Gå til innhold

Noen som har barn med briller?

Mallan1365381102

Anbefalte innlegg

Mallan1365381102

Nå har vi vært hos øyelege og der kom hun frem til at ikke bare ser han dårlig og trenger briller, men han må ha på brillene hele tiden. Han har +1.75 på det ene øye og +1.25 på det andre. Verken jeg eller min mann bruker briller eller har noen erfaring med barn og briller. Han trenger vel noe tilvenning til brillene sine? I så fall hvor lenge skal han gå med brillene før han tar en pause og hvor lenge skal pausen vare før han tar de på igjen? Er det noen uskrevene regler? Min sønn ble sett på en med lese og skrive vansker på skolen, jeg syntes han leser bra her hjemme og han har ord forståelse osv, men det går noe sakte. Kommer dette mest sannsyligvis til å bedre seg? Hvor dårlig syn er egentlig hans syn?

Hilsen mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

8

• PieLill

7

• Attekattenoa

4

• Mallan1365381102

4

Mest aktive i denne tråden

Hei,

+1,75 er svake briller. +1,25 er nesten "vindusglass". Det er altså ikke stor styrke det er snakk om.

Det er ikke noe dere trenger "styre", han kan ha på brillene så mye han orker, og ta en pause hvis han vil det. Det handler nok mer om vane, enn om optikken. Det viktigste er at han trives med brillene, og at de ikke sliter på neseryggen, eller bak ørene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

Hei,

+1,75 er svake briller. +1,25 er nesten "vindusglass". Det er altså ikke stor styrke det er snakk om.

Det er ikke noe dere trenger "styre", han kan ha på brillene så mye han orker, og ta en pause hvis han vil det. Det handler nok mer om vane, enn om optikken. Det viktigste er at han trives med brillene, og at de ikke sliter på neseryggen, eller bak ørene.

Med vennlig hilsen

Jeg er litt uenig med deg. Jeg har selv +1.25 og er totalt avhengig av briller for å lese. Det er slett ikke vindusglass for meg. Vanskelig å lese uten, må jobbe veldig intenst og ender opp med hodepine etter kort tid.

Dette er mer enn nok til å gå ut over lesehastighet, særlig for en som er litt oppe i trinnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til brillebarn

Det er ganske mye når man ikke har brukt briller før. Brillene vil nok utgjøre en stor forskjell. Mitt barn begynte også på rundt 1, og endte opp over 4. Begynte med linser så fort det var mulig. Er nå voksen og kan vurdere laseroperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her snakker vi om barn

Hei,

Med vennlig hilsen

Her er jeg veldig uenig i alt du skriver.

Både med at det er som vindusglass, og ikke minst at du anbefaler at barnet selv styrer hvor mye han skal ha på brillene. Jeg har selv et brillebarn, og jobbet i småskolen med flere barn som har begynt med brillene, og vet at det er om å gjøre at de fra første dag venner seg til å ha på brillene hele tiden (med mindre det er lesebriller etc). Brillebruken blir dårlig, og brillene blir utrolig lett ødelagt, hvis de legger dem fra seg på pulten, i garderoben osv.

Ikke noe i svaret ditt vitner om at du har noe greie på barn og brillebruk, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med deg. Jeg har selv +1.25 og er totalt avhengig av briller for å lese. Det er slett ikke vindusglass for meg. Vanskelig å lese uten, må jobbe veldig intenst og ender opp med hodepine etter kort tid.

Dette er mer enn nok til å gå ut over lesehastighet, særlig for en som er litt oppe i trinnene

Hei,

Ja, jeg er enig i et det vil gjøre en forskjell, men unge øyne kan faktisk kompensere for slikt, men man blir trett av det.

Husk at enkelte har styrker på +5, eller -8.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg veldig uenig i alt du skriver.

Både med at det er som vindusglass, og ikke minst at du anbefaler at barnet selv styrer hvor mye han skal ha på brillene. Jeg har selv et brillebarn, og jobbet i småskolen med flere barn som har begynt med brillene, og vet at det er om å gjøre at de fra første dag venner seg til å ha på brillene hele tiden (med mindre det er lesebriller etc). Brillebruken blir dårlig, og brillene blir utrolig lett ødelagt, hvis de legger dem fra seg på pulten, i garderoben osv.

