Gjest nybakt mor igjen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hva foretrekker dere? Jeg har bæresjal (Mobywrap) men vet ikke om jeg har feil kropp til å bruke den eller hva, jeg får det ikke til! Føler det ikke er trygt for ungen og det jo et himla styr med alt tøyet!!!!!! Skjønner ikke de som skryter av at det skal være så bra! Men så har jeg en babybjørn bæresele http://www.babyplaneten.no/productdetails.php?product=553 Denne er forbedret utgave med bedre støtte for ungen og den som bærer. Jeg føler denne er veldig komfortabel og tror ungen liker den og, sovner med en gang. Bruker den kun til handleturer da så jeg har hendene frie. Og den kan brukes fra nyfødt (minst 3.5 kg) og har god hodestøtte og ungen sitter trygt inntil mammaen/pappaen som bærer. Når de blir større kan de sitte fremovervendt og se ut Leste på et forum mange som klaget på babybjørn, at de fikk vondt i ryggen av den osv og at det ikke var bra for hoftene... jeg som følte denne var så god! LIkte absolutt ikke bæresjalet! hva tror dere? Er jeg en dårlig mor som foretrekker babybjørnen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Du er ihvertfall ikke en dårligere mor med Babybjørn enn med bæresjal! Ungen sitter jo såpass behagelig at h*n sovner tilogmed! Litt skal et nok begrenses med tanke på ryggen til den lille (og store?), husker ikke tidsbegrensningene i farten. Jeg har brukt en bæresele som ikke er hverken bjørn eller bæresjal, og begge ungene har overlevd uten varige mén. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybakt mor igjen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Du er ihvertfall ikke en dårligere mor med Babybjørn enn med bæresjal! Ungen sitter jo såpass behagelig at h*n sovner tilogmed! Litt skal et nok begrenses med tanke på ryggen til den lille (og store?), husker ikke tidsbegrensningene i farten. Jeg har brukt en bæresele som ikke er hverken bjørn eller bæresjal, og begge ungene har overlevd uten varige mén. Åh takk, følte meg plutselig som en dårlig mor Jeg som gikk rundt på butikken og følte at her satt ungen så bra og så trygt inntil mamma og koste seg, men så leste jeg på nettet at det kunne være skadelig og bla bla... selv tror jeg det er propaganda fra disse som selger de alternative bæreselene for å få solgt de... Ser jo ut som hun sitter komfortabelt, er 4 1/2 kg så ikke så tung at det belaster noe særlig ennå, jeg har i alle fall ikke fått problemer med rygg/nakke. Men det er maks en gang i uken jeg tar ukeshandlingen på butikken og har med meg henne i bæreselen, jeg får frie hender og hun sover godt så jeg får fred på turen Ser noen sier at nyfødte ikke skal sitte i de, men det står på instruksjonen at nyfødte kan sitte i de, men må veie litt over 3 kg først og sitte meg magen mot mor. Og det er god støtte bak i rygg og nakke. Når de er større og har kontroll på nakken sin kan de sitte fremover og "dingle", så får de med seg ting som skjer. Jeg er mer skeptisk til bilstoler, hun kan jo ikke sitte så føler meg mer som en dårlig mor når jeg har henne i bilstolen, men vi må jo få fraktet henne trygt. Men som sagt - kun til butikken. Lengre turer venter vi noen mnd med ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Denne bæresjalfetsj'en er det bare afrikanere og sv'frøkener som sverger troskap til. Vi har en babybjørn som vi ikke bruker. Vi har armer som vi bruker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Neida, det er du som kjenner din unge og din kropp og din rygg :-)) Jeg hadde en eldre modell babybjørn og likte den godt, men fikk vondt i rygg og skuldre/nakke av den, så jeg gikk over til et selvsydd bæresjal som fungerte veldig fint for meg. Men Babybjørn forbedrer selen sin hele tiden, og er noe helt annet nå enn de første som kom, så at det er skadelig for mor og/eller