Gå til innhold

Lærere eller andre med peiling på leselæring...

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

Meningsløst råd? hmm.. du klager jo hele tiden her inne på forumet at du absolutt ikke er fornøyd med den engelske skolen din sønn går på. Når vi her i norge har mange bra skoler med mye god hjelp i systemene, så hadde kanskje det vært en fordel for dere å bo her. Og hvorfor kan ikke din samboer flytte med dere hit igjen hvis det fortsatt ikke blir bedre for din sønn på nårværende skole eller ved annet skolebytte i england?

Sønnen din kan sikkert forstå norsk, siden faren er norsk vil jeg tro. Morsmålet til et barn forsvinner ikke fordi om man bor i et annet land. Og du snakker vel ikke alltid engelsk til ham håper jeg?

Kun det beste for din gutt, og det du forteller om for tiden er jo absolutt ikke bra for ham ifølge dine kriterier. Så hvorfor så negativ om tanken med å flytte tilbake til norge igjen? Din samboer kan sikkert ofre seg med tanke på din sønn og hva som blir best for ham med tiden Ikke sant?

Faren til sønnen er ikke norsk, men engelsk han også.

Jeg har personlig meget dårlig erfaring med norske skoler og individuell oppfølging av elever med problemer, så jeg vil ikke støtte din vurdering av at norske skoler er så mye bedre enn engelske til å takle slike utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

25

• frosken

10

• PieLill

8

• Sør

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest seriøs!?!?

Går gutten i 1. klasse? I såfall ville jeg ikke ventet et sekund med å ta kontakt med kontaktlærer ang. dette. Han har tross alt gått på skolen i noen uker nå, og burde definitivt kunne å lese, om ikke Hamsun, så iallefall enkle eventyr på dette tidspunktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst råd? hmm.. du klager jo hele tiden her inne på forumet at du absolutt ikke er fornøyd med den engelske skolen din sønn går på. Når vi her i norge har mange bra skoler med mye god hjelp i systemene, så hadde kanskje det vært en fordel for dere å bo her. Og hvorfor kan ikke din samboer flytte med dere hit igjen hvis det fortsatt ikke blir bedre for din sønn på nårværende skole eller ved annet skolebytte i england?

Sønnen din kan sikkert forstå norsk, siden faren er norsk vil jeg tro. Morsmålet til et barn forsvinner ikke fordi om man bor i et annet land. Og du snakker vel ikke alltid engelsk til ham håper jeg?

Kun det beste for din gutt, og det du forteller om for tiden er jo absolutt ikke bra for ham ifølge dine kriterier. Så hvorfor så negativ om tanken med å flytte tilbake til norge igjen? Din samboer kan sikkert ofre seg med tanke på din sønn og hva som blir best for ham med tiden Ikke sant?

''Meningsløst råd? hmm.. du klager jo hele tiden her inne på forumet at du absolutt ikke er fornøyd med den engelske skolen din sønn går på. Når vi her i norge har mange bra skoler med mye god hjelp i systemene, så hadde kanskje det vært en fordel for dere å bo her. Og hvorfor kan ikke din samboer flytte med dere hit igjen hvis det fortsatt ikke blir bedre for din sønn på nårværende skole eller ved annet skolebytte i england?''

Jeg klager ikke støtt om skolen han går på. Han går på en flott skole, men om du har erfaring med barn som trenger ekstra hjelp, så burde du vite at det er rimelig komplisert å få adekvat hjelp og ressurser. Slikt tar tid :)

Samboeren min har sin karriere her, vi studerer her - så nei. Vi kan ikke bare flytte til Norge. Selvsagt. Norge har ikke bedre skoler enn England, langt der i fra.

''Sønnen din kan sikkert forstå norsk, siden faren er norsk vil jeg tro. Morsmålet til et barn forsvinner ikke fordi om man bor i et annet land. Og du snakker vel ikke alltid engelsk til ham håper jeg?''

Håper du? Haha. Ja, stakkars mishandlede barn.

