filiokus81 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 5-åringen har en venninne i nabolaget som _alltid_ har godterier og snacks med seg hvor hun enn går. Når det er fint vær er selvsagt ungene ute og leker, og denne jenta deler villig av godteriene sine. Absolutt ikke for å kjøpe seg venner tror jeg, mer fordi hun uansett har mer enn nok og opplever at det er kjekt å dele. Og det er jo fint at de lærer å dele, men det er litt mindre fint at ungene mine putter i seg snop i hytt og pine. Ute er dette ikke så lett å begrense syns jeg. Jeg er veldig tydelig ovenfor mine at snop hører lørdagen til, og hvis de blir tilbudt en smak av X så holder det med en bit. Jeg skjønner jo imidlertid at det blir mye mer enn en bit idet jeg ikke ser dem lenger. Når jeg ser at X leker med mine unger pleier jeg å foreslå for henne at hun kan legge snopet igjen i gangen hjemme, og så kose seg med det når hun går inn igjen. Det aksepterer hun uten videre, heldigvis. I dag spurte eldste om å få besøke X etter at de hadde vært ute og lekt en stund (og jeg hadde sendt X inn med først en diger pose potetgull og deretter sikkert to kg smågodt). Joda, hun fikk lov, men jeg ba henne ikke spise noe ettersom vi snart skulle ha middag. Det er klart hun kommer hjem med en mage full av snop. Sukk. Hva sier man til sånne foreldre? Sier man noe i det hele tatt? Jeg syns det blir så feil å legge dette over på ungene (sende X hjem med det hun har fått, formane mine om å ikke ta imot), men samtidig vegrer jeg meg veldig for å ta dette opp. Jeg kjenner ikke foreldrene godt, hilser på dem i gaten men ikke mer enn det. Jeg opplever dette som et stort problem etterhvert. De er bare en liten gruppe unger som pleier å leke sammen i gaten, og godtedrysset blir da forholdsvis stort over hvert barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Du kan jo ikke bestemme hvordan andre skal ha det men snakke med egne unger om at du ikke vl de skal spise så mye godteri. Hvis det er store ekstreme mengder og ofte ville jeg snakket med foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Her hadde jeg blitt ganske irritert kjenner jeg. Man prøver jo så godt man kan å lære ungene opp til sundt kosthold. Jeg syns det er mer enn nok med snop lørdager men klart ungene blir fristet av slikt som du beskriver her? Syns nesten det grenser til omsorgsvikt jeg - av denne jentas foreldre. Det er jo så usunt med både sukker, e-stoffer og det at snopet fortrenger annen mat. Jeg har avvist unger som har ringt på her med store godteposer midt i uka. Har sagt "Jeg tror du må komme igjen en gang du ikke har med snop fordi mine barn ikke får spise snop midt i uka". Men det har ikke vært noe stort problem da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.