Gjest leksene Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hvor lang tid er det vanlig for barn å bruke på lekser når de er i 11-12 årsalderen? Min sjetteklassing bruker ca. en halv time pluss 15 minutt lesing. Hørte noen på samme alder som sa de satt minst to timer hver dag. Hvor mye er vanlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det varierer noe veldig hvor mye lekser de får, mellom skolene og gruppene, selv om det er samme klassetrinn. Så det er ikke rart at tidsbruken kan være veldig forskjellig. Tror nok at mange holder på en times tid 3-4 dager i uka, i gjennomsnitt. Men mange har jo andre aktiviteter, slik at de ikke gjør like mye hver dag. Effektiviteten er også svært varierende, tror jeg. Sønnen min (11 år) bruker f.eks. ganske mye tid på å forhandle med meg om hvor mye han egentlig er nødt til å gjøre akkurat nå / idag, og om "minst 5 setninger" betyr "absolutt ikke mer enn nøyaktig 5 setninger på maks. tre ord hver", eller om det bør tolkes litt annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det varierer noe veldig hvor mye lekser de får, mellom skolene og gruppene, selv om det er samme klassetrinn. Så det er ikke rart at tidsbruken kan være veldig forskjellig. Tror nok at mange holder på en times tid 3-4 dager i uka, i gjennomsnitt. Men mange har jo andre aktiviteter, slik at de ikke gjør like mye hver dag. Effektiviteten er også svært varierende, tror jeg. Sønnen min (11 år) bruker f.eks. ganske mye tid på å forhandle med meg om hvor mye han egentlig er nødt til å gjøre akkurat nå / idag, og om "minst 5 setninger" betyr "absolutt ikke mer enn nøyaktig 5 setninger på maks. tre ord hver", eller om det bør tolkes litt annerledes. ''Sønnen min (11 år) bruker f.eks. ganske mye tid på å forhandle med meg om hvor mye han egentlig er nødt til å gjøre akkurat nå / idag, og om "minst 5 setninger" betyr "absolutt ikke mer enn nøyaktig 5 setninger på maks. tre ord hver", eller om det bør tolkes litt annerledes. '' Det høres VELDIG kjent ut. Niåringen min bruker ofte mer tid på å diskutere leksene enn på leksene som sådan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette høres helt greit ut. En 11-åring skal ha tid til andre ting enn lekser også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dagens barn har fått den feiloppfatning at de kan forhandle om alt. De bør lære seg at det er mor og far som bestemmer hjemme, og læreren som bestemmer på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dagens barn har fått den feiloppfatning at de kan forhandle om alt. De bør lære seg at det er mor og far som bestemmer hjemme, og læreren som bestemmer på skolen. Den skulle kanskje til meg? Han prøver seg ikke nødvendigvis fordi det virker. Han vet godt at jeg bestemmer - det er derfor han forsøker å få meg til å ombestemme meg. I sin tid var han den ene sædcellen som ikke ga seg, der de andre var dømt nord og ned av det samlede norske helsevesen. Denne egenskapen minnes jeg på ganske ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det varierer selvfølgelig veldig fra elev til elev og fra klasse til klasse. Da jr gikk på sjette trinn brukte han en halvtime hver mandag, og gjorde da unna hele ukeplanen. Opplegget var at de skulle gjøre ferdig det de ikke hadde gjort i løpet av timene på skolen i tillegg til lekser, men dette gjorde jr stort sett unna i skoletiden og fikk dermed lite lekser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det varierer selvfølgelig veldig fra elev til elev og fra klasse til klasse. Da jr gikk på sjette trinn brukte han en halvtime hver mandag, og gjorde da unna hele ukeplanen. Opplegget var at de skulle gjøre ferdig det de ikke hadde gjort i løpet av timene på skolen i tillegg til lekser, men dette gjorde jr stort sett unna i skoletiden og fikk dermed lite lekser. Oi, det var