Gå til innhold

Jul hos mamma i år

Gjest julen-er-for-barna

Anbefalte innlegg

Gjest julen-er-for-barna

Jeg har en gutt på 10 år, og denne julen er det hos meg han skal være. Jeg er alene, og han er mitt eneste barn. Jeg har pleid å feire jul hos min eldste søster, men denne julen tror jeg at jeg ønsker noe annet. Svogeren min er en skikkelig bortskjemt kranglefant, og sist jeg var sammen med de, skjelte han meg ut i alles påhør (min familie og hans familie) fordi jeg ikke var enig med han i en sak. Sånn vil jeg jo ikke at julen skal være. Hans dårlige lynne er en kjent sak i familien, men ingen sier noe til han direkte. Heller ikke i dette tilfellet. Alle sitter liksom sjokkert å lar han hundse den han finner for godt. Problemet er at jeg har et nært forhold til min eldste søster, og vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det. Tror hun kanskje tar det for gitt at jeg og sønnen min kommer. Hva søren hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tenkt å dra et annet sted, eller være hjemme hos dere selv?

I førstnevnte tilfelle hadde jeg sørget for å bli invitert dit du vil være, så fort som mulig. Når så søsteren din evt. bringer temaet på bane senere, kan du bare fortelle at dere har fått tilbud om noe annet denne jula, og sagt jatakk til det fordi dere hadde lyst til å gjøre en vri.

Skal du være hjemme hos deg selv, kan det jo bli litt vanskeligere - men du skal kanskje invitere noen som ikke er aktuelle i din søsters juleselskap?

Jeg synes ikke noen kan ha "enerett" på å bestemme hvor / hvordan søsken og deres barn feirer jul. Siden du har noen feiringer med og noen uten barn, må familien din regne med at du velger litt forskjellige løsninger. Men dette er et tema som i noen familier går helt greit, mens andre legger julekabalen hele høsten for å unngå ømme tær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke være ærlig og si at du ikke trives med å bli kjeftet på og derfor ønsker å feire julen alene med din sønn. Jeg ville ikke giddet ødelegge julen for å tilfredsstille andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke si noe om at det er pga den slitsomme svogeren? Si heller at du har satt pris på å kunne feire jul sammen med dem men at du nå har lyst til å starte dine egne tradisjoner for deg og sønnen. Ingen kan bli såra dersom dette sies på en pen måte tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg vært dønn ærlig, og sagt at den håpløse mannen hennes har skylda. Enkelt og greit.

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det der ikke er et hyggelig sted å feire jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du syns det er for vanskelig å ta opp at han ødelegger stemningen, så syns jeg du skal si (hvis hun inviterer dere) at du lurer på å gjøre noe annet i år. Jeg kjenner flere som har valgt å feire jul alene det året de har barna. De ønsker en roligere jul, mer fokus på hverandre.

Dersom du ønsker å møtes på halvveien, så går det an å møtes feks. til julegrøt på formiddagen, eller lignende, og så gå hvert til sitt etterpå, så minsker en iallefall mengden med samvær. Hvis du overhodet ikke vil være sammen med han, så drar du heller til andre eller blir hjemme med ungene hele dagen.

Det kan hende at det beste hadde vært å si det som det var - at du syns han er så humørsyk og nedlatende, at det ødelegger stemningen og ditt (gode) julehumør. At du ikke har lyst til at julen skal være slik, særlig ikke når du har ungene. At du er lei deg fordi du gjerne vil feire sammen med henne og ungene, og han også, hvis han hadde vært litt hyggelig... men når ståda er som den er, så er det vanskelig å se for seg at det skal bli annerledes i år enn tidligere år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hva jeg hadde gjort: Jeg hadde planlagt den julen jeg ønsket. Hvis søsteren min tok opp temaet, hadde jeg vært ærlig og sagt at jeg ble såpass såret og lei meg i fjor av den oppførselen svogeren viste, at jeg i stedet ville feire alene med barnet mitt (eller hos noen andre eller hva som nå er planlagt). Jeg hadde også sagt at det er nå en ting å tåle slikt, noe annet er å la sitt barn være vitne til at onkel oppfører seg slik mot meg.

Jeg ser at du skriver at dere har et nært forhold, og det syns jeg er en god grunn til å være helt ærlig mot henne. Høflige løgner, utflukter og påskudd blir veldig ofte gjennomskuet. Hun var der selv, hun vet hvordan han oppførte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vanskelig - din søster vil sikkert være i en viss forsvarsposisjon for sin manns dårlige lynne (han er sikkert (forhåpentligvis) en kjernekar ellers, og hun vil forsvare sitt valg osv, veldig naturlig) - er du redd for å miste noe av nærheten til søsteren din hvis du forteller det som det er? For jeg synes egentlig du skal prøve å få fortalt akkurat slik som det er - for hva slags nærhet vil dere ha hvis du må være unnvikende og lyve deg rundt problemstillingen?

Men hvis du faktisk - uavhengig mannens lynne - gjerne vil ha jul på en annen måte - så kan du gjøre det uten å henvise til noen grunner eller unnskyldinger. "I år vil jeg gjerne være sammen med barnet mitt og ha fullt fokus på hverandre i jula". Eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...