Gå til innhold

Probiotika til spedbarn

Gjest probiota

Anbefalte innlegg

Gjest probiota

Hei, Jeg har et barn på 4,5 mndr som ernæres hovedsakelig med morsmelk. Han ble syk for ca 3-4 dager siden. Det startet med en lett forkjølelse og nedsatt appetitt. I går hadde han et par episoder med oppkast og nå har han litt feber og hyppig, løs avføring. Han er litt slappere enn normalt, men har god appetitt. Han plages imidlertid av mye luft i magen og hyppig avføring som virker løsere enn vanlig. Jeg regner med at dette høyst sannsynlig er en uskyldig virusinfeksjon som antakelig vil gå over av seg selv etter noen dager. Det jeg lurer på er: Vil det være gunstig for ham å få tilført litt probiotika i form av Biola el for å "hjelpe magen i gang igjen"? På speddyr (gris, kalv, hest, hund og katt) med virusenteritter er dette en vanlig støttebehandling, men hos mennesker virker det som man er mer tilbakeholden. Hva er din anbefaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Etter din beskrivelse er jeg enig med deg i at det trolig dreier seg om en virusinfeksjon. Siden allmenntilstanden er god, er det lite trolig at væsketapet gjennom tarmen er spesielt stort, men likevel er det et poeng å understreke at det viktigste ved en akutt diaretilstand er væsketilførsel. Så til Biola. Ja, det er et godt middel ved diare også hos barn. Det er gjort kliniske undersøkelser som tyder på at tilførte melkesyrebakterier kan redusere sykdomslengden til halvparten av det som ville være forløpet uten slik behandling. Det klarer seg med noen teskjeer daglig, men det er ikke noe problem å gi mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest probiota

Jeg ville tippe at den beste probiotikaen er morsmelk i grunn.

Høres ut som dette er noe du tror, men ikke vet. Tippe kan jeg å gjøre i lotto. Men takk uansett for at du gadd å bruke 5 sek på å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette er noe du tror, men ikke vet. Tippe kan jeg å gjøre i lotto. Men takk uansett for at du gadd å bruke 5 sek på å svare.

Alle bøker etc jeg har lest anbefaler morsmelk til spedbarn ved sykdom og med diare, og ikke noe annet. All den tid man ikke anbefaler kumelkprodukter til spedbarn pga store proteiner i kumelka som kan skade spedbarns tarm ville jeg tippe at morsmelk er bedre enn biola.

-og jeg skriver "tippe" fordi jeg ikke er lege. her er forøvrig en tråd fra en annen nettside med samme spm som ditt.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140412576

-fornøyd med antall sekunder nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest probiota

Alle bøker etc jeg har lest anbefaler morsmelk til spedbarn ved sykdom og med diare, og ikke noe annet. All den tid man ikke anbefaler kumelkprodukter til spedbarn pga store proteiner i kumelka som kan skade spedbarns tarm ville jeg tippe at morsmelk er bedre enn biola.

-og jeg skriver "tippe" fordi jeg ikke er lege. her er forøvrig en tråd fra en annen nettside med samme spm som ditt.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140412576

-fornøyd med antall sekunder nå?

ok. greit nok. trodde du var lege. takk for link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok. greit nok. trodde du var lege. takk for link.

På disse forumsidene svare både lekfolk og leger. Legenes svar er merket med rødt, som du ser Gunnar Oftedal i denne tråden.

Hvis du klikker litt rundt på andre spørsmål og svar ser du også at de aller fleste av svarene _ikke_ er besvart av legene, men bare av vanlige brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter din beskrivelse er jeg enig med deg i at det trolig dreier seg om en virusinfeksjon. Siden allmenntilstanden er god, er det lite trolig at væsketapet gjennom tarmen er spesielt stort, men likevel er det et poeng å understreke at det viktigste ved en akutt diaretilstand er væsketilførsel. Så til Biola. Ja, det er et godt middel ved diare også hos barn. Det er gjort kliniske undersøkelser som tyder på at tilførte melkesyrebakterier kan redusere sykdomslengden til halvparten av det som ville være forløpet uten slik behandling. Det klarer seg med noen teskjeer daglig, men det er ikke noe problem å gi mye mer.

Takk for raskt og utfyllende svar, Oftedal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse forumsidene svare både lekfolk og leger. Legenes svar er merket med rødt, som du ser Gunnar Oftedal i denne tråden.

Hvis du klikker litt rundt på andre spørsmål og svar ser du også at de aller fleste av svarene _ikke_ er besvart av legene, men bare av vanlige brukere.

Ok, takk. Skjønte det nå. Er fersking her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...