Gå til innhold

Bare naturlig sent utviklet?

Mammantil3

Anbefalte innlegg

Hvorfor hinte i stedet for å være konkret og lettfattelig, og så la det være opp til dem om de følger de rådene som her ble gitt?

He-he, det var bare en talemåte. Jeg er aldri i hinte-modus, jeg er svært direkte. Men jeg må jo finne en måte å si dette på som ikke sårer eller blir tatt som kritikk. Jeg må bare tenke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var veldig interessant, og veldig gjenkjennende.

Er allikevel usikker på om jeg skal ta dette opp med besteforeldrene, for er det slik fatt med jenta må da leger og fysio skjønne det? Og hvis foreldrene vet, men ikke vil si, så er det vel en grunn til det...

Tja, lege eller fysio burde kanskje skjønne det, men i vårt tilfelle gjorde de det ikke. Mitt barn var til 2 forskjellige fysioterapauter først hvor begge konkluderte med litt sen motorisk utvikling. Ingen av disse avdekket hvorfor. Nå var det ikke så stort avvik, så man regnet nok med at han bare var naturlig sen. Jeg tror ikke en fysioterapaut uten noen ekstrautdanning/spesialisering har så mye kompetanse om dette. Jeg snakket med helsesøster (som er utdannet fysioterapaut) om dette på et senere tidspunkt. Hun var veldig intressert fordi det var noe hun ikke hadde lært noe om da hun tok sin utdannelse.

Jeg hadde ikke vært i tvil om å tipse foreldrenen om dette, da det var ett slikt tips som gjorde at vi oppsøkte spesielist på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, lege eller fysio burde kanskje skjønne det, men i vårt tilfelle gjorde de det ikke. Mitt barn var til 2 forskjellige fysioterapauter først hvor begge konkluderte med litt sen motorisk utvikling. Ingen av disse avdekket hvorfor. Nå var det ikke så stort avvik, så man regnet nok med at han bare var naturlig sen. Jeg tror ikke en fysioterapaut uten noen ekstrautdanning/spesialisering har så mye kompetanse om dette. Jeg snakket med helsesøster (som er utdannet fysioterapaut) om dette på et senere tidspunkt. Hun var veldig intressert fordi det var noe hun ikke hadde lært noe om da hun tok sin utdannelse.

Jeg hadde ikke vært i tvil om å tipse foreldrenen om dette, da det var ett slikt tips som gjorde at vi oppsøkte spesielist på området.

Men dere var kanskje inneforstått med at det var noe som ikke stemte? Jeg vet ikke om foreldrene her mener det, eller om de faktisk tror at hun bare er litt sen. Jeg vet virkelig ikke.

Har vel tenkt å si noe til besteforeldrene, og jeg tror jeg vet hvordan jeg skal si det også. Tror jeg. Ikke så lett, dette!

Godt at det ordnet seg for dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere var kanskje inneforstått med at det var noe som ikke stemte? Jeg vet ikke om foreldrene her mener det, eller om de faktisk tror at hun bare er litt sen. Jeg vet virkelig ikke.

Har vel tenkt å si noe til besteforeldrene, og jeg tror jeg vet hvordan jeg skal si det også. Tror jeg. Ikke så lett, dette!

Godt at det ordnet seg for dere! :-)

Tja, vi slo oss vel egentlig til ro med beskjeden vi fikk fra fysioterapautene, og hadde ikke tenkt å gjøre noen flere undersøkelser. Tipset om å sjekke ut KISS/KIDD kom uoppfordret av noen som har kjent gutten vår siden han var liten (han var da 4 år), og som hadde fått innsikt i hva KISS/KIDD er.

Gutten vår var langt fra så sent motorisk utviklet som du snakker om her, så det var lettere å overse at han hadde noen ekstra fysiske utfordringer. Ett av utslagene dette hadde for vårt barn var stiv musklatur i nakke, hode og kjeve. Noe som gjorde det tungt å spise. Det at han var så tynn og småspist hadde ikke vi koblet opp mot det at lå litt etter motorisk. Det som var fint var at det i vårt tilfelle var lenkelt å rett opp når man først fant "feilen". I løpet av en mnd. hadde han balanse som andre på samme alder, og syntes plutselig det var mosomt å utfordre sine egne fysiske ferdigheter.

Siden besteforeldrene har snakket med deg om problemene som har vært, så burde det ikke være så vanskelig å si at du har kommet over dette som du syntes hadde flere likhetstrekk med deres barnebarn.

Lykke til. Håper barnet får den hjelpen den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Hei.

Jeg syns det høres ut som om dette barnet langt fra har en normal sen utvikling, selv om noen barn er sene. Det at hun har en nakkeskade, gjør nok at en ser mye mer gjennom fingrene og forventer mindre av barnet - "det kommer nok etterhvert". At hun har oppfølging er bra, men jeg syns at det Attekattenoa skriver er veldig interessant, og det høres ut som om det ganske raskt kan gjøres noe med -problematikken til barnet dersom hun har KISS.

Jeg syns du skal printe ut linken hun la ved, og gi det til besteforeldrene ved en anledning. Si at du har kommet over dette, og syns det hørtes ut som noe lignende det de har beskrevet ang. barnebarnet.

Hvis de ikke vil snakke med foreldrene om dette, så kan de evt. gi/sende linken til barnehagen, og lufte sine tanker med styrer/pedagogisk leder en gang de henter i barnehagen.

Så kan de ta tråden videre, om de føler det kan være noe i det.

Jeg jobber i barnehage, og noen ganger opplever vi at besteforeldre/andre kontakter oss om bekymringer eller spørsmål vedr. et barn. Vi kan ikke si noe om barnet, hva slags opplegg vi har rundt barnet, hva vi tenker eller sånn, men vi kan høre på det de sier, og noen ganger kan det sette i gang en tankeprosess eller vekke en interesse som får oss til å undersøke ting videre.

Det beste er om de kan ta opp saken med foreldrene på en sånn måte at de ikke føler seg kritisert og vurdert som dårlige foreldre. Men de må tenke at dette er til barnets beste. Det er ikke til barnets beste å kanskje vente i 4 år til noen tar tak idet (skolestart). Da har barnet gått glipp av mange verdifulle år med øvelse og trening, både fysisk og sosialt... Nei, du får "tøffe deg opp" og snakke med dem. Det kommer de til å sette pris på! Så får du kanskje råde litt til hvordan de kan nærme seg foreldrene for å få dem "med på laget" heller enn motstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...