordan skal leseopplæringen foregå? Skal vi bare presse på og la han late som om han leser eller skal vi faktisk prøve å få han til å forstå hva det betyr å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    25

  • frosken

    10

  • PieLill

    8

  • Sør

    4

Mest aktive i denne tråden

''Skal vi bare presse på og la han late som om han leser eller skal vi faktisk prøve å få han til å forstå hva det betyr å lese?''

Selvsagt må han lære seg å lese. Prøv i første omgang å ta det opp med skolen.

Kommer dere ingen vei, bør dere alliere dere med noen som kan slikt og kjøre deres eget opplegg.

Engelsk er et vanskelig språk å lære etter som det ikke er en alt for påfallende sammenheng mellom uttale og stavemåte. Tenk bare på hvor mange måter man kan skrive lyden i.

Godt dere oppdaget dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er 5 år, betyr det kanskje at han har bursdag seint på året.

Eg ville ikke ha stresset med dette, hvis eg var deg. Hjelp han gjennom leksa så godt du kan, gjerne hjelp han med å gi svaret noen ganger. Etter hvert vil nok dette løsne, skal du se.

Leslyst kan oppmuntres med at du leser for sønnen din. evt at dere hører på lydbok sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er 5 år, betyr det kanskje at han har bursdag seint på året.

Eg ville ikke ha stresset med dette, hvis eg var deg. Hjelp han gjennom leksa så godt du kan, gjerne hjelp han med å gi svaret noen ganger. Etter hvert vil nok dette løsne, skal du se.

Leslyst kan oppmuntres med at du leser for sønnen din. evt at dere hører på lydbok sammen.

Han går i andre klasse. Dette er engelsk skole.

Jeg tror du har misforstått problemet :) Han er et "special needs" barn som skal ha tett oppfølging. Jeg er ikke frustrert over at han ikke kan lese, jeg er frustrert over at læreren virker helt på viddene i forhold til hva han faktisk kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal vi bare presse på og la han late som om han leser eller skal vi faktisk prøve å få han til å forstå hva det betyr å lese?''

Selvsagt må han lære seg å lese. Prøv i første omgang å ta det opp med skolen.

Kommer dere ingen vei, bør dere alliere dere med noen som kan slikt og kjøre deres eget opplegg.

Engelsk er et vanskelig språk å lære etter som det ikke er en alt for påfallende sammenheng mellom uttale og stavemåte. Tenk bare på hvor mange måter man kan skrive lyden i.

Godt dere oppdaget dette.

mvh

Takk for svar :)

Ringte skolen i dag og ba om at konferansetimen inkluderer rektor (som er koordinator for barna med spesielle behov). Så får jeg se.

Har vært frustrert ang. mye så langt dette skoleåret. Han kommer hele tiden hjem med oppgaveark han har "gjort", hvor han ikke har skjønt noen ting, fordi de kun har gitt felles beskjed. Jeg har ikke fått beskjed om hva som skjer videre med assistent/oppfølgingstimer eller hvordan vi skal fortsette utredningen.

For noen dager siden, når jeg først informerte om min intensjon om å gå til rektor, så fikk jeg plutselig et ark med problemstillinger og mål for utviklingen hans jeg skulle underskrive. Før den tid hadde jeg ikke hørt noen ting.

Beklager, må skrive av meg litt frustrasjon før møtet om en ukes tid, hvis ikke kommer jeg til å være lite konstruktiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke naturlig at han lærer å lese uten at det brukes andre metoder enn overfor de som har et velutviklet språk.

Pass på at han ikke kommer inn i noen rutine med å lære ord og lekser utenat, mange har fått hjelp altfor sent fordi de har "forstått" leseleksa på den måten.

Ta det opp med skolen slik du har tenkt, han må få grunnopplæring som passer for ham. F.eks. må han forstå at bokstavene henger sammen med lydene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke naturlig at han lærer å lese uten at det brukes andre metoder enn overfor de som har et velutviklet språk.

Pass på at han ikke kommer inn i noen rutine med å lære ord og lekser utenat, mange har fått hjelp altfor sent fordi de har "forstått" leseleksa på den måten.

Ta det opp med skolen slik du har tenkt, han må få grunnopplæring som passer for ham. F.eks. må han forstå at bokstavene henger sammen med lydene.

Takk for svar.

Det virker som om de slavisk følger et eller annet opplegg som skal lære barn å lese "på naturlig vis". I fjor en gang bumpet de han opp ett nivå, uten at det framsto klart for meg hvorfor. De mente han var "flink nok" til "å lese". Aner ikke hva de legger i det.

