Gjest Nybegynner på alt dette med skole;) Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Har fått mail fra foreldrerepresentantene i første klasse hvor min datter har startet nå i høst. Dette er mitt eneste barn, så jeg er ny på alt dette. Jeg lurer på hvilken oppgave foreldrerepresentantene skal ha? Synes det blir litt vel mye, men jeg har som sagt ikke noe erfaring med dette.. Har fått mail fra de..først var det et møte bare oss foreldre, der de ville diskutere innetider, leggetider, bruk av tv-spill ol..for at ikke noen skal stikke seg ut.. jeg kunne ikke delta på dette møtet..dette var i tillegg til vanlig foreldremøte med lærer. Nå har vi fått mail om at de vil dele barna inn i grupper, og at hver familie da skal ha hver sine aktivitetsdager iløpet av året, på fritiden..som bedriftsbesøk, lage julepynt, klatring, skitur ol.. Også at det skal være møtekveld for oss voksne uten ungene hver mnd, på en cafe/bar.. I tillegg vil de at vi kan sende mail til alle om vi skal på stranda, på skitur eller lignende, så vi kan dra sammen de som kan.. Nå er jenta mi med på flere aktiviteter utenom skoletid, og har funnet seg mange gode venner hun holder til også på fritiden i klassen. Jeg mener disse foreldrerepresentantene er litt overivrige..er det ikke skoletiden de har noe med? Jeg bor et stykke unna skolen, jeg og faren har ungen hver sin uke..så jeg må kjøre noen mil når jenta mi skal på skolen når hun er hos meg..Så alt det på fritiden er litt vanskelig, og vi har jo allerede mange andre fritidsaktiviteter hun er med på.. Jeg mener fokuset på det sosiale på fritiden er bra, i en viss grad.. det er flott foreldrene vil bli kjent og sånt..men synes det her blir litt mye. Presset er jo der, da det er barna det går utover om man ikke er med på disse tingene..de vil lett havne utfor om vi ikke ønsker å være med på disse tingene.. Men hva skal unger på 6 år gjøre på en bedrift..som i tillegg må være på fritiden? Og klatring koster jo litt å ta 40 barn med på..og også hobbyaktiviteter.. jeg har ikke råd.. min eks som bor nærmere har ikke lyst å være med på dette..og synes også at barn lett blir ekskludert om foreldrene ikke vil, eller har mulighet til å være med på dette.. Skal ikke foreldrerepresentantene ha med skole og skoletid å gjøre? Jeg har ikke peiling..men hadde jo en oppfatning som ikke stemmer helt med dette.. Er det noen foreldrerepresentanter her? Noen som kan forklare meg hva de er til egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 De er ikke til annet en å skape nye arenaer for tapere (foreldre som ikke har lyst/kan/vil) være med på sånne "se hvor fantastisk flink mamma/pappa jeg er, herreGUD setter du ikke barnet ditt i sentrum??!" opplegg. Ungene greier seg utmerket på egen hånd. ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 At hver eneste familie skal arrangere noe for alle i løpet av året, høres mye ut. Jeg er vant til at det de første årene er årstidsgrupper, altså at foreldrene er delt i fire grupper. Høst- og vårgruppa skal arrangere et eller annet som passer (skogstur en søndag, bedriftsbesøk, teater el.l. dersom noen har kontakter). Jule- og sommergruppa samarbeider med kontaktlæreren om semesteravslutningen - skolen står gjerne for noe for hele trinnet, men når det gjelder kaffe, kaker, taler og gave til læreren, er det gruppevis. Jeg vet at noen foreldre er hysterisk opptatt av å kontrollere andres matpakker, kosthold, bursdagsfeiringer, inne- og leggetider, kleskoder, bruk av TV og data osv. Det kan være greit å snakke litt sammen for å komme "alle de andre"-påstandene i forkjøpet, men foreldremøtene har ingen myndighet til å bestemme når ditt barn legger seg. Derimot kan skolen legge visse føringer på hva som kan tas med av mat og drikke på vanlige skoledager og turdager. At man bruker sunn fornuft når det gjelder bursdagsinvitasjoner synes jeg er en selvfølge (ikke invitere _nesten_ alle, og ikke dele ut invitasjoner på skolen hvis bare noen skal få), men jeg synes ikke noen kan forby barn å feire bursdagen sin med etpar bestevenner (som fort blir en konsekvens av "alle eller ingen"-prinsippet). Har dere noen overivrige foreldre i gruppa som vil detaljstyre hverdagen deres, får du alliere deg med noen andre som synes det blir i meste laget, og si fra nå i startfasen. Ellers kan dere fort ende opp med pepperkakeforbud og vegetarmat på julaften, for å sette det på spissen. Jeg har ingen oppskrift på hva foreldrerepresentantene skal gjøre, men her er mine erfaringer angående hva