Gå til innhold

Forkjølet spedbarn

Gjest babymor

Anbefalte innlegg

Gjest babymor

Har en fire uker gammel baby som har vært forkjølet i litt over en uke,

men det har kun vært snørr, ingen feber og hun har hatt god matlyst og god allmenntilstand, har til og med begynt å smile :D

Så eneste jeg har gjort er å dryppe nesen med saltvannsdråper og suge vekk evnt snørr med nesesuger.

Men en venninne av meg sa jeg burde være obs på RS-virus, det kan være farlig for så små. Når bør jeg søke lege?

Hvor lenge kan hun være tett før jeg bør bli bekymret?

Jeg mener så lenge hun ikke har feber og spiser bra så må vi bare ta tiden til hjelp.

Blir hun tett og surklete lenger ned i luftveiene vil jeg selvsagt oppsøke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ganske normalt med tette neser også for babyer på denne tiden. Har du prøvd en dråpe brystmelk i nesa? Det kan ha super virkning. Blir almenntilstanden svekket, at det sprer seg i luftveier, evt at du føler liten eller ingen bedring i løpet av noen dager - så hadde jeg nok vurdert å oppsøke lege. Om ikke annet for å få roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at også babyer blir forkjølet. Du gjør akkurat det samme som jeg gjorde med mine når de var små - saltvann og nesesug. I tillegg kan du evt. bygge opp hodeenden på senga på natta. (Bøker under sengebena.)

Så lenge barnet har grei allmenntilstand, ikke feber over mange dager og spiser og drikker godt er det ingen grunn til bekymring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig regel er som følger: Ved dårlig ALLMENNTILSTAND kontakter du lege.

Barn kan ha 40 i feber og ha det helt fint, de kan småhoste og snørre i ukesvis og de kan få litt øreverk ved tett nese. Det er mye immunforsvaret skal igjennom før det er voksent.

Men om barnet er veldig slapt, ikke tar til seg mat og/eller, enda viktigere, ikke tar til seg væske over litt tid - da kontakter du lege på telefon og ser hva de sier.

Siden du har en helt nyfødt, så skal du kontake barselavdelingen på sykehuset om han får feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymor

Barn kan ha 40 i feber og ha det helt fint, de kan småhoste og snørre i ukesvis og de kan få litt øreverk ved tett nese. Det er mye immunforsvaret skal igjennom før det er voksent.

Men om barnet er veldig slapt, ikke tar til seg mat og/eller, enda viktigere, ikke tar til seg væske over litt tid - da kontakter du lege på telefon og ser hva de sier.

Siden du har en helt nyfødt, så skal du kontake barselavdelingen på sykehuset om han får feber.

Så jeg skal kontakte barselavdeling og ikke legevakt eller fastlege?

Hvor lenge regnes babyen som nyfødt, er det

innenfor disse 6 barselukene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte lege også, men de fleste barselavdelinger synes det er greit om foreldre ringer ved feber om spedbarnet er under 8 uker.

Det viktigste er at du kontakter helsepersonell ved feber når barnet er under 12 uker. Det er tilnærmet aldri farlig, men det er viktig å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest - Ingoen -

Høres ut som du gjør helt riktig!

RS-virus gir kraftig hoste og surkling. Babyen min fikk det da han var 5 uker gammel. Etter en uke med rennende nese (ingen feber) ble han utrolig tett i brystet, hostet og hostet, fikk ikke puste, gråte eller spist pga alt slimet. En morgen mistet han pusten og jeg måtte dunke igang en blå unge. Veldig ekkel opplevelse! Vi ble sendt med ambulanse 2 t til nærmeste barneavdeling.

Tommelfingerregelen er, som hun andre her sier, at barn de første mnd ikke skal ha feber. Da skal de undersøkes hos lege.

Saltvann i nesa er mye mer slimløsende enn morsmelk, i følge barnelegen som fulgte oss opp da min sønn var innlagt med RS-virus fjor. Melk skaper slim, det vet alle som jobber på sykehjem og mater eldre mennesker med svelgeproblemer.

Lykke til, håper den tette nesa snart er borte. Alt er så mye enklere uten!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymor

Det er snø ute,

kan jeg ha henne med på en liten trilletur selv om det er kaldt?

Kler selvsagt godt på henne, men likevel... tenker på om kald luft forverrer symptomene.

Nå er det ikke mange minusgrader da, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snø ute,

kan jeg ha henne med på en liten trilletur selv om det er kaldt?

Kler selvsagt godt på henne, men likevel... tenker på om kald luft forverrer symptomene.

Nå er det ikke mange minusgrader da, men likevel.

Det går helt fint. Kle på henne lagvis.

