Gå til innhold

Tips til sunn halloween-mat til barnehagen?

Spirello

Anbefalte innlegg

Nå kan det vel absolutt diskuteres hvor sunt pasta er, men jeg serverte følgende til sønnen + kompiser på Halloween for noen år siden (NB: Mulig barnehageunger lettere reagerer på mat med 'rare' farger enn disse gutta, som var ca 9-10 år):

Jeg kjøpte svart pasta (nb - tror ikke det kan spises av fiskeallergikere). Dette ble servert sammen med stekte kjøttboller, og på ketsjupflaskene hadde jeg klistret lapper der det sto "blod".

''Nå kan det vel absolutt diskuteres hvor sunt pasta er,''

Pasta er nok altfor usunt for Halloween ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Ja, enig!! Jeg spurte akkurat om det samme... Fest=usunn mat

Jepp - og det synes jeg barn bør lære. Det er lov til å skeie ut på fest. :)

Det er det man spiser når det ikke er fest som bør være sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Mine barn hadde aldri i verden spist grønne pannekaker eller blå pasta. De er litt forsiktige ifht mat, og ville ha nektet fullstendig å smake på mat de egentlig liker med "feil" farge.

Sats heller på normal farget mat, og pynt evt fatet med "halloween-pynt", for eksempel plastedderkopper eller smågodt-mark elns.

Og jeg tilhører også dem som mener at en sjelden gang kan vi godt skeie ut med noe usunt til fest. Jeg laget en gang en sjokoladekake til Halloween. Jeg stekte den i rund springform, og når den var litt over halvstekt tok jeg den ut og rørte kraftig i formen før jeg stekte den ferdig. Etterpå fylte jeg den med helt vanlig sjokoladekrem inni, oppå helte jeg den samme sjokoladekremen og smurte den slurvete utover. Så pyntet jeg med smågodt-mark og -sopp og slikt, litt tilfeldig slengt utover.

Ikke noe svar dette på spørsmålet om sunne matforslag da. Men hva med fruktspyd? Det skulle vel la seg gjøre å finne både grønt og oransje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - og det synes jeg barn bør lære. Det er lov til å skeie ut på fest. :)

Det er det man spiser når det ikke er fest som bør være sunt.

Hadde blitt skikkelig sur om jeg kom på fest og fikk sunn mat og vann til drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, så lenge det kommer sammen med noe annet ser jeg ikke at det skal være så innmari usunt. Skal ikke slike fester være litt usunne da? Hva er poenget med fest hvis man bare skal spise sunne ting??

Enig, men trådstarter spurte etter 'sunn' mat :-)

Jeg nevnte ikke engang at jeg til ovennevnte serverte lilla champagnebrus...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere ha sunn mat? Altså: Det er viktig med sunn mat, men jeg synes jo det går litt langt hvis unga ikke skal kunne kose seg med usunnheter på en dag som for dem er en festdag. Det er på ikke-festdager man bør spise sunt.

Men alle unger liker vel pølser. Gjør det så sunt som mulig med kalkunpølser eller noe sånt - dersom det absolutt skal være sunt. Billig og enkelt og populært blant unger.

''Hvorfor skal dere ha sunn mat? Altså: Det er viktig med sunn mat, men jeg synes jo det går litt langt hvis unga ikke skal kunne kose seg med usunnheter på en dag som for dem er en festdag. Det er på ikke-festdager man bør spise sunt.''

Jeg er i utgangspunktet helt enig - er det fest, så er det fest. Men i barnehageregi er det ofte annerledes.

Noen ganger litt i overkant hysterisk, andre ganger av god grunn, fordi det rett og slett er mange festligheter i enkelte barnehager. I bhg til min yngste har de kuttet ut kaker og sånt til alle bursdager etc, rett og slett fordi det er såpass mange unger at dersom de skulle feiret dette med god mat, ville det blitt flere kakedager enn vanlige dager.

Men på julefest og sånne anledninger tillater de usunn mat, altså. De har heldigvis gangsyn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Hvorfor skal dere ha sunn mat? Altså: Det er viktig med sunn mat, men jeg synes jo det går litt langt hvis unga ikke skal kunne kose seg med usunnheter på en dag som for dem er en festdag. Det er på ikke-festdager man bør spise sunt.''

Jeg er i utgangspunktet helt enig - er det fest, så er det fest. Men i barnehageregi er det ofte annerledes.

Noen ganger litt i overkant hysterisk, andre ganger av god grunn, fordi det rett og slett er mange festligheter i enkelte barnehager. I bhg til min yngste har de kuttet ut kaker og sånt til alle bursdager etc, rett og slett fordi det er såpass mange unger at dersom de skulle feiret dette med god mat, ville det blitt flere kakedager enn vanlige dager.

Men på julefest og sånne anledninger tillater de usunn mat, altså. De har heldigvis gangsyn. ;)

Det tenkte jeg ikke på. For alt jeg vet er det nesten alltid noen som fyller år i en barnehage. I hvert fall i de større. I så fall er det nok ikke noe triks å stille med svær kake, nei.

Dessuten er jo Halloween noe jævla tull, så egentlig burde de avlyse hele greia landet over og gi markedene som har tjent stort på denne importerte idiotien en midt i ræva - sånn hvis vi først skal være korrekte. ;)

Men generelt: Fest og usunn mat = bra. Dog forutsetter det at man skiller hverdag fra fest.

Selv åpner jeg i hvert fall ikke døra for unger som flyr rundt og tiggertokt selv om de ikke sulter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...