Gå til innhold

Kjeder han seg?

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Minstemann er 20 mnd og jeg er hjemmeværende.

Når vi følger søstera på 4 i barnehagen er han med. Han synes det er så moro å være i barnehagen og gråter når jeg tar han med hjem. Vi går en tur til butikken og leker litt ute i hagen før han skal inn og sove et par timer.

Inne er han helt umulig. Kaster alt han finner i gulvet, kaster ting i do, river ned osv.

Vi er i åpen barnehage to dager i uka. Da er vi der hele dagen og han leker med de andre barna, han er veldig fornøyd da. Hjemme blir det mye sutring.

Jeg er så i tvil om jeg skal høre om de har en ledig plass til ham i barnehagen et par dager i uka. (hørte det var en som skulle slutte)

Det sitter veldig langt inne å lever minsten i barnehage når jeg går hjemme. Føler meg som en forferdelig mor da. Men jeg vil gjøre det som er best for ham.

Mannen min mener vi sparer mye penger på å ha ham hjemme. De 3300 klarte vi oss uten før og gjør det senere også.

Jeg føler at vi går hverandre på nervene snart. Hva synes dere jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mor til barn

Jeg var hjemme en dag i uka tidligere. Det ble mye grining. Og dagen ble liksom ikke så idyllisk som forventet. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å ha barnet på halv plass om barnet så tydelig viser at det vil det. Det trenger jo kanskje ikke å være så lange dager heller?

Men koster det virkelig 3300 for halv plass, to dager som du skriver? En del får man jo uansett igjen på skatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han synes det er så moro å være i barnehagen og gråter når jeg tar han med hjem.''

Jeg synes ikke dette tyder på at du ville være "en forferdelig mor" hvis du lot ham gå i barnehagen. Hvis han fikk deltidsplass, kunne du kanskje få unna de kjedelige tingene mens han var der, og så kunne dere være mye ute eller i åpen barnehage de dagene han ikke var der. Mange unger i den alderen er mye lettere å ha med å gjøre når de får være utendørs.

Fordelen med at du er hjemme, er jo bl.a. at dere kan ta det med ro hvis han f.eks. blir en del syk de første månedene, eller hvis han virker sliten en dag. Venter du til du skal i jobb igjen (hvis det er aktuelt), blir sånt mer pes.

Spør i hvert fall om det er plass, så slipper du gå og lure

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Jeg var hjemme en dag i uka tidligere. Det ble mye grining. Og dagen ble liksom ikke så idyllisk som forventet. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å ha barnet på halv plass om barnet så tydelig viser at det vil det. Det trenger jo kanskje ikke å være så lange dager heller?

Men koster det virkelig 3300 for halv plass, to dager som du skriver? En del får man jo uansett igjen på skatten :)

60% plass koster 1700 og man får 1400 i kontantstøtte istedenfor 3300

Det betyr jo at man sitter igjen med null istedenfor 3300 i mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Jeg har tenkt på om jeg skulle blitt dagmamma for et barn i samme alder, slik at han har en å leke med. Tror du det er lurt?

Om ikke han får plass i barnehage nå kan jeg jo vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på om jeg skulle blitt dagmamma for et barn i samme alder, slik at han har en å leke med. Tror du det er lurt?

Om ikke han får plass i barnehage nå kan jeg jo vurdere det.

Han har sikkert godt av litt selskap. Hvorfor ikke sende ham i barnehagen og få deg en jobb selv?

Hvis han ikke får plass i barnehagen, så syns jeg ditt eget forslag var godt; bli dagmamma til jevnaldrende barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nok være at han kjeder seg. Men det er jo så mye du selv kan gjøre for å aktivisere ham hjemme!

Vær ute mesteparten av dagen. Barn synes ikke noe vær er dårlig vær. De elsker å være ute i regn og sludd.