barn tror jeg ikke noe på :-) Kos deg med det som funker, det er i hvertfall sikkert at bæring med sjal eller sele er supert, man får hendene fri og ungen trives :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Trives du og barnet med babybjørn selen, skal dere kose dere videre med god samvittighet. Du kan også trygt bruke den oftere enn bare på handleturene. Selv brukte jeg en annen variant av sånn type bæresele til de to forrige barna, for mange mange år siden. Trivdes veldig godt med den, men merket jo at den ikke var verdens beste for min nakke og mine skuldre når barna ble tyngre og eldre. Hadde tenkt å kjøpe babybjørn til mi nye lille tulle, men siden hun ble født nesten tre mnd for tidlig, var jo den sele uaktuel til å begynne med. Fikk prøve slynge på neonatal avdelingen. Lillegullet sov godt i den, men likte den ikke. Kjøpte et mobywrap sjal da vi kom hjem og elsker det. Har bært henne i det siden hun var 2 kg tung og hun storkoser seg fremdeles nå som hun er snart 9 mnd og snart 7 kg tung. Jeg vil ikke være en nyfrelst sjaltilhenger som ikke ser verden for bare sjal, men likevel vil jeg nok anbefale deg å gi sjalet en liten sjanse til. :-) Lillegullet her sitter med ryggen mot meg og nyter utsikten av verden, hun sovner søttt med fjeset mot meg og roer seg fort liggende i sjalet. Man har litt flere muligheter når det gjelder variasjon med sjal. :-) Men som sagt, nyt selen din, kos dere sammen og ha null dårlig samvittighet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det skal da mye mer enn dette til for å miste troen på seg selv som mor? Selv foretrekker jeg sjal (og er verken afrikaner eller stemmer sv, som noen lenger nede påstår), men om du selv føler at noe annet fungerer bedre er det vel bare å bruke det som funker for deg? Hvis du føler at barnet ikke sitter trygt i sjalet har du antakelig ikke knyttet det stramt nok. Det er elastisk, så du skal knytte det ganske stramt, ellers siger bare ungen ned. Før babyen er sterk nok til å holde hodet, eller når den skal sove, kan du legge hodet under en av "skulderstroppene" og dra opp magebeltet, så er det god støtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det skal da mye mer enn dette til for å miste troen på seg selv som mor? Selv foretrekker jeg sjal (og er verken afrikaner eller stemmer sv, som noen lenger nede påstår), men om du selv føler at noe annet fungerer bedre er det vel bare å bruke det som funker for deg? Hvis du føler at barnet ikke sitter trygt i sjalet har du antakelig ikke knyttet det stramt nok. Det er elastisk, så du skal knytte det ganske stramt, ellers siger bare ungen ned. Før babyen er sterk nok til å holde hodet, eller når den skal sove, kan du legge hodet under en av "skulderstroppene" og dra opp magebeltet, så er det god støtte. Jeg får det ikke til altså, mulig jeg er for feit eller noe sånn Store pupper og stor mage??? Har prøvd sånn som en video jeg så først rundt magen og bak på ryggen i kryss og så over skuldrene, så i kryss igjen bak ryggen og tilbake og knyte nederst på magen med dobbelknute... hm hva gjør jeg feil? Og hvordan har jeg ungen i??? Føler d blir så trangt å få ungen i og når den er i føler jeg d ikke er trygt... øvelse gjør vel mester, men syns det er sånt et styr med den lange tøygreia. Ikke ser det særlig flatterende ut heller. Med babybjørnen ser jeg faktisk slank ut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Trives du og barnet med babybjørn selen, skal dere kose dere videre med god samvittighet. Du kan også trygt bruke den oftere enn bare på handleturene. Selv brukte jeg en annen variant av sånn type bæresele til de to forrige barna, for mange mange år siden. Trivdes veldig godt med den, men merket jo at den ikke var verdens beste for min nakke og mine skuldre når barna ble tyngre og