Gå til innhold

Legen skjønner ingenting

Gjest Hun_er_ikke_frisk

Anbefalte innlegg

Gjest Hun_er_ikke_frisk

Langt dette, men jeg håper du tar deg tid til alt sammen.

For en måned siden ble datteren min på 9 år veldig dårlig. Hun hadde rundt 40 i feber i to uker, kastet opp innimellom og hostet veldig mye. Vi fikk en antibiotikakur hos (turnus)legen, som mente det var en "gjenstridig infeksjon". Ble ikke sagt hvor denne infeksjonen skulle være (jeg spurte), tror hun baserte seg på CRP-verdiene (48) (det ble først prøvd en kur, byttet så til en annen siden den første ikke virket. Ikke bredspekter.

Legen virket veldig usikker de gangene vi var der.

Feberen og hosten forsvant, men hun er fortsatt ikke frisk.Hun har veldig mye hodepine, og av og til også kvalme (tror det er når hun har mest vondt). Kan ikke se noe mønster i når hun har vondt og ikke, det virker som om det er der hele tiden, bare i varierende styrke. På det verste griner hun (hun har høy smerteterskel). Det gjør av og til vondt i hele hodet, av og til halve (tinningen).

Av andre rare kroppslige ting kan jeg nevne at av de tre gangene jeg har målt tempen på henne de siste tre dagene (fordi hun fryser når det er varmt) hadde hun feber i går (38.8), mens hun i kveld hadde 36.7 (normalt 37.0). Jeg vet ikke om hun hadde feber i forrige uke, hun var hos faren. Men hun hadde mye vondt da også, var bl.a. hjemme fra skolen

.

Hun har også hatt ukontrollerte skjelvinger i kroppen, lignet litt på krampe (i går), og noe jeg tror er utflod, men hun er ikke helt sikker på hvor det kommer fra selv.... likner gammal tynn melk.

Føler meg sånn passe hysterisk her, som lister opp alt dette, måler tempen i hytt og pine osv. MEN HUN ER IKKE BRA! Store deler av dagen er hun helt satt ut,

Nå, to uker etter at hun hadde så mye feber, tok jeg henne til legen igjen, en ung en denne gangen også.

Han var tydelig usikker, men ba henne bruke nesedråper, det ble dessuten tatt en ny crp, uten at jeg vet resultatet (han mente vi ikke trengte å vente). Nesedråper??? Tror han jeg/vi tuller eller?

I kveld har jeg lest en del på nettet, er det noen fare for at dette kan være hjernehinnebetennelse? Hun har ikke utslett, men jeg leste at dette ikke alltid er til stede.

Håper på svar!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletiden

Sterk hodepine og ukontrolerte skjelvinger, ville fått meg til å forlange røntgen eller MR av hodet NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i en bestemt diagnose.

Faktum er at jenta di sannsynligvis har en eller annen alvorlig sykdom. Nåværende lege har ingen systematisk og klar tilnærming til problemet. Det er ingen tegn på en systematisk utredning/diagnostikk.

Jenta di bør henvises som halvøhjelp til en barneavdeling enten innleggelse eller poliklinikk, for skikkelig diagnostikk. Det bør ikke skje senere enn mandag.

Det skal ikke være slik, men her må du faktisk legge bredsiden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke fastlegen er til å snakke til hadde jeg tatt henne med på legevakt. Ikke legg noe i mellom, la bekymringen være åpenbar. Ikke forlat stedet før hun blir fraktet til sykehuset for skikkelig undersøkelse.

Krysser fingrene for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i en bestemt diagnose.

Faktum er at jenta di sannsynligvis har en eller annen alvorlig sykdom. Nåværende lege har ingen systematisk og klar tilnærming til problemet. Det er ingen tegn på en systematisk utredning/diagnostikk.

Jenta di bør henvises som halvøhjelp til en barneavdeling enten innleggelse eller poliklinikk, for skikkelig diagnostikk. Det bør ikke skje senere enn mandag.

Det skal ikke være slik, men her må du faktisk legge bredsiden til.

''Faktum er at jenta di sannsynligvis har en eller annen alvorlig sykdom. ''

Hvordan kan du skrive noe slikt, etter bare å ha lest et par innlegg skrevet av jentas mor? Har du tenkt på at du skaper unødvendig engstelse og frykt?

Jeg synes dette ligner på virussykdom. Og ikke noe alvorlig.Hun bør etter mitt skjønn få jenta undersøkt hos lege på nytt. Og be om at det blir tatt blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du skrive noe slikt, etter bare å ha lest et par innlegg skrevet av jentas mor? Har du tenkt på at du skaper unødvendig engstelse og frykt?

