Gå til innhold

Hvor mye sover din 6 åring?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Minstejenta vår begynte på skolen nå i høst, og vi merker at det er mange inntrykk og at hun er mer sliten nå enn da hun gikk i barnehagen. Hun går på SFO 4 dager i uka, og kommer da som regel hjem 16.30.

Hun pleier å legge seg klokka 20. Innimellom ber hun selv om å legge seg før, kanskje kvart på åtte, og av og til blir klokka 20.30 før hun er i seng. Men som regel ca 20.

Jeg pleier å vekke henne 7.15. Da er hun vanvittig trøtt og sååååååå treg med å stå opp. Morgengretten er hun også, frem til hun har spist frokost.

Hvordan snu dette? Burde det ikke holde med 11 timers søvm for en 6-åring? Kan jo ikke legge henne særlig tidligere enn det vi gjør - da får hun jo så lite igjen av ettermiddag/kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 5-åring.

Han legger seg ca. 19.00-19.30. Han sovner raskt. Han står opp når han er uthvilt, senest klokka 8.00.

Han trenger altså mellom 12-13 timer søvn i døgnet og han har kortere dager enn jenta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ganske likt ut som det er hos oss. Merker godt at det er travelt for lillesøster med skole, hun er helt skutt på kvelden, og må vekkes kl 0700 om morgenen.

Husker det var sånn med eldstemor også, men det gikk seg til etterhvert. Regner med det gjør det her også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Siden du spør - vår sovner gjerne ikke før 20:30 (er i seng senest 20:00), men våkner som regel mens det fremdeles står 05:...noe på klokka. Alltid gjort det, tirsdag som søndag.

Forresten, fredager begynner han 08 på skolen, og de dagene kan han plutselig være murmeldyr helt til han må vekkes kvart på 7. Til gedigen misnøye.

En middelvei hadde ikke vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har en 5-åring.

Han legger seg ca. 19.00-19.30. Han sovner raskt. Han står opp når han er uthvilt, senest klokka 8.00.

Han trenger altså mellom 12-13 timer søvn i døgnet og han har kortere dager enn jenta di.

Oi, det var mye søvn, så mye har ikke mine sovet siden de var fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine er trøtte når de vekkes uansett (i helgen er de derimot sprell våkne svært tidlig). Min syvåring sovner ved 20-tiden og niåringen, som bestandig har trengt mindre søvn, sovner ca. 21.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine er trøtte når de vekkes uansett (i helgen er de derimot sprell våkne svært tidlig). Min syvåring sovner ved 20-tiden og niåringen, som bestandig har trengt mindre søvn, sovner ca. 21.30.

- og de vekkes ca. 0700 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jentene på 5 og 7 år legger seg ca kl 2000 og står opp 0730. Det er en fryd å vekke dem, for de er ikke sure. I helgene sover de litt lenger, spesielt 7-åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datra legger seg 19.30 og vekkes rett før 7 om morran. I helgene sover hun stort sett til 7.30-8.00.

Hun er jo akkurat like gammel som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 12 timer

Min førsteklassing burde hatt 12 timers søvn, men det rekker vi sjelden i uken.

Prøver å lage tidlig kveld også fredag og lørdag, i hvertfall hvis det ikke er besøk osv. Hun sover ikke veldig mye lenger på helgemorgenene, men hvis hun får lagt seg tidlig nok (før 20) i helgen, sover hun gjerne over 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min på 6 har aldri sovet særlig lenge, bare så det er sagt.

Nå blir han vekt i halv 7 tida i uka, og legger seg mellom 19 og 19.30. Legger han seg såpass tidlig, blir det nemlig også tid til lesing på senga. Dette gjelder uansett hverdag eller helg. I helgene sover han stort sett til i 7-tida, og da er han uhvilt.

Bedre med uthvilte, glade unger, enn at jeg som mor skal tvinge på ham kosetid på ettermiddag/kveld, når han er stuptrøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnbehov er utrolig individuelt. Vi har ett barn av hver kategori.

Hvis det ser ut til at barnet trenger mer søvn - og faktisk ber om å få legge seg før definert leggetid, syns jeg at man må framskynde leggingen. Det er tross alt bedre at barnet blir uthvilt og opplagt enn lengden på ettermiddagen/kvelden.

Vår 2. klassing (som blir 7 år i desember) har alltid trengt mye søvn. Hun legger seg 19.30 og sovner i løpet av få minutter. Forrige skoleår la hun seg kl. 19.00-19.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 6-åring legger seg ca 19.30, noen ganger opp mot 20, og sovner som regel raskt. Våkner da som regel greit når han vekkes kl 07. I helgene kan han sove gjerne en time lenger dersom han ikke vekkes tidligere av lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...