Gå til innhold

Når bestisen er Jehovas Vitner...

Gjest Ikke-troende

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke-troende

3. klassingen min er bestevenn med ei annen i klassa som er Jehovas Vitne. I tillegg til henne, leker hun på skolen nesten bare med et annet søskenpar som også er Jehovas Vitner.

I hverdagen er det ikke så store utfordringer, bare litt kjedelig å aldri ha bestevenninna på besøk lenger enn til kl. 18.00 (de har møter hver dag på den tida), men det er stort sett greit.

Kjedeligere er det når det kommer til bursdager - og som nå, Halloween. Og andre høytider. Da kan de ikke være sammen, siden bestevenninna ikke feirer slike ting.

Jeg lurer litt på hvordan dette vil bli framover? Noen som har erfaringer? Lurer også litt på om vi bør aktivt prøve å aktivt "lede" henne mot andre jenter i klassa, for det er jo litt trist når man aldri kan ha selskaper med sine 3 beste venner tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

5

• Sør

4

• Dorthe

3

• trollemor;o)

3

Man kan vel ha selskaper, bare man kaller dem noe annet? Syforening? Pysjamasparty(eller er de _helt_ låst på kl. 18 til enhver tid?)... Iallfall var det det min "reservemor" gjorde da hun satte et bein inn i Jehovas vitner. Jeg fikk gaver. Bare ikke til bursdag og jul. Og vi hadde kaffeselskap etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-troende

Man kan vel ha selskaper, bare man kaller dem noe annet? Syforening? Pysjamasparty(eller er de _helt_ låst på kl. 18 til enhver tid?)... Iallfall var det det min "reservemor" gjorde da hun satte et bein inn i Jehovas vitner. Jeg fikk gaver. Bare ikke til bursdag og jul. Og vi hadde kaffeselskap etc.

Jada, de kan komme i selskaper, men nå har ikke vi selskaper så mye oftere enn til jul, i påsken, 4 bursdagshelger, 17. mai og Halloween... Vi har flere barn, så det begrenser seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel i bunn og grunn et større problem for jehovas vitne vennene, enne for din datter? Det er jo de som går glipp av all moroa som andre barn får være med på!

Jeg ser ingen grunn til at du skal gjøre noen aktive tiltak for å lede datteren din til andre venner. ( Og dermed indirekte oppfordre henne til å være mindre sammen med de hun har)

I hverdagen er jo ikke dette noe stort problem.

Og i alderen hun er nå, så vil nok "bestevenner" komme og gå litt i perioder.

Datteren din vil tidsnok begynne å søke til andre hvis hun opplever det som begrensende at vennene hennes ikke kan gjøre det samme som henne.

Det eneste du bør gjøre er å evt. forklare henne hvorfor disse jentene har annerledes regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-troende

Dette er vel i bunn og grunn et større problem for jehovas vitne vennene, enne for din datter? Det er jo de som går glipp av all moroa som andre barn får være med på!

Jeg ser ingen grunn til at du skal gjøre noen aktive tiltak for å lede datteren din til andre venner. ( Og dermed indirekte oppfordre henne til å være mindre sammen med de hun har)

Datteren din vil tidsnok begynne å søke til andre hvis hun opplever det som begrensende at vennene hennes ikke kan gjøre det samme som henne.

Det eneste du bør gjøre er å evt. forklare henne hvorfor disse jentene har annerledes regler.

Nei, hverdagen er ikke så vanskelig, men det ER nå engang kjedelig å aldri ha med seg bestevenninna når man er sammen mange. Det er jo ikke bare på våre egne tilstelninger, det er jo også på andres bursdager og sånt.

Det er sikkert enda kjedeligere for de som er Jehovas Vitner, men det er nok en dårlig trøst for en 3. klassing...

Det kan godt hende at hun skifter bestevenninne etterhvert, og det var egentlig litt det jeg lurte på - om noen har noen erfaringer å dele. Disse har hengt sammen siden dag 3 i første, så de skifter ikke hver uke enda.

Vi har selvfølgelig snakket mye om hvorfor de gjør slik og ikke sånn, og vi har snakket med foreldrene om at verken de eller vi skal bedrive tros- (eller ikke-tros i vårt tilfelle) påvirkning når ungene er hos hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt på en måte som at noen barn ikke feirer jul fordi de isteden feirer Id. Det må man bare forklare til vennene, og det burde de kunne godta. Jeg skjønner at det er litt leit for datteren din (men mest for denne venninnen). Håper dere heller kan invitere de nærmeste venninnene til andre typer selskaper isteden, som en annen her foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke-troende

Det blir litt på en måte som at noen barn ikke feirer jul fordi de isteden feirer Id. Det må man bare forklare til vennene, og det burde de kunne godta. Jeg skjønner at det er litt leit for datteren din (men mest for denne venninnen). Håper dere heller kan invitere de nærmeste venninnene til andre typer selskaper isteden, som en annen her foreslår.

