hoppsideisi Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg maser og maser og maser om rydding! Barna har egne områder hvor de skal rydde. Det er å ta ut matboks/flaske av sekken når de kommer hjem fra skolen og sette i oppvaskmaskin/benken på kjøkkenet, re opp senga når de har stått opp, rydde skittentøy ned på vaskerommet, reyye etter seg ved bordet når de har spist og rydde bort etter seg når de har lekt. Jentene er 9 og 7 år gamle. Veldig ofte gjør de ikke dette og jeg blir gal av å mase. Jeg rydder IKKE etter dem men minner dem på at bde skal gjøre det. Lurer på om den masingen er dumt men da gjør de det jo ikke så hva skal jeg gjøre? Har tenkt å gi eldstemann ukepenger og trekk i pengene når hun ikke har gjort det hun skal for å se om det hjelper. Noen med tips og erfaringer?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Vi pleier å holde tilbake f.eks DS og PC-spill eller si det ikke blir Barne-TV om de ikke rydder. Gøye ting de ikke vil unngå, altså Det er bare eldste her som får ukepenger, og han bryur seg i grunn ikke så mye om han får det eller ei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ohoi som jeg kjenner meg igjen! Vurderer å lage et skjema med oppgaver der vi krysser av når oppgaven er fullført. Fullt skjema utløser belønning i en eller annen form. Må bare finne tid til å lage skjema for alle 3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Ohoi som jeg kjenner meg igjen! Vurderer å lage et skjema med oppgaver der vi krysser av når oppgaven er fullført. Fullt skjema utløser belønning i en eller annen form. Må bare finne tid til å lage skjema for alle 3 Ja det høres utrolig lurt ut med et skjema hvor alle kan "se" hvem som rydder og ikke. Jeg er delt på det å få lommepenger/belønning for å gjøre noe hjemme. Synes barna kan hjelpe til uten å få noe for det samtidig som det er stas å få litt egne penger og "ros" når man har vært pliktoppfyllende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Vi pleier å holde tilbake f.eks DS og PC-spill eller si det ikke blir Barne-TV om de ikke rydder. Gøye ting de ikke vil unngå, altså Det er bare eldste her som får ukepenger, og han bryur seg i grunn ikke så mye om han får det eller ei. Ja det er også en måte å få barna til å lystre på! Jeg er bare så lei av all tiden jeg bruker på å mase og mase....kanskje det hjelper å ikke si så mye bare ta bort goder som de tror de "skal ha"...hm.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jr hadde ingen oppgaver knyttet opp mot ukelønn, for vi ønsket å lære han at "her i huset må alle ta etter seg og litt for alle for at det skal gå rundt". Han hadde derfor noen få oppgaver i tillegg til å rydde etter seg selv, og det var å ta ut av oppvaskmaskina og vaske trappene. Alle oppgavene satt - som hos dere - svært langt inne, og jeg ble som deg møkklei av eget mas... :/ Det vi gjorde mht trappevask var at vi et par ganger ga nabogutten oppdrag vår jr ikke hadde utført, og jr måtte ta av sine penger for å lønne nabogutten. Vi hadde satt lønnen til 30 kr, og det var et realt innhugg i podens økonomi. Jeg skal si deg at det ikke ble sluntret med trappevask etter dette - for en periode i allefall. )) En fattig trøst: Jr er nå på ungdomskoletrinnet, og mye av det jeg maste på når han var like gammel som dine går på automaten nå. Imidlertid er det andre ting han sluntrer unna på nå, og jeg innser at det sannsynligvis ikke blir bra før han flytter hjemmefra (som forøvrig var akkurat som det var med hans mor, ifølge min mor.... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Mine erfaringer er sikkert helt gale og upedagogiske - men jeg kommer med dem likevel :-) Jeg har aldri forventet at ungene ryddet noe særlig etter seg. Jeg har det slett ikke særlig ryddig hjemme, og jammen overlever vi likevel. Minimalt med mas og ufred, ungene har nesten alltid vært snille og greie - tilogmed i ungdomstiden. Jeg har spart kjefting og masing og dritt til hvis de virkelig gjorde noe galt. Plaget andre f.eks. Har sluppet å ta den kjeftingen der, heldigvis. Den eldste er ute av redet og har blitt et skikkelig menneske som faktisk er mye mer ryddig enn oss andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ja det høres utrolig lurt ut med et skjema hvor alle kan "se" hvem som rydder og ikke. Jeg er delt på det å få lommepenger/belønning for å gjøre noe hjemme. Synes barna kan hjelpe til uten å få noe for det samtidig som det er stas å få litt egne penger og "ros" når man har vært pliktoppfyllende. Jeg tenker at belønningen ikke behøver å være penger. Ungene her får lommepenger for å rydde på rommene sine, samt hjelpe til med forefallende ting vi ber dem om. Dette vil komme utenom. Belønning kan kanskje være en tur i svømmehallen, dessert en dag, ett eller annet småtteri de ønsker seg el. noe lignende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Det høres kjent ut. Det er forskjell på barn. Noen er ryddigere enn andre, og noen er lettere å be enn andre. Mine har også beskjed om å ta matboksen ut av sekken når de kommer fra skolen og sette den til vask. Så skal jakka henges opp og sekken på plass. Leker og ting de finner fram skal ryddes bort før de finner fram neste ting. Det som har best effekt hos oss når de sluntrer unna, er å hente dem i det øyeblikket jeg oppdager at de ikke har gjort xxx. Uansett hva de holder på med ber jeg dem i en høflig tone om å komme. Så følger jeg dem til stedet, og gir beskjed om hva de må gjøre. Nå er det jo dager hvor jeg ikke orker å være så "flink", så det glir over i masing eller jeg gjør det selv. Men håpet er jo selvsagt at i morgen (eler neste uke, eller neste år) går det av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg syns du har gitt barna mange oppgaver de må huske på for å være bare 7 og 9 år. Hva med å redusere litt, så er det større sjanser for at de husker det de må. Du slipper å mase så mye, og de slipper å hele tiden føle seg lite flinke. Jeg vil foreslå at du dropper at de skal re sengen og bære skittentøt ned i kjelleren. Det kan du kreve om noen år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg pleier å gi dem en frist, så vet de at de har dagen på seg. Er det ikke gjort innen kvelden ber jeg dem ta det straks. Jeg spør ikke, men sier at nå skal de rydde. F eks vet 7-åringen at det ikke blir overnattingsgjester om ikke rommet er ryddet. Det betyr så mye for henne å ha noen her omtrent hver helg, så da rydder hun uten å mukke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.