Gjest GA Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Så har vi anskaffet et lite guttemarsvin. Han er fremdeles engstelig og gjemmer seg inni huset sitt i buret, men stikker nesa ut hvis vi legger en agurkbit ved inngangen. I tillegg må han fanges inn et par ganger om dagen for å få antibiotika etter kastrering (han skal etterhvert få selskap av et jentemarsvin) og da får han en godbit på fanget til eieren sin. Noen som har gode tips for å lokke ham ut av huset og utforske buret sitt litt mer? Han er her bare på andre dagen nå, så det er fullt forståelig at alt er skummelt og farlig, men hvordan fikk dere erfarne marsvineiere temt dyret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Du skal ikke lokke marsvinet ut av buret. Marsvin er nattdyr og kommer ut på kvelden, løper i hjulet og lager leven utover natta. Om dagen sover de og vil ha fred. Kommer ut bare når de vil ha mat. Det er ikke noe lurt å skaffe et marsvin til å samme bur. Marsvin liker seg best alene. Ta et søk på google og finn informasjon der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ååååå....himmel som jeg misunner dere litt GA Det er jo helt bedårende små vesener, og de kan bli døltamme, og er som små hunder....helt hærlig *savner min som jeg mistet for noen år siden kjempemye* Sørg for at buret står slik at han ikke får at dere kommer veldig overraskende på, hvis det går Altså, at han får rygg og sider fri. Sånn sett kan han alltid føle seg trygg på at de ikke kommer noe stort og farlig plums på. Dessuten ser han dere i god tid og blir ikke plutselig skremt Snakk til ham med god stemme alltid når dere mater, gir godbiter, koser. Veldig raskt vil han skjønne at dere bare vil ham vel, og stemmene når dere nærmer dere buret trygger ham på at det kommer noe trygt og godt. (snakk alltid til ham når dere nærmer dere buret så vet han at dere kommer og blir ikke skremt som igjen gjør ham litt senere på å bli trygg) Samme når dere tar ham opp etterhvert, unngå voldsomme og plutselige bevegelser, gi masse kos og godter og ting som er gjennom positive Det og tid tror jeg er oppskriften på å få en tam liten hårball Etterhvert som han blir trygg så kan dere roe grensene, da går ting av seg selv. Og selv om han skulle bli skremt av en voldsom bevegelse eller noe bråk eller noe så vil han i nesten samme sekund vite at det nok ikke er farlig så lenge kjente og trygge er i nærheten 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Du skal ikke lokke marsvinet ut av buret. Marsvin er nattdyr og kommer ut på kvelden, løper i hjulet og lager leven utover natta. Om dagen sover de og vil ha fred. Kommer ut bare når de vil ha mat. Det er ikke noe lurt å skaffe et marsvin til å samme bur. Marsvin liker seg best alene. Ta et søk på google og finn informasjon der. Snakker vi ikke heller om hamster nå, når vi snakker om nattdyr? Mitt marsvin i barndommen var iallfall ikke noe utpreget nattdyr. Dverghamsteren vi har nå har vært det, men har visst begynt å bli litt senil, for nå rusler han rundt til alle døgnets tider. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Du skal ikke lokke marsvinet ut av buret. Marsvin er nattdyr og kommer ut på kvelden, løper i hjulet og lager leven utover natta. Om dagen sover de og vil ha fred. Kommer ut bare når de vil ha mat. Det er ikke noe lurt å skaffe et marsvin til å samme bur. Marsvin liker seg best alene. Ta et søk på google og finn informasjon der. Niks, marsvin er ikke nattdyr. Der tar du nok feil. Ikke skal de ha løpehjul heller, da ødelegger de ryggen sin. jeg tror du blander med hamster... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Niks, marsvin er ikke nattdyr. Der tar du nok feil. Ikke skal de ha løpehjul heller, da ødelegger de ryggen sin. jeg tror du blander med hamster... Du nå tuller jeg fælt. Jeg snakker om hamster. Beklager:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Snakker vi ikke heller om hamster nå, når vi snakker om nattdyr? Mitt marsvin i barndommen var iallfall ikke noe utpreget nattdyr. Dverghamsteren vi har nå har vært det, men har visst begynt å bli litt senil, for nå rusler han rundt til alle døgnets tider. Ja, det var det jeg gjorde:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Du skal ikke lokke marsvinet ut av buret. Marsvin er nattdyr og kommer ut på kvelden, løper i hjulet og lager leven utover natta. Om dagen sover de og vil ha fred. Kommer ut bare når de vil ha mat. Det er ikke noe lurt å skaffe et marsvin til å samme bur. Marsvin liker seg best alene. Ta et søk på google og finn informasjon der. Lurer på om ikke de to andre har rett her du Du