eldre. Hadde tenkt å kjøpe babybjørn til mi nye lille tulle, men siden hun ble født nesten tre mnd for tidlig, var jo den sele uaktuel til å begynne med. Fikk prøve slynge på neonatal avdelingen. Lillegullet sov godt i den, men likte den ikke. Kjøpte et mobywrap sjal da vi kom hjem og elsker det. Har bært henne i det siden hun var 2 kg tung og hun storkoser seg fremdeles nå som hun er snart 9 mnd og snart 7 kg tung. Jeg vil ikke være en nyfrelst sjaltilhenger som ikke ser verden for bare sjal, men likevel vil jeg nok anbefale deg å gi sjalet en liten sjanse til. :-) Lillegullet her sitter med ryggen mot meg og nyter utsikten av verden, hun sovner søttt med fjeset mot meg og roer seg fort liggende i sjalet. Man har litt flere muligheter når det gjelder variasjon med sjal. :-) Men som sagt, nyt selen din, kos dere sammen og ha null dårlig samvittighet. :-) Kan du beskrive nøyaktig hvordan du knytter sjalet og hvordan du legger ungen i? Har sett en video på nettet, men får det altså ikke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg tror det viktigste er at man finner det som passer best til seg og babyen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kan du beskrive nøyaktig hvordan du knytter sjalet og hvordan du legger ungen i? Har sett en video på nettet, men får det altså ikke til Ikke akkurat kjempelett å beskrive med ord uten bilder, men kan forsøke. Var det du som la ut en video her for ei stund siden? Syntes hvertfall at den videoen gjorde det litt vanskeligere enn måten jeg gjør det på. Jeg knytter fast sjalet på meg selv, før jeg setter ungen oppi. På mitt modywrap sjal, er det en merkelapp der hvor midten av sjalet er. Begynner med sjalet midt forann. I min magehøyde. Fører endene bak på ryggen, krysser sjalet på ryggen og tar en endene frem igjen over skuldrene mine. Stapper disse endene under sjalet som jeg har rundt maven. Nå krysser jeg sjalet på ny før jeg fører endene bak på ryggen og videre frem igjen for knytting om sjalet er langt nok. Siden mobywrapen er elastisk, knytter jeg sjalet "passe" fast til meg selv, før jeg legger babyen oppi. Da lillegullet var liten, la jeg henne i slik at hun lå i froskestilling. Altså bena opp under henne på en måte. Startet da med å legge henne inn under den enden av sjalet som var innerst mot kroppen min Bredde denne godt over henne, så bredde jeg den delen som kom fra den andre skulderen over henne. Til slutt trakk jeg opp den delen som gikk rundt magen min. Da ligger babyen tett intill deg med tre lag sjal som holder henne på plass. Nå som lillegullet er større har hun bena ned og ut. Da har hun et ben på hver side av krysset jeg har på magen. http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=page&id=21&chapter=7 Lillegullet er ikke så stor enda, men her ser du hvordan jeg knytter sjalet og hvordan jeg bærer henne nå. :-) Ikke meg på bildene altså. :-) Men uansett... jeg bruker samme knyttemetode uansett hvordan jeg bærer eller har bært lillegullet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Du bruker selvfølgelig det som passer deg best. Tror ingen av delene er skadelig for barnet på noen måte. Selv prøvde jeg ikke bæresjal, og Babybjörnen var fantastisk en veldig kort stund. Men dessverre ikke lenge; Når babyen ble stor nok til virkelig å ha glede av å sitte der, syntes jeg det ble for tungt for ryggen å bære på den måten. Mye mer behagelig å bære barnet på ryggen, når det etterhvert blir stort nok for bæremeis :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kan du beskrive nøyaktig hvordan du knytter sjalet og hvordan du legger ungen i? Har sett en video på nettet, men får det altså ikke til http://www.youtube.com/watch?v=uC8iQI50E_k&feature=related Denne videoen forklarer det ganske så bra. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.