Min sønns pappa er engelsk. Sønnen min snakker kun engelsk, siden han absolutt ikke skal forholde seg til to språk. Jeg har aldri snakket norsk etter at han fikk diagnosen og kommer ikke til å gjøre det inntil han kan snakke engelsk.

''Kun det beste for din gutt, og det du forteller om for tiden er jo absolutt ikke bra for ham ifølge dine kriterier. Så hvorfor så negativ om tanken med å flytte tilbake til norge igjen? Din samboer kan sikkert ofre seg med tanke på din sønn og hva som blir best for ham med tiden Ikke sant?''

Vi jobber og studerer i England, sønnen vår snakker kun engelsk og skal fortsette med det, Norge har ikke i nærheten av den oppfølgingen som England har i forhold til det og sist men ikke minst... Man flytter ikke land fordi man er litt misfornøyd med en assistentlærer i den klassen barnet går i ;)

Jeg takker for ditt forsøk på å hjelpe, men jeg er ferdig med å svare deg nå. Jeg tror ikke du har så mye å bidra med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går gutten i 1. klasse? I såfall ville jeg ikke ventet et sekund med å ta kontakt med kontaktlærer ang. dette. Han har tross alt gått på skolen i noen uker nå, og burde definitivt kunne å lese, om ikke Hamsun, så iallefall enkle eventyr på dette tidspunktet....

Du misforsto nok problemstillingen. Du får lese igjen eller overse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal vi bare presse på og la han late som om han leser eller skal vi faktisk prøve å få han til å forstå hva det betyr å lese?''

Jeg er ikke lærer eller pedagog, men selvfølgelig må guttungen lære at lese, det er jo grunnlaget for all innlæring i skolen.

Mange barn med dysleksi har "jukset" seg til at andre skulle tro at de kunne lese, fordi de var så flinke til å lære leksa utenat.

Fint at du jobber iherdig med skolen for å få et pedagogisk riktig opplegg for sønnen din. Stå på!

Takk for oppmuntringen, Høstløv :) Skjønner at du selv har vært igjennom litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter fremdeles på konferansetime en gang i løpet av de neste par ukene (med koordinatoren for barna med spesiell oppfølging). Vi får nok mer informasjon på det møtet.

Men jeg fikk tilbakemelding ang. min observasjon i forhold til sønnens manglende forståelse for hva lesing er. Assistentlæreren beklaget og sa de skulle hjelpe han med dette en stund framover nå :)

Vi gjør det samme hjemme, så da ordner det seg nok raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er han aktuell for utredning via PPT? I så fall kan han få hjelp av en logoped til å diskriminere lyder og bokstaver. Og til å gjenkjenne like ord/diskriminere ulike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han aktuell for utredning via PPT? I så fall kan han få hjelp av en logoped til å diskriminere lyder og bokstaver. Og til å gjenkjenne like ord/diskriminere ulike ord.

Han får oppfølging fra sykehusets avdeling for språkvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er bra da :)

Ja :) Takker for tipset. Bor i England, så ting fungerer litt annerledes. Vi har egentlig flott oppfølging, men det er så mye som avhenger av læreren.

Også er jeg nok litt utålmodig med å få støtteundervisningen på plass dette året, så jeg skal prøve å smøre meg med litt viljestyrt tålmodighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Du har nok ikke fulgt så godt med at det er mulig for deg å sette deg inn i Glimtippers bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seriøs!?!?

Du har nok ikke fulgt så godt med at det er mulig for deg å sette deg inn i Glimtippers bekymring.

Jeg svarte på det innlegget som var postet, ikke på alle tidligere innlegg, nei. Ok, eg misforstod, men stod det noe om at dama bodde i England i denne tråden, da!? (I hennes innlegg altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg svarte på det innlegget som var postet, ikke på alle tidligere innlegg, nei. Ok, eg misforstod, men stod det noe om at dama bodde i England i denne tråden, da!? (I hennes innlegg altså...)

"Alle" vet at Glimtipper bor i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mener jeg bestemt.