snakker nok om den mindre hårballen...hamsteren du Den kan for øvrig være aktiv og koset på dagen den også, men er som du skriver generelt et nattdyr Den liker og behøver også litt engasjement i buret sitt, pinner, klatrestativer, tuneller og løpehjul De kan du ha flere i bur sammen, det kan fungere greit, men de er kanibaler...altså kan de uten forvarsel spise hverandre opp. Faktisk :S Marsvin er noe annet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Lurer på om ikke de to andre har rett her du Du snakker nok om den mindre hårballen...hamsteren du Den kan for øvrig være aktiv og koset på dagen den også, men er som du skriver generelt et nattdyr Den liker og behøver også litt engasjement i buret sitt, pinner, klatrestativer, tuneller og løpehjul De kan du ha flere i bur sammen, det kan fungere greit, men de er kanibaler...altså kan de uten forvarsel spise hverandre opp. Faktisk :S Marsvin er noe annet Ja, som jeg allerede har sagt, så var det det jeg gjorde:-) Marsvin har jeg ikke greie på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ja, som jeg allerede har sagt, så var det det jeg gjorde:-) Marsvin har jeg ikke greie på. Sorry...men jeg skrev til deg akkurat samtidig med at du svarte de to andre.... Er blond altså...men det går ikke så tregt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Sorry...men jeg skrev til deg akkurat samtidig med at du svarte de to andre.... Er blond altså...men det går ikke så tregt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Du skal ikke lokke marsvinet ut av buret. Marsvin er nattdyr og kommer ut på kvelden, løper i hjulet og lager leven utover natta. Om dagen sover de og vil ha fred. Kommer ut bare når de vil ha mat. Det er ikke noe lurt å skaffe et marsvin til å samme bur. Marsvin liker seg best alene. Ta et søk på google og finn informasjon der. http://marsvin.no/ Masse nyttig informasjon, blant annet om at marsvin er sosiale dyr som helst ikke bør være alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 http://marsvin.no/ Masse nyttig informasjon, blant annet om at marsvin er sosiale dyr som helst ikke bør være alene. Men jeg blandet med hamster ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Du nå tuller jeg fælt. Jeg snakker om hamster. Beklager:-) Det er i orden, fort gjort :-) (storebror her i huset sier feil hele tiden han også..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Så koselig!!! Min erfaring er: gi dyret tid... Jeg har som skrevet i "kanin"-tråden din hatt marsvin i 25 år, og jeg har ofte vært så upedagogisk (og absolutt ikke gjort sånn som det står i boka) og fjernet huset i starten... Istedenfor har jeg passet på at de har en del høy i buret (men ikke så mye at de kan bli fullstendig borte, bare nok til at de føler seg litt skjult). Så lenge man da passer på at ingen skremmer dem, så blir de litt fortere vant til lyder og bevegelser! (men som sagt, dette er ikke "anbefalt" av dem som "kan" det...) De aller fleste marsvin er redd for ting som kommer ovenfra (de er jo byttedyr fra naturens side, så det er vel ikke så rart). Det er lurt å prate med rolig stemme sånn at han vet at dere nærmer dere og at dere ikke kommer så brått på så han skvetter! Ellers gjelder det å bruke gooood tid, og godbiter i fleng Og rolige bevegelser... Viktig å si det til barna også... Marsvin er forholdsvis skvetne, det er "normalt" - men det er greit å ikke skremme dem unødig før de blir trygge! Når det er sagt - noen marsvin er mer engstelige av natur enn andre! Et av dem jeg har nå, er skikkelig "Ludvig" (fra Flåklypa) i personligheten. Verdens herligste, men hun går automatisk ut fra at alt er farlig, og lar seg ikke overbevise om det motsatte før vi har prøvd skikkelig Hun er også tam og snill, men absolutt ikke som den andre vi har, som nærmest "eier" verden Vi er her kun for hennes del, faktisk Gratulerer med valg av kjæledyr!! Jeg tror dere kommer til å få STOR glede av dem (så flott at dere skal ha ett til!) opp gjennom årene!