lite! Synes det er litt feil bare å gi lekser på den måten du nevner. Hadde det slik på barneskolen selv, og var rask, så jeg hadde så godt som aldri lekser hjemme. Fikk ikke spesielt gode arbeidsvaner av det, kan du si, og fikk meg en liten overraskelse da jeg begynte på ungdomsskolen... Niåringen får også ukeplaner, men leksene er nytt stoff og noe de ikke har fått begynne med på skolen. Jeg synes det er greitt. Tipper niåringen gjør lekser 3 x 1 time uken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er ikke helt sikker på hvor lenge min 11-åring sitter med leksene, for han begynner som oftest på dem før jeg er hjemme. Også er det ikke alltid like effektivt, for han sitter gjerne med TV'n på, og telefon og iPod innen rekkevidde, så jeg tror det er mye små og store pauser. De har mye lekser i engelsk i år, og bare 2 timer i uka på skolen, så det bruker han mye tid på. Kanskje en times tid hver dag (untatt fre-lør-søn)? De har a-plan, så de har et par timer på skolen også til å jobbe med den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Har en sjetteklassing som blir 11 i år. Hun sitter i snitt 20 minutter med leksene. Klassen får et arbeidsprogram de skal gjennom i løpet av uken. Hun jobber godt på skolen og får mye unna der. Leselekser gjøres alltid hjemme, men siden hun leser veldig godt tar heller ikke det så lang tid. (Teksten er ca 2 sider i en vanlig skjønnlitterær bok hun velger selv. Den skal leses 1 gang høyt for en voksen og 2 ganger stille for seg selv.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stabeis av en sønn Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Den skulle kanskje til meg? Han prøver seg ikke nødvendigvis fordi det virker. Han vet godt at jeg bestemmer - det er derfor han forsøker å få meg til å ombestemme meg. I sin tid var han den ene sædcellen som ikke ga seg, der de andre var dømt nord og ned av det samlede norske helsevesen. Denne egenskapen minnes jeg på ganske ofte. ''I sin tid var han den ene sædcellen som ikke ga seg, der de andre var dømt nord og ned av det samlede norske helsevesen. Denne egenskapen minnes jeg på ganske ofte.'' He he, en sånn krabat har jeg også i huset. Vi fikk den triste beskjeden fra helsevesenet om at min manns sæd var for dårlig til at det kunne bli barn, i tillegg til at mine eggledere var tette så jeg ikke kunne bli mor. Jammen kom han ikke likevel, og er den dag i dag så sta at det holder! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det varierer selvfølgelig veldig fra elev til elev og fra klasse til klasse. Da jr gikk på sjette trinn brukte han en halvtime hver mandag, og gjorde da unna hele ukeplanen. Opplegget var at de skulle gjøre ferdig det de ikke hadde gjort i løpet av timene på skolen i tillegg til lekser, men dette gjorde jr stort sett unna i skoletiden og fikk dermed lite lekser. Jeg likte dette opplegge godt jeg, og ser at jr lærte å være effektiv i timene siden han da slapp unna med det det som stod oppført som hjemmelekse på ukeplanen. Jeg var imidlertid svært kristisk til det at de fikk _mer_ av samme type oppgaver dersom de ble ferdig med skolearbeidet på skolen, og ikke fikk gjøre lekser feks. Jr knakk koden og oppfattet dette som "straff" tidlig, og i hver foreldresamtale fikk vi beskjed om at han kom tregt i gang enkelte timer. Vi tror ikke det er tilfeldig at dette var i de fagene han mestrer best, og kunne gjort unna på halv tid om han ikke ble straffet med ekstraarbeid. For min del kunne skolen godt kuttet lekser fullstendig. Det er ingen forskning som viser at læring utenfor skoletid etter kl 16 gir bedre arbeidsvaner enn det å lære seg å være effektiv _på_ skolen. Hadde jeg vært nødt til å presse, tvinge og true en trøtt gutt som jeg helst så gjorde noe helt annet som feks å spille et instrument eller spille fotball om å sitte inne og