Det er da ikke slik at vi ikke godtar eller forstår at venninna ikke kan komme, men det blir jo ikke noe festligere av den grunn.

Og selv om man arrangerer ett-eller-annet-annet som ikke skal ligge i nærheten av noen annen festlighet, så vil det allikevel ikke bli det samme som å ha bestisen på bursdagen. Uansett.

Poenget mitt med hovedinnlegget var mer å høre om noen hadde erfaring med hvordan slike vennskap utvikler seg, og om det er noen idè å hjelpe vår datter mot andre barn som ikke har slike begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hverdagen er ikke så vanskelig, men det ER nå engang kjedelig å aldri ha med seg bestevenninna når man er sammen mange. Det er jo ikke bare på våre egne tilstelninger, det er jo også på andres bursdager og sånt.

Det er sikkert enda kjedeligere for de som er Jehovas Vitner, men det er nok en dårlig trøst for en 3. klassing...

Det kan godt hende at hun skifter bestevenninne etterhvert, og det var egentlig litt det jeg lurte på - om noen har noen erfaringer å dele. Disse har hengt sammen siden dag 3 i første, så de skifter ikke hver uke enda.

Vi har selvfølgelig snakket mye om hvorfor de gjør slik og ikke sånn, og vi har snakket med foreldrene om at verken de eller vi skal bedrive tros- (eller ikke-tros i vårt tilfelle) påvirkning når ungene er hos hverandre.

''Vi har selvfølgelig snakket mye om hvorfor de gjør slik og ikke sånn, og vi har snakket med foreldrene om at verken de eller vi skal bedrive tros- (eller ikke-tros i vårt tilfelle) påvirkning når ungene er hos hverandre.''

Det høres ut som om dere har håndtert dette på en utmerket måte, la jentene styre vennskapet og samværet :-)

Tror dessuten det er sunt at barn opplever andre livsstiler; det være seg Jehovas vitner, vegetarianere, støvallergikere, buddister osv, osv, osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke slik at vi ikke godtar eller forstår at venninna ikke kan komme, men det blir jo ikke noe festligere av den grunn.

Og selv om man arrangerer ett-eller-annet-annet som ikke skal ligge i nærheten av noen annen festlighet, så vil det allikevel ikke bli det samme som å ha bestisen på bursdagen. Uansett.

Poenget mitt med hovedinnlegget var mer å høre om noen hadde erfaring med hvordan slike vennskap utvikler seg, og om det er noen idè å hjelpe vår datter mot andre barn som ikke har slike begrensninger.

Hei,

Det der er et "problem" som løser seg selv - enten ved at datteren din aksepterer at folk er forskjellige, og "sånn er det bare", eller at hun finner andre venner når de ikke er tilstede.

Hun lærer mye mer av å være sammen med noen som har visse forskjeller.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har selvfølgelig snakket mye om hvorfor de gjør slik og ikke sånn, og vi har snakket med foreldrene om at verken de eller vi skal bedrive tros- (eller ikke-tros i vårt tilfelle) påvirkning når ungene er hos hverandre.''

Det høres ut som om dere har håndtert dette på en utmerket måte, la jentene styre vennskapet og samværet :-)

Tror dessuten det er sunt at barn opplever andre livsstiler; det være seg Jehovas vitner, vegetarianere, støvallergikere, buddister osv, osv, osv....

Hehe! Vi har svart nesten det samme, bortsett fra det med støvallergikere!

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Klart dere kan forsøke motivere til å bli kjent med flere barn. Ikke for å erstatte de vennene hun har, men for å supplere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-troende

Hei,

Det der er et "problem" som løser seg selv - enten ved at datteren din aksepterer at folk er forskjellige, og "sånn er det bare", eller at hun finner andre venner når de ikke er tilstede.

Hun lærer mye mer av å være sammen med noen som har visse forskjeller.

Med vennlig hilsen

''enten ved at datteren din aksepterer at folk er forskjellige, ''

Næmmen, det gjør hun da i dag også! Jeg skjønner ikke helt at jeg uttrykket meg så dårlig at det er dette dere tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''enten ved at datteren din aksepterer at folk er forskjellige, ''

Næmmen, det gjør hun da i dag også! Jeg skjønner ikke helt at jeg uttrykket meg så dårlig at det er dette dere tror?

