Gå til innhold

Baby som sliter med avføring/luft

Gjest ammekrisa :D

Anbefalte innlegg

Gjest ammekrisa :D

Tror ikke det er kolikk, sjeldent smertegråt, men hun strever fælt.

Er to uker nå og syns det har blitt litt verre.

Helsesøster anbefalte minifom dråper til henne og ammete til meg, men har ikke merket noe bedring nå etter 2 dager.

Sover godt når hun har fått av seg avføringen, men har flere perioder om dagen der hun grynter og strever noe voldsomt en god stund før hun får ut evnt luft eller avføring.

I det siste har jeg merket at avføringen virker så tynn og gul.

er litt usikker hvordan avføring til morsmelkbarn skal være,

mener den var litt mer grynete før, nå er den av og til vanntynn? Er det diare?

Kan det være hun reagerer på ting jeg spiser?

F.eks. drikker jeg et stort glass appelsinjuice til frokosten, kanskje er det hardt for magen?

En annen dag da hun hadde masse tynn avføring hadde jeg spist chili, så regnet med hun reagerte på det og har kuttet ut det.

Merket hun reagerte en annen gang på en rett jeg spiste med løk og erter :D Absolutt typisk luftmat.... så nå tør jeg ikke spise det heller....

Ellers vet jegikke hva jeg spiser galt.

Drikker/spiser lite melkeprodukter, tar heller kalsiumtilskudd da jeg ikke tåler sågodt melk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsmelkernærte barn kan ha sennepsgul grøtfast til vannaktig avføring. Særlig i begynnelsen når tarmen er umoden kan det komme eksplosjonsaktig avføring med veldig rennende konsistens.

Jeg husker meget godt et bleieskift på min da et par uker gamle sønn, midt på natta. Bleia var tatt av, og jeg skulle til å vaske da han presterte en bæsjestråle av typen høyttrykk som spylte mor fra hårfestet og ned i skoene.

Det kommer ikke fast "voksenavføring" før ungen begynner med fast føde. Det kan også komme avføring med veldig ulik hyppighet, fra ved hvert skift til bare hver 14 dag.

Jeg tror ikke det er sannsynlig at ungen har diare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i alt GA sier. I tillegg kan du jo prøve å gi en halv teskje fennikelte til babyen før hun får mat. Det hjalp veldg på jenta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Er helt enig i alt GA sier. I tillegg kan du jo prøve å gi en halv teskje fennikelte til babyen før hun får mat. Det hjalp veldg på jenta mi.

Men må jeg liksom gi før hvert måltid? Litt travelt om natta v/nattamming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror ikke det er kolikk, sjeldent smertegråt, men hun strever fælt.''

Jeg er enig i det GA skriver, og syns det høres helt normalt ut. Jeg har selv hatt to kolikkbarn. Minifom virket på det ene barnet, men hadde null effekt på det andre. Men luft i magen som ikke fører til smertegråt ville jeg ikke har styrt så masse med å bli kvitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må jeg liksom gi før hvert måltid? Litt travelt om natta v/nattamming?

Du kan jo prøve deg frem litt. Først på dagtid, og hvis det hjelper kan du kanskje la vær å gi om natta for å se om det er nødvendig da. Jeg ga ikke jenta mi om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammamoren

Morsmelkernærte barn kan ha sennepsgul grøtfast til vannaktig avføring. Særlig i begynnelsen når tarmen er umoden kan det komme eksplosjonsaktig avføring med veldig rennende konsistens.

Jeg husker meget godt et bleieskift på min da et par uker gamle sønn, midt på natta. Bleia var tatt av, og jeg skulle til å vaske da han presterte en bæsjestråle av typen høyttrykk som spylte mor fra hårfestet og ned i skoene.

Det kommer ikke fast "voksenavføring" før ungen begynner med fast føde. Det kan også komme avføring med veldig ulik hyppighet, fra ved hvert skift til bare hver 14 dag.

Jeg tror ikke det er sannsynlig at ungen har diare.

Å kjære vene som jeg kjenner igjen den høytrykksstrålen..

Første dag alene hjemme med første babyen, og han skiter 2,5 meter ut i rommet; oppover døra på andre siden, i håret mitt og på katta.. Holdt på å få sammenbrudd der og da, men ser jo en del humor i det senere.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hele høres veldig normalt ut :)

Det du kan gjøre, som hjalp godt på luft hos mine tre, er å massere henne.

Du kan massere over magen, i den retningen tykktarmen går. Altså fra neders på høyres side, opp til under ribbena, tvers over og ned på venstre side.

Ikke klem hardt, bare masser med gode, faste sirkelbevegelser over den lille magen.

I tillegg kan du massere henne under føttene - fotsoneterapi.

De små føttene er så små at du ikke behøver å tenke soner, men du kan prøve å se for deg tarmen som går slik over føttene:

Sitt med undersiden av føttene hennes mot deg. Sett føttene sammen, side mot side. Tykktarmssonene går i lignende belte som tykktarmen i magen fra litt over hælen på høyre side av høyre fot, opp til under tåballen på høyre fot. Tvers over til venstre fot og til tåballen under venstre lilletå. Så ned igjen, og så svinger den seg litt inn slik at den slutter omtrent midt over hælputa på venstre fot.

Høres kanskje komplisert ut, men det er ikke det :)

Min erfaring er at ved å massere magen og føttene noen ganger om dagen, så kommer det massevis av luft ut - og barnet blir mer fornøyd.

Jeg har, til info, ikke hatt noen kolikkbarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Å kjære vene som jeg kjenner igjen den høytrykksstrålen..

Første dag alene hjemme med første babyen, og han skiter 2,5 meter ut i rommet; oppover døra på andre siden, i håret mitt og på katta.. Holdt på å få sammenbrudd der og da, men ser jo en del humor i det senere.. ;-)

Ja, samme skjedde med min nr 1,

den gangen hadde vi stellebordet et stykke unna toalettet..

babyen løftet rumpa og ut spruta det - og faktisk - rett i doskåla :) Litt komisk.

Var sikkert 1 1/2 m etter noe sånt...

glad jeg ikke stod foran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende gult er kult. Disse ungene har et helt tarmsystem som skal gå seg til. Da må det jobbes og gråtes litt, og historien din høres vanlig ut. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På prematuravdelingen, fikk jeg beskjed om at appelsinjuice kan være sterk kost for babyen. Derfor drakk jeg med eplejuice der. Senere sa en lege til meg at det også kunne gi problemer for babyen. Han mente jeg burde vanne den ut litt.

Kullsyre kan også gi luftproblemer for babyen.

Lille snuppa her fikk skikkelig problemer etter at jeg hadde spist en fløte is.

Ellers holdt jeg meg borte fra løk, erter, kål og sterkt krydder de første ukene. + jordbær og reker.

Siden tulla mi er prematur, irriterte jeg meg litt over at de til stadighet serverte mat med både løk og erter til middag... Da sa de at de "farlige" stoffene forsvant fra løken når den ble varmebehandlet.

På neonatalavdelingen, fikk lillesnuppa fennikelte til hvert måltid til å begynne med, siden annet hvert. Hun fikk jo til å begynne med mat gjennom sonden og teen også der. Fikk også mat gjevnt og trutt hver tredje time. Kok ferdig teen. Kjøl den ned. Ha den i en liten beholder ved siden av senga. Gi henne teen med ei lita sprøyte. Vi gav vår snuppe ca 2 ml hver gang, men da veide hun jo bare 1.5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...