Ikke noe i svaret ditt vitner om at du har noe greie på barn og brillebruk, synes jeg.

Neida, jeg har bare brukt briller (omtrent den styrken som her blir nevnt) siden lenge før jeg begynte på skolen.

Sånn bortsett fra det vet jeg nok ikke noe om det.

:host:

Med vennlig hilsen, og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til brillebarn

Hei,

Ja, jeg er enig i et det vil gjøre en forskjell, men unge øyne kan faktisk kompensere for slikt, men man blir trett av det.

Husk at enkelte har styrker på +5, eller -8.

Med vennlig hilsen

Mitt barn hadde 1,5 og så ikke det som sto på tavlen. Ei heller TV. Lurer på hvor du har det fra at barn kan kompensere for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn,men jeg begynte med briller da jeg var to år.Da optikeren satte dem på trodde foreldrene mine at jeg kom til å kaste dem av med en gang.Men det gjorde jeg ikke,siden jeg plutselig så alt så mye bedre.Nå hadde jeg høyere styrke enn sønnen din(er sjeløyd i tillegg).Tror ikke han trenger noe pause fra brillene hvis han ikke får vondt i hodet eller øynene eller av å ha dem på.Det er bra å bli vant til å ha dem på hele tida.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde 1,5 og så ikke det som sto på tavlen. Ei heller TV. Lurer på hvor du har det fra at barn kan kompensere for slikt?

Fordi barns øyne er mer "fleksible" enn voksnes, vanligvis. Det betyr ikke at det alltid er slik, selvsagt, men både egen erfaring og en forklaring fra optiker ligger til grunn for det jeg skrev.

Jeg brukte rundt +1,75, og hadde ingen problemer med å lese noe som helst uten briller, men jeg fikk hodepine fordi øynene mine anstrengte seg for å lese det. Jeg har brukt briller hver dag siden før skolen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ditt barn kanskje -1,5 som er nærsynt. Har selv +1,5 og er langsynt. Har kun problemer når jeg skal lese. Fikk briller nå i voksen alder. Optikeren sa at jeg sansynligvis hadde hatt dette hele livet, men som voksen er man ikke så dyktig på å kompansere som man er som ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stiv kuling

Neida, jeg har bare brukt briller (omtrent den styrken som her blir nevnt) siden lenge før jeg begynte på skolen.

Egne erfaringer er helt klart ikke tilstrekkelig når andre folk har egne erfaringer som ikke samsvarer med dine. Hvorfor skal din erfaringer stemme bedre enn andres erfaringer?

Så du får nok komme med linker og dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Barn har veldig fleksibel musklatur, og klarer derfor å kompensere mye bedre enn voksne kan. Men det er slitsomt, og ikke heldig, naturligvis. Jeg fikk helt feil briller da jeg var liten, gikk i flere år med -1 i stedet for - 3, 5 som jeg hadde behov for på den tiden. Jeg følte ikke at jeg så dårlig, men hadde grusomt vondt i hodet hver eneste dag. Det førte til at jeg ble sendt til en sjekk hos annen optiker, og ble kvitt hodepinen omtrent umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Neida, jeg har bare brukt briller (omtrent den styrken som her blir nevnt) siden lenge før jeg begynte på skolen.''

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Neida, jeg har bare brukt briller (omtrent den styrken som her blir nevnt) siden lenge før jeg begynte på skolen.''

Hvorfor?

Hvorfor jeg bruker briller?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor begynte du med vindusglass lenge før du begynte på skolen?

Slik at jeg ikke fikk hodepine, og slik at jeg kunne lese/se i bøker.

Det er liksom ikke så veldig komplisert eller uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stiv kuling

Slik at jeg ikke fikk hodepine, og slik at jeg kunne lese/se i bøker.

Det er liksom ikke så veldig komplisert eller uvanlig.

Jo, det er uvanlig at vindusglass har en slik funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...