Gå til innhold

Skattesøk=mobbing?

Gjest IdaCarine

Anbefalte innlegg

Gjest IdaCarine

Jeg leser at det fryktes at barn kan bli mobbet, da andre (barn) kan finne ut hva foreldrene tjener ved hjelp av skattesøk.

Er dette en reell problemstilling? Noen kan ha lav inntekt, men likevel lave boinnteker og ha grei økonomi. Det er jo også snakk om prioriteringer.Noen foreldre prioriterer at barna skal ha merkeklær og de nyeste mobiltelefonene. Mine foreldre prioriterte ferieturer, ikke så mye merkeklær. Mine foreldre tjente bra men likevel vasset jeg ikke i penger.

Har dere opplevd at barn har blitt mobbet pga foreldrenes inntekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Nei, det har jeg aldri hørt om.

Og som nevnt så mange ganger - tallene sier lite. Noen av Norges rikeste står jo med tilnærmet null i inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg syns det bør være foreldrenes ansvar å forklare barna at tallene på skattelistene ikke nødvendigvis viser om folk tjener bra/dårlig, er rik/fattig.

F.eks. så har jo røkke hatt 0 inntekt, men han er ingen sosialklient...

det vet jo alle :D

Ulike ting kan være med på å danne disse tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om mobbing ifht dette men synes likevel at offentlige skattelister er noe tull. Hvorfor skal vi vite hva andre tjener? En ting synes jeg er ifht politikere og andre som "tjener folket" men enhver snekker har man da ikke behov for å vite hva tjener...det fører jo bare til enda mer misunnelse og ikke minst nyskjerrighet (i negativ forstand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest IdaCarine

Jeg har ikke hørt om mobbing ifht dette men synes likevel at offentlige skattelister er noe tull. Hvorfor skal vi vite hva andre tjener? En ting synes jeg er ifht politikere og andre som "tjener folket" men enhver snekker har man da ikke behov for å vite hva tjener...det fører jo bare til enda mer misunnelse og ikke minst nyskjerrighet (i negativ forstand)

jeg bruker skattelistene en del, men mest for å sjekke alderen på folk. Hvis jeg forsøker å finne adressen til en person som har et vanlig navn så kan ofte skattelistene hjelpe. Det forutsetter at jeg vet ca alderen på personen. Inntekten og formuen interesser meg ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til dels

Ja- dvs. ikke direkte mobbing over lengre tid, men ubehagelige kommentarer fra andre barn som helt tydelig har fått sannheter servert over middagsbordet.

Da vi har god råd har barna fått kommentarer om alt de kan få, ikke rart at vi skal til syden, hvorfor får du ikke iphone når dere har så mye penger osv. Dette er 1- 6 klasse. Barna våre er helt normalt oppdratt, bor i et helt normalt nabolag osv. De har ikke noe forhold til at vi har god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på lik linje med resultatene på Nasjonale Prøver. Noen skoler hjelper elevene når de står fast på disse prøvene, og skorer derfor høyere. Man kan ikke stole på hverken skattelister eller prøveresultater:-) En annen ting er jo at foreldre burde holde kjeft om slike ting i barns nærvær!!! Voksne burde også vite at tallene du finner i skattelistene ikke er de reelle inntektene!! Jeg tjener f.eks. 100 000,- mer enn det som kommer fram i listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et tema blant jr's venner (spesielt blant jentene) for et par år siden, og selv om det fremdeles er et tema, er det ikke samme dramaet rundt dette nå som den gang så vidt jeg vet. For et par år siden ble en far oppført med 200' mindre enn året før, og datteren kom da gråtende hjem og lurte på "om det gikk nedenom og hjem med dem nå", for det hadde noen sagt på skolen.... Dette er en skolekrets med relativt høy gjennomsnittelig inntekt og formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...