MHC Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Er foreldrekontakt i en 1. klasse. Der er det en familie med svært dårlig råd. Har nå lagt merke til at barnet ikke har vært i noen av bursdagsbesøkene hittil. Jeg vet at de ikke har bil, moren er alene med flere (også yngre) barn, har veldig lite å rutte med. Barna i klassen bor ganske spredt. Kan jeg tilby meg å hente/ kjøre til bursdager uten å virke påtrengende? Kjenner ikke moren- hun har heller ikke vært på noen av de sosiale arrangementene (bli kjent kvelder). Tør hun å sende barnet avgårde uten gave? Kan andre kjøpe gave for som dette barnet kan gi? Har vondt i magen når jeg tenker på at en liten 1. klassing ikke kommer seg i bursdagsbesøk. Er dette noe jeg som klassekontakt kan ta opp med læreren? PS- de er ikke Jehovas Vitner eller noe i den duren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Neste gang det dukker opp en bursdagsinvitasjon kan du jo ringe moren og tilby skyss til bursdagen. Så tar du resten derfra. Om moren sier nei, at barnet ikke skal på bursdag spør du hvorfor. Du kan jo si at du har lagt merke til at barnet ikke har vært i noens bursdag, og at du har tenkt på om det kan skyldes at de ikke har bil. I så fall kan du tilby deg å hente barnet, siden du likevel skal kjøre. Det er viktig at du ikke setter dem i forlegenhet. Når det gjelder bursdagspresang kan du kanskje ha en liten sak på lur. Hvis du henter barnet og ser han eller hun er tomhendt kan du jo si noe sånt at du har en pakke ekstra som hun kan gi til bursdagsbarnet. Å spørre moren direkte hadde jeg nok ikke gjort, med mindre hun selv oppga dårlig råd som årsak til at barnet ikke fikk delta på bursdager. Det er flott at du ser behovet for hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Tilby barnet skyss til og fra bursdager - og andre arrangement hvor det er naturlig. Tilby henting og bringing av både barn og mor til skolearrangement; eller tilby å ta med barnet dersom mor ikke ser seg i stand til å være med (pga yngre søsken). Når det gjelder presanger, kan dere jo prøve å bli enige i klassen om å holde dere på et edruelig nivå mht kostnader; uten at det gjøres til en sak som dreier seg om ett spesifikt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg ville nok ikke ha tatt det opp med læreren, men ringt moren neste gang det kommer en bursdagsinvitasjon. Tilby deg og gi skyss til og fra bursdagen, med forståelse for at det kan være vanskelig for mor pga yngre barn..? Ellers kan du jo, hvis samtalen er god og du føler stemningen er riktig, nevne for mor at du tilfeldigvis har noen forhåndskjøpte rimelige gaver som kan være felles gaver fra ditt barn og hennes barn. Hvis hun synes det er i orden.. Dette er bare noen småting som likevel var på tilbud, og du skal selvsagt ikke ha noe for det, eller noe i den duren...? Men her må du selvfølgelig være veldig vár - du merker jo i løpet av samtalen om det kan være greit å komme med et slikt forslag eller ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Ikke ta opp med lærer men enig med andre her i at å ta kontakt med henne, kanskje be hennes barn hjem til dere etter skolen og bli der på middag og kjøre hjem etterpå? Da kan ditt og hennes barn bli kjent og så er det sikkert lettere etterhvert å ta opp bursdagsproblemene? Lykke til, bra du bryr deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.