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Så koselig!!! Min erfaring er: gi dyret tid... Jeg har som skrevet i "kanin"-tråden din hatt marsvin i 25 år, og jeg har ofte vært så upedagogisk (og absolutt ikke gjort sånn som det står i boka) og fjernet huset i starten... Istedenfor har jeg passet på at de har en del høy i buret (men ikke så mye at de kan bli fullstendig borte, bare nok til at de føler seg litt skjult). Så lenge man da passer på at ingen skremmer dem, så blir de litt fortere vant til lyder og bevegelser! (men som sagt, dette er ikke "anbefalt" av dem som "kan" det...) De aller fleste marsvin er redd for ting som kommer ovenfra (de er jo byttedyr fra naturens side, så det er vel ikke så rart). Det er lurt å prate med rolig stemme sånn at han vet at dere nærmer dere og at dere ikke kommer så brått på så han skvetter! Ellers gjelder det å bruke gooood tid, og godbiter i fleng Og rolige bevegelser... Viktig å si det til barna også... Marsvin er forholdsvis skvetne, det er "normalt" - men det er greit å ikke skremme dem unødig før de blir trygge! Når det er sagt - noen marsvin er mer engstelige av natur enn andre! Et av dem jeg har nå, er skikkelig "Ludvig" (fra Flåklypa) i personligheten. Verdens herligste, men hun går automatisk ut fra at alt er farlig, og lar seg ikke overbevise om det motsatte før vi har prøvd skikkelig Hun er også tam og snill, men absolutt ikke som den andre vi har, som nærmest "eier" verden Vi er her kun for hennes del, faktisk Gratulerer med valg av kjæledyr!! Jeg tror dere kommer til å få STOR glede av dem (så flott at dere skal ha ett til!) opp gjennom årene!! Takk for tips! Han har faktisk fått navnet Ludvig (sorry, der outa jeg marsvinet mitt), så vi får håpe han har en litt tøffere personlighet tross navnet. Han sitter på fanget og spiser gulrot akkurat nå, så han er ikke helt vettaskremt, siden han tør spise mener jeg. Og da jeg kom hjem for 15 min siden satt han faktisk utenfor huset, inni en høydott og kikket på oss. -da gjelder det bare å oppdrive et jentemarsvin - og det er visst ikke særlig lett akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Takk for tips! Han har faktisk fått navnet Ludvig (sorry, der outa jeg marsvinet mitt), så vi får håpe han har en litt tøffere personlighet tross navnet. Han sitter på fanget og spiser gulrot akkurat nå, så han er ikke helt vettaskremt, siden han tør spise mener jeg. Og da jeg kom hjem for 15 min siden satt han faktisk utenfor huset, inni en høydott og kikket på oss. -da gjelder det bare å oppdrive et jentemarsvin - og det er visst ikke særlig lett akkurat nå. Hvis det skulle bli problematisk, så har jeg "alltid" hatt guttemarsvin sammen uten problemer altså... Så dukker ikke "den rette dama" opp, så skulle det gå greit å finne en "Solan" til ham istedenfor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hvis det skulle bli problematisk, så har jeg "alltid" hatt guttemarsvin sammen uten problemer altså... Så dukker ikke "den rette dama" opp, så skulle det gå greit å finne en "Solan" til ham istedenfor Vi får se, dyrebutikken skulle ringe meg over helga, eieren hadde noen marsvinbabyer hjemme. Forresten, hva slags strø har du i buret? -er en smule forvirret over jungelen av gode råd på nett og i bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Vi får se, dyrebutikken skulle ringe meg over helga, eieren hadde noen marsvinbabyer hjemme. Forresten, hva slags strø har du i buret? -er en smule forvirret over jungelen av gode råd på nett og i bøker. Jeg bruker - og har med veldig få unntak - brukt sagflis (grov sådan, med store flak, ikke den som nærmest ser ut som støv...) Jeg vet at de lærde strides... Noen sier at sagflis ikke er bra for luftveiene... Andre sier at sånn "trepellets" er for hardt for marsvinets føtter... Jeg har prøvd det innimellom, men aldri gått over til det... Sagflis fungerer fint her... Jeg har mistet tellingen over hvor mange marsvin jeg har hatt (faktisk), men det er vel ca 10 kanskje... Ett av dem hadde luftveisproblemer, men det var nok medfødt (i følge veterinæren), og han døde av det. Ellers har alle vært friske og fine bestandig, og det eldste ble 9 1/2 år Jeg kjøper sagflis i store paller på Felleskjøpet, setter den i uteboden og tar inn litt og litt. Mye billigere enn små i dyrebutikken, og jo oftere man rengjør (før det lukter, eller ihvertfall i det man kjenner lukt), jo bedre har svina det... Greit å ikke blakke seg på flis, liksom Som sagt, jeg vet at de lærde strides, men dette har fungert for meg bestandig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Vi får se, dyrebutikken skulle ringe meg over helga, eieren hadde noen marsvinbabyer hjemme. Forresten, hva slags strø har du i buret? -er en smule forvirret over jungelen av gode råd på nett og i bøker. Vi har prøvd forskjellig, men holder oss _uten tvil_ til sånne pellets av resirkulert papir! De lukter minst, og veier minst. Vi har i "nøden" vært nødt til å bruke trepellets og sagflis etpar ganger, og det syns vi lukter med en gang, pluss at det virker veldig hardt. Sånne store fliser er vel de beste hvis man må bruke noe annet enn papirpellets, det er ikke overalt de har dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.