Angustia Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Du sier at disse JV barna er ditt barns beste venner. Jeg vil tro det er mye verre for din datter om hun merker at du prøver å hindre henne i å være sammen med dem, enn at de ikke kan delta på bursdagsfeiringer. Julaften vil de vel uansett ikke feire sammen, og jeg syns det er ille om Halloween er så viktig for dere. Jeg har ikke sansen for at barn skal gå og tigge godteri hos naboene, så jeg syns det er positivt at JV ikke vil feire denne skikken. All ære! ''Jeg vil tro det er mye verre for din datter om hun merker at du prøver å hindre henne i å være sammen med dem, enn at de ikke kan delta på bursdagsfeiringer.'' Jeg tolker trådstarter motsatt; h*n setter stor pris på vennskapet, men syns det er leit at de ikke kan dele gode opplevelser i forbindelse med merkedager / høytider som betyr mye for datteren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 ''Jeg vil tro det er mye verre for din datter om hun merker at du prøver å hindre henne i å være sammen med dem, enn at de ikke kan delta på bursdagsfeiringer.'' Jeg tolker trådstarter motsatt; h*n setter stor pris på vennskapet, men syns det er leit at de ikke kan dele gode opplevelser i forbindelse med merkedager / høytider som betyr mye for datteren. Tusen takk, du tillegger meg ikke meninger jeg ikke har, og du har forstått! Det er datteren min som synes det er trist å aldri ha venninna hos seg når det skjer de virkelig morsomme tingene i en 8-årings liv. Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Du sier at disse JV barna er ditt barns beste venner. Jeg vil tro det er mye verre for din datter om hun merker at du prøver å hindre henne i å være sammen med dem, enn at de ikke kan delta på bursdagsfeiringer. Julaften vil de vel uansett ikke feire sammen, og jeg syns det er ille om Halloween er så viktig for dere. Jeg har ikke sansen for at barn skal gå og tigge godteri hos naboene, så jeg syns det er positivt at JV ikke vil feire denne skikken. All ære! ''Jeg vil tro det er mye verre for din datter om hun merker at du prøver å hindre henne i å være sammen med dem, enn at de ikke kan delta på bursdagsfeiringer.'' Jeg har ALDRI sagt at jeg vil hindre dem i å være sammen! Jeg har -spurt- om det er smart av oss foreldre å hjelpe henne med muligens finne andre venninner, det har jeg spurt om råd i forhold til. ''Julaften vil de vel uansett ikke feire sammen,'' Selvfølgelig ikke, men det er da vanvittig mye mer som handler om jul enn selve julekvelden. Forberedelsene, f.eks., med juleverksted og baking er sentrale festligheter hos oss i desember. Med flere andre barn tilstede. ''og jeg syns det er ille om Halloween er så viktig for dere. Jeg har ikke sansen for at barn skal gå og tigge godteri hos naboene, så jeg syns det er positivt at JV ikke vil feire denne skikken. All ære!'' Vi har heksefest hjemme med flere andre barn, og det er kjempegøy! Det er -ingen- her som tigger hos andre, bare så det er helt klart. Vi lager kul og annerledes mat, har disco og dans og spilling og både store og små kler seg ut som hekser. Det er festlig, morsomt og en fin anledning til å få ungene til å la være å gå i gatene og tigge. Flere foreldre burde faktisk gjøre det samme! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Nei, men man forventer vel heller ikke at små unger skal diskutere på den måten. Diskusjonen forandrer seg etterhvert som de blir eldre. Det vil det kanskje, men da får vi ta det når den tid kommer. De er 8 år, og vil helst bare leke og ha det gøy sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Tusen takk, du tillegger meg ikke meninger jeg ikke har, og du har forstått! Det er datteren min som synes det er trist å aldri ha venninna hos seg når det skjer de virkelig morsomme tingene i en 8-årings liv. Takk! Ingen årsak, har en 8-åring sjøl og kjenner problemstillinga :-) Angående spørsmålet ditt, tror jeg fortsatt at jenta di må styre det sjøl. Du framstår som en klok og tolerant forelder som sikkert åpner hjemmet for en ny kompis om det blir aktuelt. Tipper at du signaliserer at nye venner er velkomne, og da føler jenta seg trygg på å ta initiativ dersom ho ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Jeg tror nesten du må fortelle hvilket svar du ønsker, så kan vi gi deg det svaret du vil ha Du virker fryktelig "på hugget" selv om folk prøver å komme med sine egne tips, tanker og råd her..... Sånne folk er det faktisk veldig vanskelig å kommunisere med fordi de ikke er mottagelig for noe som helst........ Jeg prøvde faktisk å komme med mine egne tanker omkring dette, men det eneste jeg får tilbake er "himling" med øynene og surmuling.. du minner om datra mi på 13 Der skrev du akkurat det jeg tenkte etter å ha lest meg gjennom tråden..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Der skrev du akkurat det jeg tenkte etter å ha lest meg gjennom tråden..