Gå til innhold

Nyfødt- hurtig respirasjon

Gjest Mamma_270910

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma_270910

Hei! Er svært bekymret for min nyfødte sønn (8 dager), da han har svært rask respirasjon. Han ligger på rundt 60 pust i minuttet i dyp søvn og atskillig høyere ved aktivitet (opp mot rundt 90). Han er tilsett av barnelege ved to anledninger pga dette. Legen lytttet over hjerte og lunger. 3. levedøgn ble det i tillegg tatt O2- metning som var på 100 samt bilirubin som var fin, CRP under 5. Det ble da konkludert med at dette var ufarlig og ikke behøvde videre utredning. Legen virket svært sikker i sin sak. 7. levedøgn tok jeg igjen kontakt med barnelege av samme årsak. O2- metning fremdeles på 100, fin bilirubin og CRP under 5. Ingen feber. Pga av min bekymring ble det i tillegg tatt supplerende blodprøver: Blodprosent: 16.3 Leukocytter: 12.2 Trombocytter:279 PCO2: 5.8 Base excess: -1 Bikarbonat: 23 I følge sykepleier var alle disse resultatene normale. Vi vil etterhvert også få tilbud om røntgen thorax, men dette kommer til å ta tid. Mitt spørsmål: Er dette tilstrekkelig utredning, og virker resultatene ok? Ville du utført supplerende undersøkelser? Er du enig i konklusjonen at dette virker greit, og hva kan forklare den raske respirasjonen? Det hører med til historien at barnet hadde navlestrengen rundt halsen og misfarget fostervann, men fikk likevel Apgar- skåre på 9- 10- 10. Han spiser godt og er allerede opp på fødselsvekt etter å ha gått ned nesten 400 g. Han ble født 10 dager før termin og hadde da en vekt på 3,7. Han sover svært mye, men virker fornøyd. Mor , far og søster var 14 dager før fødsel i kontakt med barn med kikhoste. Pga. dette ble vi testet for smitte 10 dager etter eksponering, alle var negative. I natt fikk mor frostrier og feber som gikk raskt over. Nevner dette da jeg ikke vet om det kan ha betydning for barnets pust. Er veldig nervøs og håper på raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner du er bekymret, men av de opplysninger du gir synes jeg tilstanden virker fredelig. Blodprøvene er alle normale,det er ingen infeksjonstegn i prøvene du referer, det er normal surstoffmetning og normal utlufting av kulldiosyd.Pustefrekvensen ligger i øvre normalområdet,men jeg synes det bør tas et rtg. bilde med tanke på hvordan lungene har tømt seg for væske etter fødsel (de er jo fylt med væske ved fødsel ).Sen tømming og redusert luftinnhold i lungene gir litt stivere lunger( wet lung) og barnet vil kompensere dette med noe raskere respirasjon. At barnet spiser bra og legger på seg er tegn på at den "raske" pusten ikke påvirker barnet.For bedømmelse av repirasjonen er ikke bare frekvensen av betydning, men også hvordan barnet puster, om det er tegn på forsnevringer/tetthet i luftvegene, stidor,om det er tegn på inndragninger av huden/musklene i brystkasse og hals.

Jeg synes barnet skal følges av lege med nye blodpvøver dersom pusten holder seg rask,evt.overvåkes med kontinurlig måling av blodgasser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...