de faktisk gjør (har hatt barn i Osloskolen siden 1997): - FAU (foreldrenes arbeidsutvalg): Gå på møter, ta opp saker der som blir foreslått av foreldrene, jobbe med oppgaver som f.eks. trafikksikkerhet på skoleveien, 17.mai-arrangement, velge leverandør av skolegensere osv., informere alle foreldre om FAUs arbeid og hva som skjer i driftsstyret og andre organer - Være bindeledd mellom skolen / kontaktlæreren dersom noen foreldre vil ta opp noe som gjelder f.eks. klassemiljøet - Administrere klassekasse hvis foreldrene vil ha det (frivillig kasse som man tar fra når det trengs en blomst til læreren eller pappservise til sommeravslutningen) - Vedlikeholde klasseliste med tlf. og e-post til alle foreldre som samtykker i å stå der - I samarbeid med aktuell faglærer, arrangere utflukter med både faglig og sosialt innhold, f.eks. museumstur til nabobyen som krever at det er med noen ekstra voksne, organisere bilskyss hvis det trengs for å dra på en bestemt tur, osv. - Administrere ordninger som skolen har som tradisjon, f.eks. trafikkvakter, 17.mai-arrangement el.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 De er altfor ivrige, ja. Foreldrerepresentantene er kun et bindeledd mellom klassens øvrige foreldre, og lærer/skoleledelse. Typiske oppgaver: legge opp til en lommelykttur i skogen om høsten eller tur i fjæra på våren, juletrefest, påskefrokost og å sørge for at 4 foreldre stiller sammen med klassen på 17. mai. I tillegg er det 3-4 møter på kveldstid (skoleledelsen og foreldrerepresentantene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Det høres jo unektelig ut som de er litt overivrige i din datters klasse. MEN, det er utrolig viktig at klassemiljøet blir bra allerede fra 1.klasse, og en av måtene å få dette til på er å bli godt kjent med foreldrene og klassekameratene. Vi har to barn på skolen, og med førstemann var det noen som tok initiativ til "mammatreff", klasselag i fotball som inkluderte både jenter og gutter, og til en time leik i gymsalen i hver uke. Med andremann fikk vi ikke igang disse aktivitetene. Det er stor forskjell på både klassemiljøet og omgangstonen blant foreldrene på bl.a. foreldremøter i disse to klassene jeg har erfaring fra. I klassen til førstemann har foreldrene en god og åpen tone, og vi har diskutert åpent problemstillinger rundt egne og andres barn og samspillet dem imellom på foreldremøter. Nå er jo dette bare to eksempler og ikke akkurat grunnlag for noen statistikk, men jeg tror absolutt det har litt for seg å jobbe med å bli kjent. Du kan jo ta stilling til aktivitetene etterhvert som de dukker opp, det er jo ikke sikkert det blir så mye når det spres utover 7 år i barneskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Huttetu....jeg har hatt barn i skolen siden -93 og kjenner absolutt til slike overivirige foreldrerepresentanter. I min enkle verden er skole skole - og fritid fritid. Jeg har rett og slett lite til overs for forsøk på organisering av aktiviteter som ikke har noe med skole å gjøre. Det er jo så bra at det finnes aktive foreldre (selv har jeg ikke mulighet til å være det....), men det får da være måte på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Vi har hatt årstidsgrupper, hvor alle barna er blitt delt inn i fire grupper og foreldrene til disse barna har da hatt ansvar for å arrangere jule-og sommeravslutning, samt høst og våraktivitet etter skoletid. Et par mammakvelder, men ingenting utenom dette. Synes ellers det hørtes veldig mye ut alt det du nevnte. Kanskje greit å være med på noe, men å være med på alt sammen kan fort bli litt altoppslukende... For de med flere barn, vil fort drukne med et slikt opplegg. Høres alt for ambisiøst ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Huttetu, glad de ikke er så ivrige hos oss! . Vel og bra at de er engasjert og ønsker å skape et godt miljø, men det kan ikke være nødvendig å arrangere treff så mange ganger. Mye kan ordnes på det vanlige foreldremøtet, fulgt opp med e-post. Enkle vennegrupper har jeg sans for (har tidligere vært flere tråder om dette), som innebærer at barna blir plassert i grupper på 4-5 barn (ikke de de vanligvis leker med), som inviterer hverandre hjem på enkelt besøk etter tur. Hos oss har vi foreldrefest en gang i året, og det er hyggelig, men treff hver eneste måned høres direkte voldsomt ut, og hva hvis man har flere barn? Jeg har jo knapt tid til å treffe mine beste venner såpass mye! ;o 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Oj, det var nå voldsomt! Vi har en første- og en tredjeklassing, og aktivitetsnivået har lagt seg någet lavere enn det du skisserer her. Det er snakk om en høstaktivitet, en om våren, i tillegg til juleavslutning, sommeravslutning og påskefrokost. Og 17.mai. Det ble visst mer enn det jeg trodde likevel. Egentlig kan det godt være at det betyr at det som ser voldsomt ut på papiret egentlig ikke er så galt likevel?