Gå til innhold

Be guttungen fri noen dager?

Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Jeg er litt rådvill akkurat nå. Jeg skal om noen uker ta en stor operasjon (igjen), det er 5 timer unna her vi bor og sambo skal være med, da det er noen tøffe bestemmelser vi må ta sammen før operasjonen.

Guttungen går i 4.kl nå. Tidligere har det vært besteforeldre som har hatt han og hverdagen har vært normal. Nå går ikke det. Vi blir borte halvannen uke, sambo skal også noe jobbgreier i utlandet som han ikke kommer fra, derfor blir vi begge to borte såpass lenge.

Jeg har fått gode venner til å ha guttungen noen av dagene. Nå vurderer jeg å ta han fri 3 dager og sende han til min familie. Vi er avhengige av at han er trygg, da han nå er så stor at han bekymrer seg mer for meg og har mye tanker om dette. Jeg har en plan B, men da med mennesker han kjenner, men ikke sånn kjempegodt.

Så jeg er jo litt redd for at han da ikke føler seg trygg nok til å snakke om tankene sine, han er en tankefull gutt, åpner seg kun til dem han er helt trygg og godt kjent med.

Læreren sier OK, null problem, han er så sterk faglig at han klarer fravær helt fint. Lekser får han selvsagt med seg og der han skal være vil det bli lagt vekt på at blir gjort.

Samtidig er det noe med det trygge, kjente, hverdagen med kompiser, skole, ikke så mye tid til å gruble. Noen mener også bestemt at jeg omtrent gjør noe ulovlig med å ta han ut disse 3 dagene. Han vil gå glipp av en trening og det er visstnok heller ikke bra.

Hva hadde du gjort? Hva er egentlig best for gutten? Hverdagen, men da bli sendt hit og dit (han må i allefall bo hos 2 andre familier før jeg får folk til å komme hjem til oss å bo), eller sende han til en plass han er vant med å være, men da miste skoledager og en trening.

Selve operasjonsdagen er han sammen med ei som han kjenner svært godt, så da vet jeg at gutten har det bra og er veldig trygg. :o)

Han sier til meg at han er redd for at jeg skal dø under operasjonen, jeg snakker jo mye med han, selvsagt, men ikke alle takler eller er så vant med å snakke om slike ting.

Kom gjerne med tips og råd om hvordan jeg skal forholde meg til han og tankene hans. Jeg tror jo at vi har grei skuring på kommunikasjonen og forklaringer, men andre sine erfaringer tar jeg gjerne i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde helt klart tatt gutten ut av skolen, og overlatt ansvaret til omsorgspersoner han føler seg trygge hos. Spesielt i en sånn situasjon er det også viktig med trygge voksne, og ikke bare "mora til kompisen" liksom. Alle de som mener at du ikke skal ta han ut av skolen skal du ikke bry deg om, det er deg og din situasjon som er viktig her. Og det er jo bare snakk om tre dager. Hadde det vært tre uker hadde jo saken stilt seg litt annerledes. Siden læreren også har gitt klarsignal er det bare å følge opplegget dui har tenkt, syns det høres fornuftig ut. Send gutten til famlilien, så føler både han og du seg trygge på at dette blir til det beste. Lykke til med operasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre dager han evt. blir borte, ikke halvannen uke?

I så fall trenger du i hvert fall ikke bekymre deg om skolen eller den treningen (herlighet - er han på landslaget?)

Se på totalen og stol på din egen magefølelse ang. hva som er best for ham. Du kjenner ham best - min sønn hadde elsket å være litt her og der, men han er uvanlig robust på sånt - og har ikke en bekymret tanke i hodet. (Han hadde også elsket tre dager borte fra skolen, bare for å ha nevnt det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart tatt gutten ut av skolen, og overlatt ansvaret til omsorgspersoner han føler seg trygge hos. Spesielt i en sånn situasjon er det også viktig med trygge voksne, og ikke bare "mora til kompisen" liksom. Alle de som mener at du ikke skal ta han ut av skolen skal du ikke bry deg om, det er deg og din situasjon som er viktig her. Og det er jo bare snakk om tre dager. Hadde det vært tre uker hadde jo saken stilt seg litt annerledes. Siden læreren også har gitt klarsignal er det bare å følge opplegget dui har tenkt, syns det høres fornuftig ut. Send gutten til famlilien, så føler både han og du seg trygge på at dette blir til det beste. Lykke til med operasjon!

