Gå til innhold

Noen som har barn med briller?

Mallan1365381102

Anbefalte innlegg

Jo, det er uvanlig at vindusglass har en slik funksjon.

Er det dette du henger deg opp i?

''+1,75 er svake briller. +1,25 er nesten "vindusglass". Det er altså ikke stor styrke det er snakk om.''

Trådstarter spurte ''Hvor dårlig syn er egentlig hans syn? '' Da er det vel nærliggende å nevne styrkegraden.

Jeg svarte på det samme, i det som tydeligvis er en tvillingtråd, om mine erfaringer med min sønn - uten å bli avkrevd dokumentasjon eller linker...

Trådstarter ber om erfaringer, og får svar deretter. Meir avanserte spørsmål bør stilles til optiker eller øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

8

• PieLill

7

• Attekattenoa

4

• Mallan1365381102

4

Mest aktive i denne tråden

Slik at jeg ikke fikk hodepine, og slik at jeg kunne lese/se i bøker.

Det er liksom ikke så veldig komplisert eller uvanlig.

''Slik at jeg ikke fikk hodepine, og slik at jeg kunne lese/se i bøker.''

Du skrev tidligere at du kunne lese hva som helst uten briller, og da syntes jeg bare det var rart at de oppdaget at du hadde '"dårlig syn" allerede før du begynte på skolen.

Jeg vet også at det er vanlig å få vondt i hodet hvis man ser dårlig og anstrenger seg over lang tid, men det er vel også noe man begynner med når man går på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Slik at jeg ikke fikk hodepine, og slik at jeg kunne lese/se i bøker.''

Du skrev tidligere at du kunne lese hva som helst uten briller, og da syntes jeg bare det var rart at de oppdaget at du hadde '"dårlig syn" allerede før du begynte på skolen.

Jeg vet også at det er vanlig å få vondt i hodet hvis man ser dårlig og anstrenger seg over lang tid, men det er vel også noe man begynner med når man går på skolen.

Det er så lenge siden nå at jeg ikke husker hvorfor.

Jeg var hovedsakelig innendørs, så jeg antar jeg kikket mer i bøker enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset bruker alle briller/linser, men ettersom vi er nærsynte, er det ikke sikkert råd herfra er fullt ut anvendelige for langsynte. Men vi har ikke hatt noe behov for tilvenning, utover det å minne barnet om å huske å ta på seg brillene om morgenen i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krekling

Jeg har selv briller og styrken er også så forskjellig fra det ene øye til det andre. Da jeg begynte med briller var styrken vel svakere enn det ditt barn har, men jeg bruker brillene hele tiden pga den forholdsvis store synsforskjellen på øynene. Til og med når jeg skal opp på do om natten, tar jeg på meg brillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte deg på åpent, men sier litt her også :)

Vår eldste fikk briller da hun var 3. Hun hadde da 10% syn på det ene øyet og 50% syn på det andre. Hun er langsynt og har veldig skjeve hornhinner.

Hun måtte bruke lapp på det beste øyet i tillegg til briller. Det ble en stor overgang, men det var lappen som var værst. Likevel gikk det utrolig greit.

Brillene tror jeg hun syntes det var greit å ha på. I begynnelsen tok hun dem stort sett bare av når de måtte pusses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest krekling

Jeg har selv briller og styrken er også så forskjellig fra det ene øye til det andre. Da jeg begynte med briller var styrken vel svakere enn det ditt barn har, men jeg bruker brillene hele tiden pga den forholdsvis store synsforskjellen på øynene. Til og med når jeg skal opp på do om natten, tar jeg på meg brillene.