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Vi har hatt vennegrupper i to år, og jeg synes det fungerer veldig bra. Det er kun fire barn på hver gruppe, det vil si at jeg arrangerer noe for min og tre til én gang - og så skal hun til tre andre ila HELE året. Det er ikke noe problem. Da får hun lekt med andre enn de hun vanligvis leker med, og jeg blir kjent med foreldre jeg ikke snakker med ellers. Gruppene bytter hvert år, slik at man ikke er på gruppe med noen man var sammen med i fjor. Helt uproblematisk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 I alle mine år som lærer så har jeg aldri sett et opplegg fra foreldrerepr som er i nærheten av dette, heldigvis, vil jeg nesten si. Dette er alt for voldsomt. Om tanken er inkludering, så fungerer det ikke slik når det blir så mye. Da ekskluderes de som ikke har tid og overskudd til slikt. Et arrangement om høsten og ett om våren er greitt. En foreldrefest/kveld kan også være en god ide. Men å skulle maile hele klassen fordi man skal ut på ski eller på stranda, det kunne jeg aldri gått med på. På slike utflukter inviterer man gjerne med seg venner, ikke alle andre i klassen. Det er viktig at man blir godt kjent i klassen og at barna blir trygge på hverandre, men de skal også ha mulighet til å pleie vennskap med andre enn klassekamerater. Og foreldrekaffe en gang i mnd???? Det er nok ikke du som synest dette går over alle støvleskaft, så ikke vær redd for å si fra. Men det kan jo være greitt å rose tanken/initiativet, selv om man synest at dette blir alt for mye:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 ''Synes det blir litt vel mye, men jeg har som sagt ikke noe erfaring med dette..'' Et sånt opplegg blir vanvittig mye - jeg har aldri hørt om noe så ambisiøst før, verken for egne eller venners barn. Det er langt over hva som er nødvendig, snarere mot sin hensikt. Jeg hadde fått noia. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Det hørtes mye ut... Særlig det med foreldrekaffe _hver_ måned, det kommer ikke til å skje... Hvis ikke klassens foreldre er helt uvanlig sosialt anlagt og ikke har flere barn og ikke har noe som helst annet å gjøre på kveldene da. Veldig bra intensjoner. For meg personlig hadde det blitt for mye når jeg jobber to kvelder i uka og i tillegg ikke er så veldig glad i sosial omgang med en masse folk. Vi har jule-, vinter-, vår- og sommergruppe med aktiviteter og avslutninger osv, der de som vil skriver seg på lista til å være med å arrangere. Altså ikke tvang. Pluss en foreldrefest for de som vil. ''I tillegg vil de at vi kan sende mail til alle om vi skal på stranda, på skitur eller lignende, så vi kan dra sammen de som kan..'' Det hadde jo vært hyggelig med en sånn mailingliste, men fullstendig uten tvang... Det er ikke _alle_ man har lyst til å være sammen med _hele_tiden... Hverken av foreldre eller barn i klassen. Må man snike seg av gårde på stranda da eller, hvis man vil "være i fred" eller har andre venner å dra med, så man ikke blir avslørt for å ha funnet på noe gøy uten å maile alle de andre i klassen? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Oj, det var voldsomme greier!!! Hos oss fungerer det slik at foreldrerepresentantene nok engasjerer seg til en viss grad sosiale aktiviteter utenfor skoletiden. Det har dreid seg om overnattingsturer osv. Læreren har tatt initiativ (på foreldremøter) til gruppebesøk og til visse sosiale arrangement (juleavslutning, påskefrokost, sommeravslutning). Gruppene har hatt ansvar for organisering av de sosiale arrangementene. Jeg har vært foreldrerepresentant (vara 2. år og rep. 3. år). Hovedoppgaven var å være en kontaktperson mellom skolen og foreldrene. I tillegg skulle vi stå for arrangement 17. mai (3. klassetrinn på vår skole). Det var aldri snakk om å sette i gang møter hver mnd og alt mulig annet sosialt hele tiden. Jeg hadde tatt det hele opp med representantene, alternativt på foreldremøte. Det er ikke mange som har tid og anledning til å involvere seg så voldsomt i det sosiale med klassen (og for mange, klassene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.