Gjest flytte med tenåring? Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei, jeg har en sønn som skal begynne på ungdomsskolen neste år. Vi flyttet hit vi bor nå når han gikk i 2. klasse. Pga. skilsmisse skal poden og jeg nå finne annet sted å bo. Poden har uttrykt at han ønsker å flytte tilbake til der vi bodde før... Ville også vært greit for meg siden det er nærmere "alt". Men så lurer jeg på... Til tross for at han ønsker det selv er det smart å flytte på en som skal begynne på ungdomsskolen? I forhold til venner, etablere seg i nytt miljø osv. Noen som har noen tanker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Her i kommunen så blander de elevene, dvs at de elever som har gått i klasse sammen på barneskolen ikke nødvendigvis får gå i samme klasse på ungdomsskolen, bare i spesielle tilfelle. Det er mest vanlig at de blander elever fra alle barneskolene og lager en helt ny elevsammensetning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Han har vel tenkt gjennom noe av dette selv, og funnet ut at han totalt sett gjerne vil tilbake til der dere bodde før? Jeg forstår det som om han må begynne på en annen ungdomsskole hvis dere flytter dit? Hvis ungdomsskolen rekrutterer elever fra mer enn én barneskole, er det vanlig mange steder at de "blander" gruppene slik at ingen kommer sammen med alle de gamle kjente fra barneskolen. Slik sett er det et lurt tidspunkt å være "ny" på, i og med at gruppene skal etableres på nytt og mange kommer til å gå sammen med noen de ikke kjenner fra før, selv om de ikke bor så langt unna. Jeg vet ikke hvor lang vei det blir mellom nytt og gammelt bosted - han er jo såpass stor at kontakt med en evt. "bestevenn" kan opprettholdes uansett? Er han medlem av noe (idrettslag el.l.) som han må "bytte" i tillegg til skole? Snakk ordentlig med ham og vær sikker på at han har tenkt gjennom hva det innebærer. Det virker jo som om dere begge ser fordeler ved å flytte dit, og det er jo en god start :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungdomsskole Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det gjøres på samme måte i denne kommunen som det krekling beskriver: Elever fra ulike skoler og klasser blandes. På den måten er det et ypperlig tidspunkt å flytte på, de fleste i klassen vil være nye for hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til :) Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det er verre å flytte etter at sønnen er blitt etablert i en klasse og komme rett i en ny klasse. Nå skal han begynne på ungdomsskolen og klassene blir blandet, så de har så og si likt utgangspunkt, selv om de fleste kjenner hverandre fra før. Jeg husker da jeg gikk på skolen så var d kjempespennende med nye elever og "alle" ville gjerne ha denne som venn Håper det blir slik hos din sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke alltid så lett Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Vi flyttet til et sted da min sønn begynte i 3 klasse. Så flyttet vi til et sted der han hadde bekjente fra før, den sommeren han skulle begynne på u.skolen. De hadde barne- og ungdomsskole i samme oppvekstkrets, så her kjente de fleste hverandre. Min sønn har aldri vært så interessert i lagidrett eller lignende, så det ble vanskelig å komme inn i noe fellesskap og gjeng pga det. Han ble fort hengende med de litt tøffe gutta. Røyking, problemer og ugagn ble dessverre en del av hverdagen. Nå er han begynt på videregående, han fullførte u.skolen på et alternativt tiltak i kommunen (mer aktiviteter enn teori) og trives i dag. Det er vanskelig å vite i forkant hvordan ting blir på et nytt sted! Det kommer litt an på type han er, om han er interessert i en del (positive) aktiviteter som han lett kan komme i kontakt med folk. Invitere kompiser med hjem, evt. ta en pizza/filmkveld med gutta i klassen for å løsne litt på stemningen? Men min erfaring er dessverre slik at jeg i ettertid nok hadde ventet med å flytte til etter han var ferdig med skolen og mer selvstendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.