Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Jeg tror ikke de har så veldig peiling, men de skal jo motta veiledning fra sykehuset. Jeg skal forhøre meg litt mer om det på møtet og se om de har mottatt det de føler de trenger av informasjon eller om jeg skal etterspørre et konkret opplegg. Sønnen min har høy prioritet hos eksperten på sykehuset, så det burde ikke være noe problem å få den hjelpen de har behov for - om de ønsker det. Jeg leser kun litteraturen vi får fra sykehuset. Det er mulig jeg burde lese enda mer, men med tanke på livets andre omstendighet (søte, lille Princess Cry-a-Lot), så prøver jeg å begrense "må-gjøre" listene mine til et minimum ''Jeg leser kun litteraturen vi får fra sykehuset.'' Pedagogisk faglitteratur er det ikke meningen at foreldre skal kunne lese og forstå, pedagoger har tross alt gått en del år på skole for å lære faget sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 ''Jeg leser kun litteraturen vi får fra sykehuset.'' Pedagogisk faglitteratur er det ikke meningen at foreldre skal kunne lese og forstå, pedagoger har tross alt gått en del år på skole for å lære faget sitt. Nei, det er ikke pedagogisk faglitteratur, det er konkrete tips og forklaringer fra språkpedagogen (eller hva nå enn tittelen hennes er) Type: "Hvordan lære barnet å lytte?", "Utvikling av forståelse ved 3-4-5 år", "Hvordan formulere en oppgave slik at barnet forstår alle stegene?" osv osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Takk for svar Det er litt vanskelig å forklare hvilket inntrykk de gir av kommentarene, men det virker som om de mener han kjenner igjen ord. Jeg er allerede oppgitt over manglende informasjon og manglende oppfølging i løpet av skoledagen, så jeg ble nok litt ekstra frustrert i dag morges. At han ikke kan lese er helt greit, også at han ikke forstår hva det betyr. Men i så fall må man jo rykke tilbake til start, uansett opplegg, for dette er ikke noe han kommer til å skjønne av seg selv. Såpass godt kjenner jeg gutten min Og ung er han, men langt etter er han også - i forhold til resten av klassen. Han skårer gjennomsnittlig 3.5, når normalen for klassen ligger mellom 7 og 13. Jeg skulle gjerne ha forholdt meg til kunnskapsnivået hos den gjennomsnittlige norske 5-åring, men de har vel ikke begynt på skolen en gang :/ Men igjen - det er helt greit at han er der han er. Det som ikke er greit er om de lar seg lure av en gutt som har lært seg å late som han innehar ekstra kunnskap, slik at han slipper å føle seg dum. ''At han ikke kan lese er helt greit, også at han ikke forstår hva det betyr. Men i så fall må man jo rykke tilbake til start, uansett opplegg, for dette er ikke noe han kommer til å skjønne av seg selv. Såpass godt kjenner jeg gutten min :)'' Dette har du selvsagt helt rett i. Tror det er veldig viktig å gjøre det man kan for å motvirke unnvikelses- og late-som-mønstrene som så lett for oppstår i slike situasjoner. Det er en svær jobb i seg selv bare å lære unger å se på teksten om de først har lært seg å se på alt mulig annet. Litt på siden, han har vel fått tatt en grundig synstest? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 ''Jeg leser kun litteraturen vi får fra sykehuset.'' Pedagogisk faglitteratur er det ikke meningen at foreldre skal kunne lese og forstå, pedagoger har tross alt gått en del år på skole for å lære faget sitt. Mye pedagogisk faglitteratur er lett tilgjengelig. Det kan være til god hjelp for foreldre å kjenne til aktuelle deler av den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Mye pedagogisk faglitteratur er lett tilgjengelig. Det kan være til god hjelp for foreldre å kjenne til aktuelle deler av den. Jeg har lest mye faglitteratur i den tiden mitt barn gikk på skolen, h*n hadde store lære og konsentrasjonsproblemer. Jeg innrømmer gjerne at jeg mange ganger følte at jeg hadde lest meg til mer kunnskap enn det sosiallærer og spesiallærer hadde, enda de skulle gi barnet mitt undervisning. Det endte fatalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har lest mye faglitteratur i den tiden mitt barn gikk på skolen, h*n hadde store lære og konsentrasjonsproblemer. Jeg innrømmer gjerne at jeg mange ganger følte at jeg hadde lest meg til mer kunnskap enn det sosiallærer og spesiallærer hadde, enda de skulle gi barnet mitt undervisning. Det endte fatalt. Mener du at det fikk negative konsekvenser for gutten din at du leste faglitteratur? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Mener du at det fikk negative konsekvenser for gutten din at du leste faglitteratur? Ingen innen fagmiljøet ville høre på meg. Barnet fikk senere flere tunge psykiske diagnoser, ADD, manisk depressiv og deprimert. Ikke noe av dette ble fanget opp av fagmiljøet i skolen, PPT eller BUP. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ingen innen fagmiljøet ville høre på meg. Barnet fikk senere flere tunge psykiske diagnoser, ADD, manisk depressiv og deprimert. Ikke noe av dette ble fanget opp av fagmiljøet i skolen, PPT eller BUP. Sånne historier er så utrolig triste :-( For en del år siden var jeg i praksis i både PPT og BUP. Jeg mistet en del tillit til hjelpeapparatet etter dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Sånne historier er så utrolig triste :-( For en del år siden var jeg i praksis i både PPT og BUP. Jeg mistet en del tillit til hjelpeapparatet etter dette. Da h*n var blitt over tyve leste h*n boken "Mitt urolige sinn Kay Redfield Jamison;". "Det er akkurat slik, jeg har det", sa h*n. