Gå til innhold

Karrierevalg eller tilfeldigheter?

Liliaceae

Anbefalte innlegg

Er ditt valg av jobber styrt mest av tilfeldigheter eller er det bevisst?

Hos meg, litt tilfeldig, men også litt bevisst.

Tilfeldig - flyttet og måtte ha jobb raskt. Kunne ikke vente og "velge og vrake".

Bevisst - enkelte jobber var resultat av bevisste valg. Ventet til den rette jobben dukket opp.

Hvordan er det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest triiiiives

Delvis bevisst og delvis tilfeldig.

Visste ikke helt hva jeg ville bli,

så søkte jeg meg på noen linjer,

kom ikke inn på førstevalget men andrevalget,

tok hele utdannelsen, var utplassert et sted de var veldig fornøyd med meg,

ble tilbudt sommerjobb og deretter lenger vikariat som deretter førte til fast jobb.

Dermed ble jeg værende i samme og nåværende jobb i snart 10 år :)

Angrer ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelsen var veldig bestemt, og det ble mange år på skolebenken. Men at jeg skulle ende opp i den jobben jeg har nå var aldri planen - altså tilfeldig. Dette har lite med utdannelsen min å gjøre, men jeg ville aldri fåt jobben uten høyere utdannelse, for å si det sånn. Greit betalt, mye frihet og stort sett 08-16. Jeg hadde aldri forestilt meg at jeg skulle bli så glad i fritiden min! Jeg har ingen ønsker eller planer om store karrieresprang selv om det ville blitt høyere lønn av det. Ønsker ikke bruke livet mitt på bare jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbyen min gjorde at jeg valgte den utdanninga jeg tok og hobbyen gjorde at jeg havnet i den byen jeg gjorde. Tilfeldigheter og litt flaks gjorde at jeg har den jobben jeg har i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Er ditt valg av jobber styrt mest av tilfeldigheter eller er det bevisst''

Jeg vil si at det er omtrent like mye begge deler, med kanskje en liten overvekt av tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si "styrt tilfeldighet" - tilfeldig at akkurat den jobben har vært ledig når jeg har sett etter ny jobb, jeg har ikke ventet på en bestemt jobb. Men styrt fordi jeg jo har sett etter jobber innenfor det jeg har vært interessert i. Litt av begge altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdannelsen var bevisst, selv om jeg hadde flere alternativer jeg var interessert i da jeg var 20 år.

At den jobben jeg fikk da jeg var ferdig utdannet var ledig akkurat da jeg trengte den (og at jeg fikk den), var jo tilfeldig. Det gav meg en god start på jobb-livet, og jeg ble værende i samme bransje helt til nå.

Når jeg nå har byttet jobb, så er det etter grundig overveielse det siste halvannet året. I vår startet jeg for alvor å søke jobb, og en spennende jobb ble min nå i september :-) At den var ledig akkurat nå, og at jeg fikk den, er jo forsåvidt litt tilfeldig.

Hadde jeg valgt på nytt, hadde jeg muligens valgt litt annerledes, men det betyr ikke at jeg angrer på den utdannelsen jeg tok og den jobben jeg fikk da jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hey, det var gode nyheter.

Vel, vi har jo mange yrkesaktive år - så det skulle jo egentlig bare mangle at vi ikke kan bytte på litt. Utdannelse trenger jo ikke ta mer enn tre år, så da kan man ta 15 år i ett yrke og 15 år i et annet - og fortsatt har flere år igjen til å gjøre en tredje ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...