Hei,

Jeg mente ikke at hun ikke gjorde det nå! Men at det ikke plaget henne nevneverdig, burde jeg nok skrevet.

Jeg mente ikke å si at hun ikke aksepterte at de var sånn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-troende

Hei,

Jeg mente ikke at hun ikke gjorde det nå! Men at det ikke plaget henne nevneverdig, burde jeg nok skrevet.

Jeg mente ikke å si at hun ikke aksepterte at de var sånn.

Med vennlig hilsen

Vet du, jeg tror ikke man helt forstår hvor vondt det er å aldri kunne dele de morsomste stundene med den man er aller mest glad i utenom familien sin. Når man er 8 år er f.eks. bursdag kjempestort, det er tusen ganger viktigere enn når man blir 37.

Vi er svært tolerante og inkluderende mennesker, vi har venner fra mange land og med ulike hudfarger og livssyn, så jeg føler nok at vi får inn dette med å godta folk som de er hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-troende

Takk, vi har vel i grunnen aldri lagt oss på minnet hva slags trosretning, hudfarge eller opprinnelsesland folk har hatt før vi har blitt mer enn overfladisk kjent med dem. Vi er ganske greie sånn, ja.

''Tror dessuten det er sunt at barn opplever andre livsstiler; det være seg Jehovas vitner, vegetarianere, støvallergikere, buddister osv, osv, osv....''

Æh, dette med støvallergikere tror jeg ville gått skikkelig skitt, altså, der måtte vi nok ha satt ned foten! *skuler-bort-på-hybelkaninene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vi har vel i grunnen aldri lagt oss på minnet hva slags trosretning, hudfarge eller opprinnelsesland folk har hatt før vi har blitt mer enn overfladisk kjent med dem. Vi er ganske greie sånn, ja.

''Tror dessuten det er sunt at barn opplever andre livsstiler; det være seg Jehovas vitner, vegetarianere, støvallergikere, buddister osv, osv, osv....''

Æh, dette med støvallergikere tror jeg ville gått skikkelig skitt, altså, der måtte vi nok ha satt ned foten! *skuler-bort-på-hybelkaninene*

''Æh, dette med støvallergikere tror jeg ville gått skikkelig skitt, altså, der måtte vi nok ha satt ned foten! *skuler-bort-på-hybelkaninene*''

Haha, *nikker gjenkjennende*!

Jeg kom på dette eksempelet mens jeg skreiv innlegget fordi minstejenta mi har en kompis med støvallergi. Det er veldig kjekt å avtale besøk på forhånd, for å si det mildt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge barnet ikke har dårlig innflytelse på mitt barn, ville jeg ikke lagt meg opp i hvilke venner det har.

Kan ikke se noen grunn til å "lede" barnet bort fra en som er Jehovas Vitne. Hvis bursdager, halloween og diverse sene samvær betyr mye for din datter vil det antakelig løse seg ved at hun selv også søker til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tror ikke man helt forstår hvor vondt det er å aldri kunne dele de morsomste stundene med den man er aller mest glad i utenom familien sin. Når man er 8 år er f.eks. bursdag kjempestort, det er tusen ganger viktigere enn når man blir 37.

Vi er svært tolerante og inkluderende mennesker, vi har venner fra mange land og med ulike hudfarger og livssyn, så jeg føler nok at vi får inn dette med å godta folk som de er hele tiden.

Men hva kan du egentlig gjøre med det? Dette blir nok ikke noe problem så lenge du ikke fokuserer på det som noe negativt.... Min eraring er også at venner kommer og går, evt at man utvider vennekretsen etterhvert som man bli eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-troende

Men hva kan du egentlig gjøre med det? Dette blir nok ikke noe problem så lenge du ikke fokuserer på det som noe negativt.... Min eraring er også at venner kommer og går, evt at man utvider vennekretsen etterhvert som man bli eldre.

Jeg/vi fokuserer da ikke på at dette er negativt, men ungen synes det er leit. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Det jeg prøvde å spørre om i innlegget mitt var om noen har erfaring med slike vennskap, og om vi som foreldre bør jobbe litt med å lede henne mot andre barn som ikke har slike begrensninger.

Er klar over at vennskap kommer og går, men nå har dette vart siden 1. klasse, så det er ikke slik at disse jentene bytter bestiser hver uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...