Og ja, jeg har et barn som bruker briller. Han har styrke -6 og trengte ingen tilvenning, brillene har sittet på nesen hans siden han fikk de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallan1365381102

Barn har veldig fleksibel musklatur, og klarer derfor å kompensere mye bedre enn voksne kan. Men det er slitsomt, og ikke heldig, naturligvis. Jeg fikk helt feil briller da jeg var liten, gikk i flere år med -1 i stedet for - 3, 5 som jeg hadde behov for på den tiden. Jeg følte ikke at jeg så dårlig, men hadde grusomt vondt i hodet hver eneste dag. Det førte til at jeg ble sendt til en sjekk hos annen optiker, og ble kvitt hodepinen omtrent umiddelbart.

Min sønn blir fort sliten når han leser eller konsentrerer seg om "forskjellige ting". Forresten så har han skjev hornhinne på det øye med +1.75. Tror ikke det var mye for det stod: 0,5 og AXE: 80.

Det er ikke mye det?

Og har det noe å si at det er stor forskjell på øynene? (at det ene er 1.75 og det andre 1.25?)

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krekling

Min sønn blir fort sliten når han leser eller konsentrerer seg om "forskjellige ting". Forresten så har han skjev hornhinne på det øye med +1.75. Tror ikke det var mye for det stod: 0,5 og AXE: 80.

Det er ikke mye det?

Og har det noe å si at det er stor forskjell på øynene? (at det ene er 1.75 og det andre 1.25?)

''Og har det noe å si at det er stor forskjell på øynene? (at det ene er 1.75 og det andre 1.25?)''

Ja, det tror jeg har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye det?

''Og har det noe å si at det er stor forskjell på øynene? (at det ene er 1.75 og det andre 1.25?)''

Det er ikke så stor forskjell. Det er ganske vanlig å ha litt forskjellig syn på øynene, når han får briller blir dette jo kompensert for. Selv har jeg -1,25 på det ene øyet og +0,5 på det andre, det er jo nesten 2 i forskjell og har ikke andre konsekvenser enn at jeg har litt dårlig samsyn uten briller og dermed noen problemer med avstandsberegning på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallan1365381102

Det er ikke så stor forskjell. Det er ganske vanlig å ha litt forskjellig syn på øynene, når han får briller blir dette jo kompensert for. Selv har jeg -1,25 på det ene øyet og +0,5 på det andre, det er jo nesten 2 i forskjell og har ikke andre konsekvenser enn at jeg har litt dårlig samsyn uten briller og dermed noen problemer med avstandsberegning på nært hold.

Det kan også gå utover lesingen ikke sant?

Jeg er spesielt intr. i dette med lesingen og veldig spent på om det vil forbedre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spesielt intr. i dette med lesingen og veldig spent på om det vil forbedre seg :)

Når han får briller og ser bedre, vil jeg jo tro at han kan få en oppsving på lesingen, ja. Jeg tror ikke forskjellen mellom øynene er det største problemet i den sammenhengen, heller at han jo ser litt dårlig på nært hold.

Men jeg er jo ikke øyelege eller ekspert. Når det gjelder tilvenning og bruk av briller vil jeg tro du kan få gode råd hos optikeren. Egen erfaring er at man venner seg fort til brillene. Jeg har heller aldri følt noe behov for å ta brillepauser ved nye briller, når det er riktig styrke blir det jo bedre for øynene å bruke brillene og man blir mindre sliten enn uten briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallan1365381102

Når han får briller og ser bedre, vil jeg jo tro at han kan få en oppsving på lesingen, ja. Jeg tror ikke forskjellen mellom øynene er det største problemet i den sammenhengen, heller at han jo ser litt dårlig på nært hold.

Men jeg er jo ikke øyelege eller ekspert. Når det gjelder tilvenning og bruk av briller vil jeg tro du kan få gode råd hos optikeren. Egen erfaring er at man venner seg fort til brillene. Jeg har heller aldri følt noe behov for å ta brillepauser ved nye briller, når det er riktig styrke blir det jo bedre for øynene å bruke brillene og man blir mindre sliten enn uten briller.

Jeg er så glad for at min sønn har en lærer som føler med.

Det var hun som først nevnte det at han ofte sa: "JEg kan ikke se hva som står på tavla jeg".