Frisk luft er godt for dere begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mer enn et par dager siden du forlot barsel, så er det helsestasjonen du primært skal forholde deg til. Forøvrig er det selvsagt legevakt/AMK du ringer ved mer alvorlige tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skummelt

Du kan kontakte lege også, men de fleste barselavdelinger synes det er greit om foreldre ringer ved feber om spedbarnet er under 8 uker.

Det viktigste er at du kontakter helsepersonell ved feber når barnet er under 12 uker. Det er tilnærmet aldri farlig, men det er viktig å sjekke ut.

Hører stadig det der, men blir avvist av legesekretæren med beskjed om å ta meg sammen, barn har feber - kom tilbake om det ikke har gått over innen 3 dager.

Han har hatt feber to ganger med 1 ukes mellomrom på de 9 ukene han har levd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mer enn et par dager siden du forlot barsel, så er det helsestasjonen du primært skal forholde deg til. Forøvrig er det selvsagt legevakt/AMK du ringer ved mer alvorlige tilfeller.

1. Helsestasjonen er for barn som ikke smitter/friske barn. Ikke for sykdom.

2. Alle barselavdelingene jeg har hatt kontakt med i forbindelse med fødsel har bedt oss ta kontakt ved sykdom eller problemer de første åtte ukene. Det er selvfølgelig klokt å sjekke om dette gjelder ens egen barselavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen gjelder ikke små babyer. Barn under et halvt år skal alltid til legen når de har feber, uansett allmenntilstand. Jeg har selv hatt en baby på tre måneder med feber (feberen var ikke spesielt høy), og det kunne ha gått skikkelig galt hvis han ikke hadde blitt innlagt på sykehus, eller hvis jeg ikke hadde vært "hysterisk" og ikke slått meg til ro med den diagnosen de gav på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører stadig det der, men blir avvist av legesekretæren med beskjed om å ta meg sammen, barn har feber - kom tilbake om det ikke har gått over innen 3 dager.

Han har hatt feber to ganger med 1 ukes mellomrom på de 9 ukene han har levd.

Har legen telefontid? Så ring og snakk direkte med ham/henne. Når feberen går over igjen, er det neppe noe alvorlig, men det er alltid best å være på den sikre siden. Feber er ikke en "normaltilstand" for små babyer, i motsetning til hos større barn, for de er fortsatt beskyttet av mors imunforsvar fra graviditeten. Babyen min var frisk inntil han var tre måneder gammel. På legevakten sendte de oss hjem igjen, men fastlegen sendte oss videre til sykehuset dagen etter. Noen uker etter ble han operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen gjelder ikke små babyer. Barn under et halvt år skal alltid til legen når de har feber, uansett allmenntilstand. Jeg har selv hatt en baby på tre måneder med feber (feberen var ikke spesielt høy), og det kunne ha gått skikkelig galt hvis han ikke hadde blitt innlagt på sykehus, eller hvis jeg ikke hadde vært "hysterisk" og ikke slått meg til ro med den diagnosen de gav på legevakta.

Nå tror jeg ikke du leste hele innlegget før du svarte, gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Helsestasjonen er for barn som ikke smitter/friske barn. Ikke for sykdom.

2. Alle barselavdelingene jeg har hatt kontakt med i forbindelse med fødsel har bedt oss ta kontakt ved sykdom eller problemer de første åtte ukene. Det er selvfølgelig klokt å sjekke om dette gjelder ens egen barselavdeling.

Jeg tenkte primært på å ringe helsesøster dersom noe dukket opp, ikke å stille opp uanmeldt.

Men det kan godt hende det er ulik praksis rundt om. Her i Bergen blir i alle fall alle kvinner oppfordret til å kontakte helsestasjonen dersom noe oppstår utover den første uken etter hjemreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skummelt

Har legen telefontid? Så ring og snakk direkte med ham/henne. Når feberen går over igjen, er det neppe noe alvorlig, men det er alltid best å være på den sikre siden. Feber er ikke en "normaltilstand" for små babyer, i motsetning til hos større barn, for de er fortsatt beskyttet av mors imunforsvar fra graviditeten. Babyen min var frisk inntil han var tre måneder gammel. På legevakten sendte de oss hjem igjen, men fastlegen sendte oss videre til sykehuset dagen etter. Noen uker etter ble han operert.

Forsøkte å spørre helsesøster hva man skulle forholde seg til og ble ikke videre mye klokere... "bare se an allmentilstanden, trenger ikke lege for feber selv om de er under 3 mnd" selv om jeg påpekte at det sto skrevet over alt at man skulle kontakte lege.

...samtidig som hun delte ut en brosjyre hvor det sto at man skulle kontakte lege ved feber hos barn under 3 mnd ...

Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...