Husker da jeg var hjemme med de to eldste mine, så var vi ute en dag det hadde regnet masse. Det var en kjempestor søledam litt nedenfor huset vårt, og der fikk de lov til å hoppe og plaske av hjertens lyst. Kan tro de koste seg! De så jo ikke ut, og var kliss våte fra ytterst til innerst når de var ferdige - men det gjorde jo ingen ting. Vi har jo vaskemaskin og badekar :)

Alderen hans tilsier at han er veldig nysgjerrig på å finne ut hvordan verden henger sammen, og det medfører endel utforsking vi voksne nok kunne være foruten.

Men ved å utforske ting sammen med ham, samt få ut MYE av energien ved å være mye ute, tror jeg han kommer til å storkose seg hjemme sammen med deg en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Det kan nok være at han kjeder seg. Men det er jo så mye du selv kan gjøre for å aktivisere ham hjemme!

Vær ute mesteparten av dagen. Barn synes ikke noe vær er dårlig vær. De elsker å være ute i regn og sludd.

Husker da jeg var hjemme med de to eldste mine, så var vi ute en dag det hadde regnet masse. Det var en kjempestor søledam litt nedenfor huset vårt, og der fikk de lov til å hoppe og plaske av hjertens lyst. Kan tro de koste seg! De så jo ikke ut, og var kliss våte fra ytterst til innerst når de var ferdige - men det gjorde jo ingen ting. Vi har jo vaskemaskin og badekar :)

Alderen hans tilsier at han er veldig nysgjerrig på å finne ut hvordan verden henger sammen, og det medfører endel utforsking vi voksne nok kunne være foruten.

Men ved å utforske ting sammen med ham, samt få ut MYE av energien ved å være mye ute, tror jeg han kommer til å storkose seg hjemme sammen med deg en stund til.

Jeg hadde jo håpet å ha ham hjemme frem til august neste år.

Men tror det hadde vært lettere om han hadde hatt en lekekamerat. Kan hende det blir mye krangling også. Når søstera kommer hjem fra barnehagen leker han med henne og er fornøyd. Jeg skal jo alltid gjøre et eller annet når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo håpet å ha ham hjemme frem til august neste år.

Men tror det hadde vært lettere om han hadde hatt en lekekamerat. Kan hende det blir mye krangling også. Når søstera kommer hjem fra barnehagen leker han med henne og er fornøyd. Jeg skal jo alltid gjøre et eller annet når jeg er hjemme.

Hvis du alltid må gjøre ett eller annet når du er hjemme, kan jeg jo forstå at han blir litt lei... Kanskje han kan være med og hjelpe deg? Gi ham en balje, oppvaskbørste og litt Zalo - putt noen skjeer oppi - gjett om han kommer til å vaske opp :)

La ham være med å rive salat til middagen. La ham sette kopper inn i oppvaskmaskinen. La ham få en klut til å tørke støv med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du alltid må gjøre ett eller annet når du er hjemme, kan jeg jo forstå at han blir litt lei... Kanskje han kan være med og hjelpe deg? Gi ham en balje, oppvaskbørste og litt Zalo - putt noen skjeer oppi - gjett om han kommer til å vaske opp :)

La ham være med å rive salat til middagen. La ham sette kopper inn i oppvaskmaskinen. La ham få en klut til å tørke støv med.

:)

Skulle vært en slik _liker_ knapp her som det er på Facebook;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsja, la han lære seg å roe seg hjemme. Dette har med alderen å gjøre tror jeg. Dette med kasting er en fase de må igjennom, det går nok over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke noen dårlig mor hvis du lar han begynne i barnehagen! Høres jo ut som han virkelig har lyst til det. Fint at du har anledning til å gi ham kortere dager (halv plass). Så kan du jo bruke resten av dagen på å kose deg, og/eller gjøre alle de ærendene du trenger.

Jeg lot også mitt barn begynne i barnehagen 1/2 år tidligere enn planlagt (hun var da halvannet år og begynte deltid) av akkurat samme grunn - hun savnet å leke mer med andre barn, og både hun og jeg hadde godt av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...