Men som hun sa: "Jeg er ikke sikker på om han ikke ser eller om det er det at han ikke klarer å lese det som står og deretter blir flau".

Vi sendte han til skolens helsesøster, men hun fant ingenting å sette fingeren på.

Så begynte jeg å legge merke til ting her hjemme også.

Han gnidde seg ofte i øynene når han leste. Han virket ofte veldig sliten etter lekser.

Små ting.

Så gikk jeg til fastlege og fikk en henvisning. Trodde kanskje ikke han skulle ha behov for briller, kanskje i "værstefall" lese briller.

Øyelegen sa at det var utrolig at han klarte å lese så bra som han gjorde. Hun sa at han var i hvertfall veldig flink til å gjette hva som stod, LOL!

Jeg gleder meg til brillene og det skal bli intr. å se evt fremgang i lesingen.

Tusen takk for all hjelp :D

Bare si i fra hvis dere har evt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mye det?

Hvis han har tendenser til samsynsproblemer (jeg vet ikke hvor stor forskjellen må være for at det skal bli det - eller om det er noen "fast regel" for dette), kan det ha stor betydning for lesingen.

Jeg har ikke barn med briller, men en lillesøster med samsynsproblemer (astigmatisme mm.). Hun lærte å lese "på øyeblikket" da hun fikk briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krekling

Jo det blir helt sikkert bedre med lesningen, + styrke tilsier at en er langsynt, og de fleste i 40 års alderen begynner med lesebriller når synet deres blir slik som synet til sønnen din er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei,

Har han fått brillen nå.

Det beste er å ta brillene på og la dem bli på nesen. Å dille frem og tilbake er som å trekke ut en tann sakte. Særlig med plussbriller er dette greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, jeg er enig i et det vil gjøre en forskjell, men unge øyne kan faktisk kompensere for slikt, men man blir trett av det.

Husk at enkelte har styrker på +5, eller -8.

Med vennlig hilsen

Barn på samme alder kan ha ulik evne til å kompensere langsynthet.

En plussbrille kan også være et ledd i en behandling av sjeling som er indusert av langsynthet. Da blir det svært viktig å bruke brillen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi barns øyne er mer "fleksible" enn voksnes, vanligvis. Det betyr ikke at det alltid er slik, selvsagt, men både egen erfaring og en forklaring fra optiker ligger til grunn for det jeg skrev.

Jeg brukte rundt +1,75, og hadde ingen problemer med å lese noe som helst uten briller, men jeg fikk hodepine fordi øynene mine anstrengte seg for å lese det. Jeg har brukt briller hver dag siden før skolen.

Med vennlig hilsen

I dette tilfellet har øyelegen anbefalt å gå med briller hele dagen. Da er det sannsynligvis en god grunn til det. Brillene bør derfor brukes hele dagen fra starten av.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet har øyelegen anbefalt å gå med briller hele dagen. Da er det sannsynligvis en god grunn til det. Brillene bør derfor brukes hele dagen fra starten av.

mvh

Joda, men det er viktigere at brillen brukes "på lang sikt". Ungen har vært uten briller i flere år - det gjør ingenting om man har en innkjøringsperiode på en uke eller to, dersom det fører til at barnet ikke får sår på nesen, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er viktigere at brillen brukes "på lang sikt". Ungen har vært uten briller i flere år - det gjør ingenting om man har en innkjøringsperiode på en uke eller to, dersom det fører til at barnet ikke får sår på nesen, osv.

Med vennlig hilsen

Med langsynthet kan briller av og på i den alderen øke frustrasjonen over brillen fordi det kan ta tid fra man tar på brillen til øyet klarer å slappe av så man ser klart.

En riktig tilpasset brille gir ikke rød nese og gnagsår. Førstevalget er å sette brillen på og la den bli der, både synsmessig, praktisk og for å innarbeide riktige vaner. Unntaket er om man reduserer konfliktnivået vesentlig ved å lempe litt på heldagskravet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...