konsentrere seg om leksene hadde jeg nok vært enda mer motstander av lekser tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Oi, det var lite! Synes det er litt feil bare å gi lekser på den måten du nevner. Hadde det slik på barneskolen selv, og var rask, så jeg hadde så godt som aldri lekser hjemme. Fikk ikke spesielt gode arbeidsvaner av det, kan du si, og fikk meg en liten overraskelse da jeg begynte på ungdomsskolen... Niåringen får også ukeplaner, men leksene er nytt stoff og noe de ikke har fått begynne med på skolen. Jeg synes det er greitt. Tipper niåringen gjør lekser 3 x 1 time uken. Obs, postet feil Men altså: Jeg likte dette opplegge godt jeg, og ser at jr lærte å være effektiv i timene siden han da slapp unna med det det som stod oppført som hjemmelekse på ukeplanen. Jeg var imidlertid svært kristisk til det at de fikk _mer_ av samme type oppgaver dersom de ble ferdig med skolearbeidet på skolen, og ikke fikk gjøre lekser feks. Jr knakk koden og oppfattet dette som "straff" tidlig, og i hver foreldresamtale fikk vi beskjed om at han kom tregt i gang enkelte timer. Vi tror ikke det er tilfeldig at dette var i de fagene han mestrer best, og kunne gjort unna på halv tid om han ikke ble straffet med ekstraarbeid. For min del kunne skolen godt kuttet lekser fullstendig. Det er ingen forskning som viser at læring utenfor skoletid etter kl 16 gir bedre arbeidsvaner enn det å lære seg å være effektiv _på_ skolen. Hadde jeg vært nødt til å presse, tvinge og true en trøtt gutt som jeg helst så gjorde noe helt annet som feks å spille et instrument eller spille fotball om å sitte inne og konsentrere seg om leksene hadde jeg nok vært enda mer motstander av lekser tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Den skulle kanskje til meg? Han prøver seg ikke nødvendigvis fordi det virker. Han vet godt at jeg bestemmer - det er derfor han forsøker å få meg til å ombestemme meg. I sin tid var han den ene sædcellen som ikke ga seg, der de andre var dømt nord og ned av det samlede norske helsevesen. Denne egenskapen minnes jeg på ganske ofte. ''I sin tid var han den ene sædcellen som ikke ga seg, der de andre var dømt nord og ned av det samlede norske helsevesen. Denne egenskapen minnes jeg på ganske ofte'' Haha, for en sjarmerende formulering. Nå lo jeg høyt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg husker at jeg var ganske fortvilet når min sønn var i den alderen, fordi jeg følte at store deler av kvelden gikk med til lekser. Men dette var nok like mye fordi han jobbet tregt. Datteren min brukte ikke så lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har en ti-og-et-halvt-åring. Det varierer veldig hvor mye tid leksene tar. De har ukeplan, og der står det hvilken dag leksene skal være ferdig til. I dag satt h*n omtrent fem minutter, andre ganger tar det en halvtime eller mer. Vi gjør litt hver dag, unntatt hvis vi skal noe spesielt. De har arbeidsøkt på skolen et par ganger i uka, og mitt barn har allerede skjønt at hvis h*n er effektiv der blir det veldig lite igjen i lekse. Leselekser av typen lese i lesebok for å øve på lesing har de ikke lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Min 11-åring bruker alt fra 30 minutter til 2 timer - det varierer hva slags aktivitet han har om ettermiddag/kveld og hva slags lekser de har. De har ukeplan og han bestemmer mye selv når han gjør hvilke lekser. Tror ikke han leser så ye som han burde. Han har brukt rundt to måneder på ei bok nå.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Han slurver seg gjennom leksene på ca en halv time. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Han slurver seg gjennom leksene på ca en halv time. Hehe, du er ikke av dem som ser avkommet med rosa, urealistiske briller, skjønner jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.