For ett moment her er jo også meg, at jeg skal være trygg på at han er trygg.

Vanligvis er jeg ganske sikker i min sak, men nå har jeg fått så motstridene råd fra personer som står meg nært, så jeg ble usikker. Jeg vet at alle ønsker det beste for gutten, selvsagt, men resultatet blir dessverre denne gangen at jeg vingler. Jeg er dønn sliten, sikkert derfor jeg er redd for å velge feil.

Da hjelper ofte det å skrive det ned, samt få råd fra personer som ikke står oppi det.

Takk for lykkeønsker. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre dager han evt. blir borte, ikke halvannen uke?

I så fall trenger du i hvert fall ikke bekymre deg om skolen eller den treningen (herlighet - er han på landslaget?)

Se på totalen og stol på din egen magefølelse ang. hva som er best for ham. Du kjenner ham best - min sønn hadde elsket å være litt her og der, men han er uvanlig robust på sånt - og har ikke en bekymret tanke i hodet. (Han hadde også elsket tre dager borte fra skolen, bare for å ha nevnt det.)

3 dager ja, det er vi voksne som er borte halvannen uke.

Han er vant med å være både her og der, slik at det bare blitt siden jeg har vært mye borte, samt at gutten elsker det. He he, han skjønner ikke at enkelte kompiser er skeptiske til å overnatte borte ;o)

Men, han er tankefull. Jeg ser at til eldre han blir, til mer opptatt er han av hva som skjer rundt meg, det duger ikke bare å si at jeg skal på sykehus, noe han er vant med, han skal vite hvorfor, hva som skal foregå (jeg siler såklart her da).

Han liker fridager, men samtidig veldig opptatt av at han skal lære, så han gjør lekser av fri vilje. Så han vingler litt selv på dette med 3 dager borte fra skolen.

Ikke landslaget nei *knegg*, men noen voksne tar aktivitetene svært alvorlig. Vi har hatt litt problmerer med å finne arenaer som gutten trives i, men nå har vi funnet både svømming og skyting, gutten stortrives!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1287643934' post='4456925]

3 dager ja, det er vi voksne som er borte halvannen uke.

Han er vant med å være både her og der, slik at det bare blitt siden jeg har vært mye borte, samt at gutten elsker det. He he, han skjønner ikke at enkelte kompiser er skeptiske til å overnatte borte ;o)

Men, han er tankefull. Jeg ser at til eldre han blir, til mer opptatt er han av hva som skjer rundt meg, det duger ikke bare å si at jeg skal på sykehus, noe han er vant med, han skal vite hvorfor, hva som skal foregå (jeg siler såklart her da).

Han liker fridager, men samtidig veldig opptatt av at han skal lære, så han gjør lekser av fri vilje. Så han vingler litt selv på dette med 3 dager borte fra skolen.

Ikke landslaget nei *knegg*, men noen voksne tar aktivitetene svært alvorlig. Vi har hatt litt problmerer med å finne arenaer som gutten trives i, men nå har vi funnet både svømming og skyting, gutten stortrives!

Jeg synes det er helt ukomplisert å ta ham fri fra skolen i tre dager, og det spiller _ingen_ rolle om han går glipp av en trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Henger meg på froskens svar, hva vil gutten selv?

3 dager borte fra skolen i en slik sammenheng er helt uproblematisk, her må dere velge det dere selv mener blir den beste løsningen.

Lykke til med operajsonen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ukomplisert å ta ham fri fra skolen i tre dager, og det spiller _ingen_ rolle om han går glipp av en trening.

Som jeg tenker. :o)

Hva med momentet hverdag og faste rutiner, dagene går sin gang, mot det å ha bedre "tenketid"? Nå er min familie oppegående når det gjelder min situasjon, så det er rom for samtaler, og de er hjemme akkurat nå, ikke på jobb.

Noen mener at jeg skaper større uro rundt det hele med å endre daglige rutiner for han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han selv? Han er stor nok til å være med på å avgjøre hva som er den beste løsningen.

Han vil begge deler han. Han som vanligvis har klare meninger (og kan argumentere til jeg omtrent tørner ;o) ) har både lyst å være på skolen, og han vil gjerne reise bort siste halvdel av den uken.