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Da h*n var blitt over tyve leste h*n boken "Mitt urolige sinn Kay Redfield Jamison;". "Det er akkurat slik, jeg har det", sa h*n. Det er en svært god bok. Jeg kjenner også noen som opplevde stor grad av gjenkjennelse ved lesingen av den. For meg som ikke selv har bipolar lidelse men har forholdt meg nært til en som har det, så ble det vesentlig lettere å forstå hvorfor det tok så lang tid før vedkommende klarte å forholde seg "rasjonelt" til sykdommen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Det er en svært god bok. Jeg kjenner også noen som opplevde stor grad av gjenkjennelse ved lesingen av den. For meg som ikke selv har bipolar lidelse men har forholdt meg nært til en som har det, så ble det vesentlig lettere å forstå hvorfor det tok så lang tid før vedkommende klarte å forholde seg "rasjonelt" til sykdommen. H*n klarte IKKE å forholde seg "rasjonelt" til sykdommen. H*n er ikke mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 H*n klarte IKKE å forholde seg "rasjonelt" til sykdommen. H*n er ikke mer. Så trist. Så du forresten Stein Husebø snakke om sin datters selvmord på tv i forrige uke? Jeg ble ganske berørt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Så trist. Så du forresten Stein Husebø snakke om sin datters selvmord på tv i forrige uke? Jeg ble ganske berørt. Nei, jeg ser aldri TV, Hvilken kanal var det, kanskje jeg kan se det på PC'en? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 H*n klarte IKKE å forholde seg "rasjonelt" til sykdommen. H*n er ikke mer. Det kjennes så utilstrekkelig ut å kun si "så trist" til det at du har mistet ditt barn, men merker at jeg blir redd for å virke invaderende eller si noe feil som er egnet til å såre deg. Håper sorgen er mulig å bære. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Nei, jeg ser aldri TV, Hvilken kanal var det, kanskje jeg kan se det på PC'en? TV2-nyhetskanalen. Tror det var lørdag for en uke siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Det kjennes så utilstrekkelig ut å kun si "så trist" til det at du har mistet ditt barn, men merker at jeg blir redd for å virke invaderende eller si noe feil som er egnet til å såre deg. Håper sorgen er mulig å bære. Takk for det! Livet må leves videre, men sorgen er tung. H*n var 15 år innen det psykiatriske hjelpeapparatet før han fikk noen diagnose, jeg tror at livet hadde vært mye lettere for h*n hvis vi hadde fått diagnosene mens h*n ennå var barn. Nå har vi helt overtatt Glimtippers tråd, det var ikke meningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 TV2-nyhetskanalen. Tror det var lørdag for en uke siden. Det er en betalingskanal som jeg må tegne abonnement på og vi har TV, men jeg ser aldri på den. Men leste litt her http://www.nrk.no/programmer/radio/mellom_himmel_og_jord /1.893779 og dette: http://www.nrk.no/programmer/tv/styrk/3374018.html men TV innslaget krasjet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Takk for det! Livet må leves videre, men sorgen er tung. H*n var 15 år innen det psykiatriske hjelpeapparatet før han fikk noen diagnose, jeg tror at livet hadde vært mye lettere for h*n hvis vi hadde fått diagnosene mens h*n ennå var barn. Nå har vi helt overtatt Glimtippers tråd, det var ikke meningen. ''Nå har vi helt overtatt Glimtippers tråd, det var ikke meningen.'' Det gjør ingenting. Veldig trist at du mistet sønnen din. Noen ganger er livet uutholdelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener jeg bestemt. Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Takk for svar Det er litt vanskelig å forklare hvilket inntrykk de gir av kommentarene, men det virker som om de mener han kjenner igjen ord. Jeg er allerede oppgitt over manglende informasjon og manglende oppfølging i løpet av skoledagen, så jeg ble nok litt ekstra frustrert i dag morges. At han ikke kan lese er helt greit, også at han ikke forstår hva det betyr. Men i så fall må man jo rykke tilbake til start, uansett opplegg, for dette er ikke noe han kommer til å skjønne av seg selv. Såpass godt kjenner jeg gutten min Og ung er han, men langt etter er han også - i forhold til resten av klassen. Han skårer gjennomsnittlig 3.5, når normalen for klassen ligger mellom 7 og 13. Jeg skulle gjerne ha forholdt meg til kunnskapsnivået hos den gjennomsnittlige norske 5-åring, men de har vel ikke begynt på skolen en gang :/ Men igjen - det er helt greit at han er der han er. Det som ikke er greit er om de lar seg lure av en gutt som har lært seg å late som han innehar ekstra kunnskap, slik at han slipper å føle seg dum. Jeg synes at din gutt skulle ha gått på skole i norge og ikke i england. Dermed hadde han ikke begynt på skolen før nå. Og i norsk skole lærer ikke alle å lese når de går i første klasse. Veldig få som skjønner HVA de leser. Lesefoståelse kommer sent for mange og noen knekker ikke koden før i andre klasse, altså 6-7 år gamle. Så jeg synes du er hysterisk når du er så på dette med lesing og forståelse for ditt barn. La ham nå slappe litt av og så blir det bedre etter hvert. Dyslektikere trenger oppfølging, men også må modenheten følge barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 ''Nå har vi helt overtatt Glimtippers tråd, det var ikke meningen.'' Det gjør ingenting. Veldig trist at du mistet sønnen din. Noen ganger er livet uutholdelig. Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.