Gå til innhold

Hvor lenge sover en baby?

Gjest uzikker mor :)

Anbefalte innlegg

Gjest uzikker mor :)

Har en baby på 4 uker.

Hun spiser bra og legger på seg bra.

Men har godt sovehjerte - så lenge hun har det bra og ikke har mageknip eller sliter med tett nese.

Sover av og til 1 timeslur, så vil hun ha mat.

Eller 2 eller 3 timer.

Det virker som hun vil ha 2-3 lengre lurer i løpet av dagen, ellers små 1-timeslurer.

Våkner hun før er det pga mageknip eller at hun må gulpe.

På natten kan hun finne på å sove 5 timer i strekk, det er godt for meg, men jeg får skikkelig melkespreng og blir egentlig glad når hun våkner :D

Så - hva er normalt og ikke normalt?

Bør jeg holde henne mer oppe så hun blir mer stimulert?

Hun har en matte på gulvet med sånn greier over hun kan se på,

pleier av og til å legge henne på magen og, enten der - under oppsyn, eller på magen min og kose...

Føler meg litt usikker liksom, hva er best å gjøre.

Jeg lar henne egentlig styre døgnrytmen selv nå i starten, hvor lenge kan jeg gjøre det?

Hun får sove når hun vil sove og spise når hun vil spise osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krekling

La babyen bestemme selv. I den alderen gjør babyer ikke stort annet enn å spise og sove, mens de vokser. Mange babyer sover for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror alt er normalt når de er så små. Jeg ville ventet noen uker (evt. måneder) med å forsøke å påvirke søvnmønsteret i særlig grad.

Eneste jeg husker jeg gjorde for å påvirke søvnmønstret ganske tidlig var å forsøke å få til mest mulig spising sent på kvelden, for å sikre lengst mulig sammenhengende søvn da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepleier på barsel sa til meg at "fire timer må en unge få sove ihvertfall" - ikke veit jeg om det hang igjen fra firetimersstellperioden, men det var tommelfingerregelen jeg holdt meg til ihvertfall.

Ikke er det så lett å vekke en baby som sover tungt heller! I begynnelsen er det jo såvidt de er våkne lenge nok til både stell, mat og småprat.

4 uker er ikke så mye, så jeg hadde latt babyen styre det selv i begynnelsen, så kommer h*n til å ha gradvis lengre og lengre våkenperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barnepleier på barsel sa til meg at "fire timer må en unge få sove ihvertfall" - ikke veit jeg om det hang igjen fra firetimersstellperioden, men det var tommelfingerregelen jeg holdt meg til ihvertfall.

Ikke er det så lett å vekke en baby som sover tungt heller! I begynnelsen er det jo såvidt de er våkne lenge nok til både stell, mat og småprat.

4 uker er ikke så mye, så jeg hadde latt babyen styre det selv i begynnelsen, så kommer h*n til å ha gradvis lengre og lengre våkenperioder.

'' "fire timer må en unge få sove ihvertfall" ''

Så lenge barnet legger normalt på seg kan det vanligvis sove mye lengre enn det i strekk.

Ene barnet mitt sov åtte timer i strekk fra det var ca. syv uker :).

Jeg var da borti en helsesøster som mente at jeg burde vekke barnet hver trede-fjerde time for mating. Barnet var godt og rundt, og jeg hadde mine tvil om nødvendigheten av dette. Dobbeltsjekket derfor, og annen mer erfaren helsesøster + barnelege sa det ikke gjorde noe om barnet sov, så lenge det la godt på seg og ikke viste tegn til dehydrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' "fire timer må en unge få sove ihvertfall" ''

Så lenge barnet legger normalt på seg kan det vanligvis sove mye lengre enn det i strekk.

Ene barnet mitt sov åtte timer i strekk fra det var ca. syv uker :).

Jeg var da borti en helsesøster som mente at jeg burde vekke barnet hver trede-fjerde time for mating. Barnet var godt og rundt, og jeg hadde mine tvil om nødvendigheten av dette. Dobbeltsjekket derfor, og annen mer erfaren helsesøster + barnelege sa det ikke gjorde noe om barnet sov, så lenge det la godt på seg og ikke viste tegn til dehydrering.

-dette var på dagtid, altså... Sikkert ikke lurt å la ungen sove 8 timer i strekk på dagtid for så å ha fest hele natta, selv i en alder av 4 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

-dette var på dagtid, altså... Sikkert ikke lurt å la ungen sove 8 timer i strekk på dagtid for så å ha fest hele natta, selv i en alder av 4 uker

Haha, ok!

De aller første ukene ville jeg antakelig uansett ikke gjort noe særlig for å påvirke spising og søvn, men _kan_ nok hende jeg ville pirket ørlite borti barnet etter noen timer, om han var mer våken om natten ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge babyen legger på seg er alt fint! :) Det er bare babyer som ikke legger på seg som må vekkes og gis mat enten de vil eller ei. Stimulering blir det mer tid etterhvert.

Gratulerer med gullungen! Det høres ut som det går fint :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Helt fra starten er det ganske store individuelle forskjeller også når det gjelder søvn, men stort sett vil spedbarn de første 3 månedene sove nær 20 timer i døgnet. Lengden på søvnperioden varierer fra 10-20 minutter til 3-5 timer, og som regel blir periodene lengst på natten, selv om noen også velger lange søvnperioder på dagen. Disse første månedene regulerer barnet døgnrytmen sin selv, og får helt sikkert nok søvn, men det lønner seg allerede nå å innarbeide faste rytmer og ritualer når barnet skal sove, slik at gode søvnvaner blir innarbeidet fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...