Gjest Ikke egen data ennå Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hvor mye tid pr dag bruker ditt skolebarn på data(ikke lekser). Har de egen data? Gutten er 9 år og får 30 minutter hver kveld på data(spill og chatte med kompiser). Han mener det er lite og nå vil han ha egen data fordi kompisene har det? Hvordan gjør dere det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Har to jenter som er 9,5 og 10,5. Særlig eldste ønsker seg egen data, men det er overhodet ikke aktuelt enda. De kommer hjem før meg på dagtid, og bruker pc noe da. Det har jeg sagt er greit. I tillegg er de gjerne på litt på ettermiddagen/kvelden. Blir kanskje rundt 30 minutter på dem hver. Jeg tar ikke tiden, da de er flinke til å legge den vekk om jeg ber om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Har ikke egen tidsgrense som gjelder data. De får ikke se tv og holde på med data før etter middag og lekser er unnagjort. Etter det kan de holde på så lenge de vil med tv/film/data fram til leggetid. Det blir sjelden mer enn en time-halvannen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Data i seg selv er ikke negativt - snarere tvert imot. Det som kan være negativt, er om det fortrenger andre viktige aktiviteter. F.eks om det blir for mye stillesitting og for lite fysisk aktivitet/mosjon/trening. Så lenge det ikke går ut over andre aktiviteter, ser jeg ingen grunn til å begrense databruken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Har to barn, 11 og 8,5. De får bruke pc når de spør, hvis det passer sånn og de har gjort unna lekser og "plikter". Jeg sier ifra når jeg synes de har sittet lenge nok. Pc'n brukes ikke bare til spill, de bruker den også til å finne ut av ting de lurer på, skrive ønskelister og brev, tegne, lage tegneserier på Fronter, chatte på Fronter etc. Er det regnvær og høstferie som nå blir det mer pc-bruk enn i hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Gutten vår på drøye ni har overtatt ev av våre gamle PC'er. I helgene får han spille en del på den, men aldri mer enn en time i strekk. På hverdagene er hovedregelen at han/de (bror) ikke bruker PC annet enn til mer saklige ting forbundet med lekser etc., og da spør de (og får bistand) først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har latt mine sitte så mye de vil på data.... Den eldste er dataingeniør, og nummer to går på universitetet for å bli det samme som storebror;))) Det kan bli ni-åringens fremtid også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 De bruker så lite tid på pc at vi ikke trenger å ha regler for det. De eneste gangene vi har regler er når alle skal bruke den på samme tid. Den eldste har egen laptop. Den neste får en snart. Enn så lenge deler de andre en stasjonær pc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Data i seg selv er ikke negativt - snarere tvert imot. Det som kan være negativt, er om det fortrenger andre viktige aktiviteter. F.eks om det blir for mye stillesitting og for lite fysisk aktivitet/mosjon/trening. Så lenge det ikke går ut over andre aktiviteter, ser jeg ingen grunn til å begrense databruken. Enig. Men jeg synes det er greit å sjekke hva de gjør der, da. Mine er ikke så gamle ennå, så det er ikke fritt fram på innholdssiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Mine (8 og 10) har egne maskiner, men de står ikke på rommet deres (jeg har gjort slik at deres laptoper må kobles til nett med kabel, slik at hvis de tar med laptopen på rommet er de ikke på nett). Vi har en stor gang oppe, hvor vi har en langt bord med pcer på og nettforbindelse. Da vet jeg når de er på pc/ nett, og går forbi mange ganger, med klær, til badet osv, men de vet at jeg kan se hva de holder på med hvis jeg vil. De skal ha gjort lekser før de setter seg der, og hvis de hadde sitter der veldig lenge ville jeg sagt at det var nok for den dagen. Men det er ikke noe problem foreløpig. De er aktive mht fysisk aktivitet og andre fritidsaktiviteter, så det stjeler vel helst tid fra tv, de dagene de sitter litt ved pc ser de ofte ikke tv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Min 9-åring har ikke egen data, men bruker en som står på et åpent rom inntil stua. Han sier også at "alle andre har sin egen", noe vi vet ikke stemmer ;-) og han får ikke ha egen pc/mac på rommet ennå. Det holder masse med den han bruker, og siden vi har våre egne bærbare er det i praksis hans pc uansett. Vi følger med litt når han sitter der, og kommer uanmeldt innom av og til, men har sjelden stoppeklokka igang. Han får beskjed om å begrense seg hvis det blir veldig lenge om gangen i helgene, ellers er det middag og lekser og evt trening først på hverdagene, så da blir det lite data. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.