''Meningsløst råd? hmm.. du klager jo hele tiden her inne på forumet at du absolutt ikke er fornøyd med den engelske skolen din sønn går på. Når vi her i norge har mange bra skoler med mye god hjelp i systemene, så hadde kanskje det vært en fordel for dere å bo her. Og hvorfor kan ikke din samboer flytte med dere hit igjen hvis det fortsatt ikke blir bedre for din sønn på nårværende skole eller ved annet skolebytte i england?''

Jeg klager ikke støtt om skolen han går på. Han går på en flott skole, men om du har erfaring med barn som trenger ekstra hjelp, så burde du vite at det er rimelig komplisert å få adekvat hjelp og ressurser. Slikt tar tid :)

Samboeren min har sin karriere her, vi studerer her - så nei. Vi kan ikke bare flytte til Norge. Selvsagt. Norge har ikke bedre skoler enn England, langt der i fra.

''Sønnen din kan sikkert forstå norsk, siden faren er norsk vil jeg tro. Morsmålet til et barn forsvinner ikke fordi om man bor i et annet land. Og du snakker vel ikke alltid engelsk til ham håper jeg?''

Håper du? Haha. Ja, stakkars mishandlede barn.

Min sønns pappa er engelsk. Sønnen min snakker kun engelsk, siden han absolutt ikke skal forholde seg til to språk. Jeg har aldri snakket norsk etter at han fikk diagnosen og kommer ikke til å gjøre det inntil han kan snakke engelsk.

''Kun det beste for din gutt, og det du forteller om for tiden er jo absolutt ikke bra for ham ifølge dine kriterier. Så hvorfor så negativ om tanken med å flytte tilbake til norge igjen? Din samboer kan sikkert ofre seg med tanke på din sønn og hva som blir best for ham med tiden Ikke sant?''

Vi jobber og studerer i England, sønnen vår snakker kun engelsk og skal fortsette med det, Norge har ikke i nærheten av den oppfølgingen som England har i forhold til det og sist men ikke minst... Man flytter ikke land fordi man er litt misfornøyd med en assistentlærer i den klassen barnet går i ;)

Jeg takker for ditt forsøk på å hjelpe, men jeg er ferdig med å svare deg nå. Jeg tror ikke du har så mye å bidra med :)

Teksten i dette innlegget er fjernet av webmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr da ingenting at jeg bor i England.

Jeg hadde ikke gått av hengslene omså han gikk i tredje klasse og ikke kunne lese. Men jeg "går av hengslene" når de som skal passe på han ikke følger det nivået han er på. Barn som han kan lett gå gjennom flere år uten å få med seg noen ting, om de får lov til å late som de har kunnskap. Han er ekspert på å "ikke virke dum".

Uansett, det gjør ingenting at du misforsto. Jeg var nok litt uklar. Ser mange tror jeg er stresset ang. hva han ikke kan i stedet for hva læreren ikke kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Takk for oppmuntringen, Høstløv :) Skjønner at du selv har vært igjennom litt av hvert.

Ja, livet mitt har ikke kjørt på skinner.

Hvis du har en anonym e-mailadresse så kan jeg sende deg noen opplysninger som kanskje er relevante for din gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Teksten i dette innlegget er fjernet av webmaster.

Som du vil kunne se, har jeg slettet teksten i kommentaren din. Antar at du har vært lenge nok på nettet til å vite at man aldri "outer" andre ved å oppgi navn ; verken på den som skriver eller noen av deres familiemedlemmer.

Evt. tilsvarende kommentarer i fremtiden, vil medføre at du ikke lenger er ønsket som bruker på doktoronline.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg bestemt.

Som du vil kunne se, har jeg slettet teksten i kommentaren din. Antar at du har vært lenge nok på nettet til å vite at man aldri "outer" andre ved å oppgi navn ; verken på den som skriver eller noen av deres familiemedlemmer.

Evt. tilsvarende kommentarer i fremtiden, vil medføre at du ikke lenger er ønsket som bruker på doktoronline.no.

Det er trådstarter selv som har gitt opplysningen her inne til oss i sine eldre innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...