Første del av uka er i boks, han gleder seg til å flytte inn til naboen noen dager, men den ordningen går bare første delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på froskens svar, hva vil gutten selv?

3 dager borte fra skolen i en slik sammenheng er helt uproblematisk, her må dere velge det dere selv mener blir den beste løsningen.

Lykke til med operajsonen! :-)

Se svaret til frosken. Min bestemte gutt er ikke bestemt akkurat når jeg ønsker han skal være det. ;o)

Takk for lykkeønsker, jeg driver mentalt og forbereder meg nå, så det går helt fint når jeg er oppi det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1287644618' post='4456933]

Han vil begge deler han. Han som vanligvis har klare meninger (og kan argumentere til jeg omtrent tørner ;o) ) har både lyst å være på skolen, og han vil gjerne reise bort siste halvdel av den uken.

Første del av uka er i boks, han gleder seg til å flytte inn til naboen noen dager, men den ordningen går bare første delen.

Går det an å utsette avgjørelsen? Faren hans kan jo være i hyppig kontakt med ham pr telefon, og de to kan bli enige etter at du er ferdig operert og ting er mer avklart.

Jeg tror begge løsninger er helt ok, og at det ikke egentlig spiller noen stor rolle hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å utsette avgjørelsen? Faren hans kan jo være i hyppig kontakt med ham pr telefon, og de to kan bli enige etter at du er ferdig operert og ting er mer avklart.

Jeg tror begge løsninger er helt ok, og at det ikke egentlig spiller noen stor rolle hva du velger.

Ja, vi kan sette det på vent. Skal snakke mer med gutten også.

Hjalp å få ord på det også for min del. :o) Hva i alle dager gjorde jeg før Dol? Måtte bestemme ting helt selv da jo ;o)

Skal bli godt å bli ferdig med dette her, håper på at resultatet blir OK. Har stor tiltro til kirurgen, så en eller annen løsning finner vi nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1287657033' post='4457057]

Ja, vi kan sette det på vent. Skal snakke mer med gutten også.

Hjalp å få ord på det også for min del. :o) Hva i alle dager gjorde jeg før Dol? Måtte bestemme ting helt selv da jo ;o)

Skal bli godt å bli ferdig med dette her, håper på at resultatet blir OK. Har stor tiltro til kirurgen, så en eller annen løsning finner vi nok.

Må bli bra for deg å få det overstått nå. Skal krysse fingrene for deg!

Når det gjelder gutten, så tenker jeg at dersom inngrepet går greit og han oppfatter via telefon at du er ganske lik deg selv (og det blir du vel i hvertfall innen helgen kommer), så kan det godt hende at det kan være greit å forbli i hverdagen og at dere evt. heller tar noen fridager sammen kort tid etter at du har kommet hjem. Hvis det derimot blir et komplisert forløp med en del usikkerhet, så vil jeg tror at det er godt for ham å evt. bli ivaretatt av mennesker som kjenner ham godt. Det er vanskelig å si på forhånd hvordan han vil reagere den uken du blir operert - kanskje er det først når du er hjemme igjen at han vil snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bli bra for deg å få det overstått nå. Skal krysse fingrene for deg!

Når det gjelder gutten, så tenker jeg at dersom inngrepet går greit og han oppfatter via telefon at du er ganske lik deg selv (og det blir du vel i hvertfall innen helgen kommer), så kan det godt hende at det kan være greit å forbli i hverdagen og at dere evt. heller tar noen fridager sammen kort tid etter at du har kommet hjem. Hvis det derimot blir et komplisert forløp med en del usikkerhet, så vil jeg tror at det er godt for ham å evt. bli ivaretatt av mennesker som kjenner ham godt. Det er vanskelig å si på forhånd hvordan han vil reagere den uken du blir operert - kanskje er det først når du er hjemme igjen at han vil snakke om det.

Takk! :o)

Nå fikk jeg litt å tenke på. Det er så usikker nemlig, dersom kirurgen kan fikse det vi håper, kommer jeg hjem og er ikke verre enn hva han er vant med.

Går det lengre kan det bli full stomioperasjon og da er det litt mer "styr" når jeg kommer hjem.