Du har nok rett i at jeg må be de se mer individuelt på hans faktiske behov. Et av de mest inngripende momentene ved språkvanskene hans er jo nettopp det at han ikke "plukker opp" informasjon av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg syns 5 år er så tidlig! Jeg var jo 7 år i min tid da jeg begynte på skolen...

eneste jeg kunne "lese" var navnet mitt.

Husker bokstavene så ut som maurer og kråketegn.

Det er jo ikke sikkert gutten er moden nok til dette. Han har et dårlig språk og sier du.

Jeg tror dere må ta det som en lek.

Vis han bilder med ord på, etterhvert vil han gjenkjenne disse ordene og bokstavene.

Ros han når han gjør det riktig, så blir dette gøyt for han og inspirerer ham til å prøve mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Han går i andre klasse. Dette er engelsk skole.

Jeg tror du har misforstått problemet :) Han er et "special needs" barn som skal ha tett oppfølging. Jeg er ikke frustrert over at han ikke kan lese, jeg er frustrert over at læreren virker helt på viddene i forhold til hva han faktisk kan.

Kanskje han burde hatt spesialpedagog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han burde hatt spesialpedagog...

Han har oppfølging fra ekspert på språkvansker fra sykehuset. Han har også hatt assistent hele det første året.

Akkurat nå aner jeg ikke hva som skjer på skolenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 5 år er så tidlig! Jeg var jo 7 år i min tid da jeg begynte på skolen...

eneste jeg kunne "lese" var navnet mitt.

Husker bokstavene så ut som maurer og kråketegn.

Det er jo ikke sikkert gutten er moden nok til dette. Han har et dårlig språk og sier du.

Jeg tror dere må ta det som en lek.

Vis han bilder med ord på, etterhvert vil han gjenkjenne disse ordene og bokstavene.

Ros han når han gjør det riktig, så blir dette gøyt for han og inspirerer ham til å prøve mer.

Altså --- problemet mitt er ikke at han ikke kan lese. Problemet mitt er at skolen er uvitende i forhold til at han ikke en gang har forstått hva lesing ER.

Han har diagnosen spesifikke språkvansker og får oppfølging i forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ringte skolen i dag og ba om at konferansetimen inkluderer rektor (som er koordinator for barna med spesielle behov). Så får jeg se.

Har vært frustrert ang. mye så langt dette skoleåret. Han kommer hele tiden hjem med oppgaveark han har "gjort", hvor han ikke har skjønt noen ting, fordi de kun har gitt felles beskjed. Jeg har ikke fått beskjed om hva som skjer videre med assistent/oppfølgingstimer eller hvordan vi skal fortsette utredningen.

For noen dager siden, når jeg først informerte om min intensjon om å gå til rektor, så fikk jeg plutselig et ark med problemstillinger og mål for utviklingen hans jeg skulle underskrive. Før den tid hadde jeg ikke hørt noen ting.

Beklager, må skrive av meg litt frustrasjon før møtet om en ukes tid, hvis ikke kommer jeg til å være lite konstruktiv ;)

Sikkert konstruktivt å rase fra seg på forhånd.

Jeg hadde nok også frest godt i en tilsvarende situasjon.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså --- problemet mitt er ikke at han ikke kan lese. Problemet mitt er at skolen er uvitende i forhold til at han ikke en gang har forstått hva lesing ER.

Han har diagnosen spesifikke språkvansker og får oppfølging i forhold til det.

Det er bra du står på.

Mange barn taper mye på at man slakker på alt mulig ved minste tegn på framgang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra du står på.

Mange barn taper mye på at man slakker på alt mulig ved minste tegn på framgang.

mvh

Ja, jeg føler det er litt slik. Ting går framover og "det er jo det viktigste". Joda, det er viktig, men det går framover med alle barna i den klassen. Og det går raskere framover for de fleste andre, så forspranget bare øker.

Jeg er helt for å være positiv, men jeg synes ikke vi skal miste realismen på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler det er litt slik. Ting går framover og "det er jo det viktigste". Joda, det er viktig, men det går framover med alle barna i den klassen. Og det går raskere framover for de fleste andre, så forspranget bare øker.

Jeg er helt for å være positiv, men jeg synes ikke vi skal miste realismen på veien.

''Jeg er helt for å være positiv, men jeg synes ikke vi skal miste realismen på veien.''

Fortsett med det. Sønnen din har gjort et godt valg av mor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du snart skal ha et møte med skolen :-)

Det er ikke sikkert at skolen har en urealistisk bilde på hvor svak han er i forhold til språk. Kanskje kaller de det "lesing" når han via bildene klarer å gjette hvilke ord det er snakk om.

Dere trenger uansett god veiledning mht hva som er viktig å fokusere på fremover. Det finnes ulike retninger mht hva som bør vektlegges, og det er avgjørende at skolen kommuniserer med dere om hvordan de tenker.