Jeg synes dette ligner på virussykdom. Og ikke noe alvorlig.Hun bør etter mitt skjønn få jenta undersøkt hos lege på nytt. Og be om at det blir tatt blodprøver.

Jenta har vært syk i over en måned. Hun er så sent som i går febril med 38.8. ''Stort sett er hun slått ut hele dagen''.

Ja, det er overveiende sannsynlig en infeksjon, muligens virus. Det betyr ikke at en kan utelukke at hun er ''alvorlig syk''. Infeksjonssykdommer inkl virussykdom kan være meget alvorlig.

Varigheten, symptomene og funksjonsnedsettelsen gjør at jeg står fast på at dette overveiende sannsynlig er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Noen ganger kan det være hensiktsmessig å bli bekymret, fordi det igangsetter handling. Her tror jeg det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Som lege.

Faktum er at GPn vet hva han uttaler seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun_er_ikke_frisk

Det jeg IKKE skrev i går, men som jeg føler det er viktig å frem nå, før jeg får helt panikk, er dette:

For et par år siden var familielivet veldig turbulent, hun hadde det da ikke bra, noe som fikk psykosomatiske utslag. Hun hadde vondt i foten, hun trodde hun var blind (virkelig!) mm.

Det var hele tiden innlysende at det var psykosomatisk, men det var forbløffende hvor virkelig det var for henne.

Men nå murrer det jo litt i bakhodet, kan det være noe slikt nå? Alt er stabilt rundt henne, og hun sier hun har det bra, men allikevel...

Vil ikke virke helt hysterisk overfor legen! (og ja, det VAR fastlegen vi var hos, dvs vikaren. Har ikke vært hos ham før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg IKKE skrev i går, men som jeg føler det er viktig å frem nå, før jeg får helt panikk, er dette:

For et par år siden var familielivet veldig turbulent, hun hadde det da ikke bra, noe som fikk psykosomatiske utslag. Hun hadde vondt i foten, hun trodde hun var blind (virkelig!) mm.

Det var hele tiden innlysende at det var psykosomatisk, men det var forbløffende hvor virkelig det var for henne.

Men nå murrer det jo litt i bakhodet, kan det være noe slikt nå? Alt er stabilt rundt henne, og hun sier hun har det bra, men allikevel...

Vil ikke virke helt hysterisk overfor legen! (og ja, det VAR fastlegen vi var hos, dvs vikaren. Har ikke vært hos ham før)

Har hun psykosomatisk feber også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun_er_ikke_frisk

Har hun psykosomatisk feber også?

Jeg mener ikke å bagatellisere, men det er vanskelig med sånn kommer-og-går-sykdom. Og hva som er mulig og ikke mulig hva psykosomatiske symptom angår, det vet jeg lite om.

I dag har hun faktisk vært bra hele dagen, for første gang på lenge.

Da blir jeg enda mer usikker. Hva tror dere? Det samme som dere har skrevet før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg forstår det slik at sykdommen startet som en luftveisinfeksjon, kanskje en lungebetennelse siden hun hadde så høy feber og var så dårlig. Den første antibiotikakuren hjalp ikke, men hun ble bedre etter den andre. CRP var lett forhøkyet, men ikke så høy som man vanligvis ser ved bakterielle infeksjoner. Derfor er det stor mulighet for at dette har vært en virusinfeksjon, slik at det ikke var antibiotikakurene som gjorde henne bedre, men at det var kroppens eget infeksjonsforsvar som virket som det skulle. Etter min vurdering kan hele sykdomsforløpet forklares ved en langvarig virusinfeksjon, som hun gradvis blir bedre av. Noen alvorlig sykdom er det ikke, spesielt ikke hjernehinnebetennelse. Det at hun hadde en fin dag i går tyder på at det hele snart glir over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hun_er_ikke_frisk

Jeg forstår det slik at sykdommen startet som en luftveisinfeksjon, kanskje en lungebetennelse siden hun hadde så høy feber og var så dårlig. Den første antibiotikakuren hjalp ikke, men hun ble bedre etter den andre. CRP var lett forhøkyet, men ikke så høy som man vanligvis ser ved bakterielle infeksjoner. Derfor er det stor mulighet for at dette har vært en virusinfeksjon, slik at det ikke var antibiotikakurene som gjorde henne bedre, men at det var kroppens eget infeksjonsforsvar som virket som det skulle. Etter min vurdering kan hele sykdomsforløpet forklares ved en langvarig virusinfeksjon, som hun gradvis blir bedre av. Noen alvorlig sykdom er det ikke, spesielt ikke hjernehinnebetennelse. Det at hun hadde en fin dag i går tyder på at det hele snart glir over.

Takk! Hun er fortsatt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...