Jeg tror jeg følger rådet ditt å ser det hele litt an. Jeg kommer til å be om epidural, så jeg blir ikke så susete i hodet og kan kommunisere greitt i telefonen og med sambo. Heldigvis kan jeg bruke erfaringene mine, slik at jeg får en så enkel tid etterpå som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1287644492' post='4456932]

Som jeg tenker. :o)

Hva med momentet hverdag og faste rutiner, dagene går sin gang, mot det å ha bedre "tenketid"? Nå er min familie oppegående når det gjelder min situasjon, så det er rom for samtaler, og de er hjemme akkurat nå, ikke på jobb.

Noen mener at jeg skaper større uro rundt det hele med å endre daglige rutiner for han også.

Det å være utenfor normale rutiner, fører ikke nødvendigvis til mere tid til tanker og grubling - heller tvert imot!

Å oppleve noe nytt / være på besøk, er jo ofte litt spennende og annerledes i seg selv, og gir ham noe annet å fokusere på.

Og jeg regner med at familiemedlemmene/vennene som passer ham, mer enn gjerne anstrenger seg litt ekstra for å finne på noe hyggelig med ham disse dagene.

Hør med gutten hva han selv ønsker, og velg den løsningen som virker mest praktisk og gjennomførbar. Om den innebærer 3 dager fri fra skolen eller ikke, er egentlig helt uvesentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1287659087' post='4457063]

Takk! :o)

Nå fikk jeg litt å tenke på. Det er så usikker nemlig, dersom kirurgen kan fikse det vi håper, kommer jeg hjem og er ikke verre enn hva han er vant med.

Går det lengre kan det bli full stomioperasjon og da er det litt mer "styr" når jeg kommer hjem.

Jeg tror jeg følger rådet ditt å ser det hele litt an. Jeg kommer til å be om epidural, så jeg blir ikke så susete i hodet og kan kommunisere greitt i telefonen og med sambo. Heldigvis kan jeg bruke erfaringene mine, slik at jeg får en så enkel tid etterpå som mulig.

Lykke til - og tenk litt på hva som er bra for deg selv også, ikke bare for alle andre!

Skjønner godt at du tenker på sønnen din, det er helt naturlig - men det er du som skal opereres, så velg noe som virker OK for deg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til - og tenk litt på hva som er bra for deg selv også, ikke bare for alle andre!

Skjønner godt at du tenker på sønnen din, det er helt naturlig - men det er du som skal opereres, så velg noe som virker OK for deg selv også.

Du har helt rett Laban, det er bare så lett å glemme.

Når jeg er kommet hjem så vil besteforeldrene også være hjemme, de er i nabohuset så vi er heldige slik, klarer ikke jeg å ha han alene om morgenen, så stepper de inn. Vi har godt nettverk i utgangspunktet, vi er veldig heldige!

Det er veldig typisk meg rett før store operasjoner og pålegge meg veldig ansvar at jeg utsetter gutten for syk mamma. Fornuften kicker snart inn, jeg kjenner det igjen fra tidligere, jeg krisemaksimerer litt i forkant. *rister det av seg* :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være utenfor normale rutiner, fører ikke nødvendigvis til mere tid til tanker og grubling - heller tvert imot!

Å oppleve noe nytt / være på besøk, er jo ofte litt spennende og annerledes i seg selv, og gir ham noe annet å fokusere på.

Og jeg regner med at familiemedlemmene/vennene som passer ham, mer enn gjerne anstrenger seg litt ekstra for å finne på noe hyggelig med ham disse dagene.

Hør med gutten hva han selv ønsker, og velg den løsningen som virker mest praktisk og gjennomførbar. Om den innebærer 3 dager fri fra skolen eller ikke, er egentlig helt uvesentlig....

Sant, 3 dager er uvesentlig. Så typisk meg å si at jeg ikke bryr meg om hva folk måtte mene, men så sniker det seg inn allikevel da *sukk*

Jeg tror nok at de anstrenger seg for å finne på noe, skal ta en skikkelig prat med dem også. Han trives veldig godt der og vil helst tilbringe alle ferier hos dem. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gutten er tankefull og sliter med å åpne seg når han ikker føler seg trygg, synes jeg han burde få ro og være på en plass.

Ta ham fri uten dårlig samvittighet :)

Og lykke til med operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...