Også er det viktig at du heller ikke glemmer hvor ung han er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du snart skal ha et møte med skolen :-)

Det er ikke sikkert at skolen har en urealistisk bilde på hvor svak han er i forhold til språk. Kanskje kaller de det "lesing" når han via bildene klarer å gjette hvilke ord det er snakk om.

Dere trenger uansett god veiledning mht hva som er viktig å fokusere på fremover. Det finnes ulike retninger mht hva som bør vektlegges, og det er avgjørende at skolen kommuniserer med dere om hvordan de tenker.

Også er det viktig at du heller ikke glemmer hvor ung han er :-)

Takk for svar :)

Det er litt vanskelig å forklare hvilket inntrykk de gir av kommentarene, men det virker som om de mener han kjenner igjen ord. Jeg er allerede oppgitt over manglende informasjon og manglende oppfølging i løpet av skoledagen, så jeg ble nok litt ekstra frustrert i dag morges.

At han ikke kan lese er helt greit, også at han ikke forstår hva det betyr. Men i så fall må man jo rykke tilbake til start, uansett opplegg, for dette er ikke noe han kommer til å skjønne av seg selv. Såpass godt kjenner jeg gutten min :)

Og ung er han, men langt etter er han også - i forhold til resten av klassen. Han skårer gjennomsnittlig 3.5, når normalen for klassen ligger mellom 7 og 13. Jeg skulle gjerne ha forholdt meg til kunnskapsnivået hos den gjennomsnittlige norske 5-åring, men de har vel ikke begynt på skolen en gang :/

Men igjen - det er helt greit at han er der han er. Det som ikke er greit er om de lar seg lure av en gutt som har lært seg å late som han innehar ekstra kunnskap, slik at han slipper å føle seg dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det er litt vanskelig å forklare hvilket inntrykk de gir av kommentarene, men det virker som om de mener han kjenner igjen ord. Jeg er allerede oppgitt over manglende informasjon og manglende oppfølging i løpet av skoledagen, så jeg ble nok litt ekstra frustrert i dag morges.

At han ikke kan lese er helt greit, også at han ikke forstår hva det betyr. Men i så fall må man jo rykke tilbake til start, uansett opplegg, for dette er ikke noe han kommer til å skjønne av seg selv. Såpass godt kjenner jeg gutten min :)

Og ung er han, men langt etter er han også - i forhold til resten av klassen. Han skårer gjennomsnittlig 3.5, når normalen for klassen ligger mellom 7 og 13. Jeg skulle gjerne ha forholdt meg til kunnskapsnivået hos den gjennomsnittlige norske 5-åring, men de har vel ikke begynt på skolen en gang :/

Men igjen - det er helt greit at han er der han er. Det som ikke er greit er om de lar seg lure av en gutt som har lært seg å late som han innehar ekstra kunnskap, slik at han slipper å føle seg dum.

Det er grunn til stor bekymring dersom det skulle vise seg at læreren og assistenter ikke har god kunnskap om spesifikke språkvansker! Han trenger sannsynligvis et svært konkret og gjennomtenkt opplegg på skolen.

Håper samtalen blir ok. Har du forresten funnet god litteratur slik at du selv føler deg godt informert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Skal vi bare presse på og la han late som om han leser eller skal vi faktisk prøve å få han til å forstå hva det betyr å lese?''

Jeg er ikke lærer eller pedagog, men selvfølgelig må guttungen lære at lese, det er jo grunnlaget for all innlæring i skolen.

Mange barn med dysleksi har "jukset" seg til at andre skulle tro at de kunne lese, fordi de var så flinke til å lære leksa utenat.

Fint at du jobber iherdig med skolen for å få et pedagogisk riktig opplegg for sønnen din. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunn til stor bekymring dersom det skulle vise seg at læreren og assistenter ikke har god kunnskap om spesifikke språkvansker! Han trenger sannsynligvis et svært konkret og gjennomtenkt opplegg på skolen.

Håper samtalen blir ok. Har du forresten funnet god litteratur slik at du selv føler deg godt informert?

Jeg tror ikke de har så veldig peiling, men de skal jo motta veiledning fra sykehuset. Jeg skal forhøre meg litt mer om det på møtet og se om de har mottatt det de føler de trenger av informasjon eller om jeg skal etterspørre et konkret opplegg. Sønnen min har høy prioritet hos eksperten på sykehuset, så det burde ikke være noe problem å få den hjelpen de har behov for - om de ønsker det.

Jeg leser kun litteraturen vi får fra sykehuset. Det er mulig jeg burde lese enda mer, men med tanke på livets andre omstendighet (søte, lille Princess Cry-a-Lot), så prøver jeg å begrense "må-gjøre" listene mine til et minimum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...