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Der skrev du akkurat det jeg tenkte etter å ha lest meg gjennom tråden..... Synes du de fleste svarte på de 2 spørsmålene jeg stilte i hovedinnlegget mitt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 ''Lurer også litt på om vi bør aktivt prøve å aktivt "lede" henne mot andre jenter i klassa'' Andre skikker har jeg ikke erfaring med, men jeg har litt med dette å aktivt lede barna mot andre og nye venner. Hos oss virket det ikke. Vi ble oppfordret på skolen at guttungen skulle leke med litt andre i klassen enn dem han vanligvis gjør. Vi prøvde, men han responderte ikke så bra på det. Nå kan det være at han merket min "motvilje" da, og at det hele ble kunstig? Jeg har senere spurt om vi skal ringe han eller han, siden dem han vanligvis er med er opptatt, da er han med og gladelig ringer selv. Da har ikke jeg aktivt "dyttet" han. Selv om jeg ikke bevisst var imot å dytte han før, men han merket nok at det ble litt kunstig, for han trives jo med kompisene sine han selv om de har helt andre aktiviteter enn han (det er det som er greia her da, han har helt andre fritidsting enn bestisene). Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men som sagt, gjøre det bevisst hos oss funket dårlig. Nå er det mer generelt at ungene i klassen skal få bedre nettverk, da "virker" det bedre, for det er naturlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1288516203' post='4463291] ''Lurer også litt på om vi bør aktivt prøve å aktivt "lede" henne mot andre jenter i klassa'' Andre skikker har jeg ikke erfaring med, men jeg har litt med dette å aktivt lede barna mot andre og nye venner. Hos oss virket det ikke. Vi ble oppfordret på skolen at guttungen skulle leke med litt andre i klassen enn dem han vanligvis gjør. Vi prøvde, men han responderte ikke så bra på det. Nå kan det være at han merket min "motvilje" da, og at det hele ble kunstig? Jeg har senere spurt om vi skal ringe han eller han, siden dem han vanligvis er med er opptatt, da er han med og gladelig ringer selv. Da har ikke jeg aktivt "dyttet" han. Selv om jeg ikke bevisst var imot å dytte han før, men han merket nok at det ble litt kunstig, for han trives jo med kompisene sine han selv om de har helt andre aktiviteter enn han (det er det som er greia her da, han har helt andre fritidsting enn bestisene). Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men som sagt, gjøre det bevisst hos oss funket dårlig. Nå er det mer generelt at ungene i klassen skal få bedre nettverk, da "virker" det bedre, for det er naturlig. Tusen takk for svar! Tenker ikke akkurat på å selv invitere noen hjem, men mer foreslå flere andre enn bare akkurat den ene venninna (og dernest de to andre i JV). Hun kommer ikke på det helt av seg selv virker det som, for det som er mest aktuelt er å finne dager hvor disse kan være med hverandre hjem. Ser at flere har sagt mer eller mindre det samme som du, så derfor lar vi bare dette styres helt og holdent av jentene selv enn så lenge. Så får vi bare vente og se. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har litt erfaring med å lede barnet over til andre venner, men da var min datter 5 år og gikk i barnehagen. Der fikk vi støtte og hjelp av personalet til å lede henne over i lek med andre barn og lede henne litt vekk fra den jenta som hun følte seg mest trygg på å leke med. Dette fungerte veldig greit, og nå i dag har hun glede av å leke med mange andre også. Jeg vet ikke om dette vil fungere nå iom at jenta di er 8 år, men hva med å få litt drahjelp fra læreren? Hva med å kontakte andre foreldre i klassen, som dere kan ha litt sosialt samvær med på fritiden? Eller avtale at de kan besøke hverandre etter skoletid? På den måten kan hun kanskje få noen flere venner som hun kan ha glede av å gjøre ting sammen med og som bestevennen ikke kan være med på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neida, ikke sant Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 "I hverdagen er det ikke så store utfordringer, bare litt kjedelig å aldri ha bestevenninna på besøk lenger enn til kl. 18.00 (de har møter hver dag på den tida), men det er stort sett greit." JV'er har ikke møter _hver dag_ på den tiden. De har to møter iløpet av uken, en er enten tirsdag eller torsdag, og det andre møtet er søndagen. Så grunnen til at hun må hjem kl seks er sikkert pga middag eller andre ting, møter hver dag er det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 "I hverdagen er det ikke så store utfordringer, bare litt kjedelig å aldri ha bestevenninna på besøk lenger enn til kl. 18.00 (de har møter hver dag på den tida), men det er stort sett greit." JV'er har ikke møter _hver dag_ på den tiden. De har to møter iløpet av uken, en er enten tirsdag eller torsdag, og det andre møtet er søndagen. Så grunnen til at hun må hjem kl seks er sikkert pga middag eller andre ting, møter hver dag er det ikke. ''JV'er har ikke møter _hver dag_ på den tiden. De har to møter iløpet av uken, en er enten tirsdag eller torsdag, og det andre møtet er søndagen.'' OK, det har du sikkert rett i, det er bare foreldrene som alltid sier "vi henter/dere henter kl. 18.00, for vi skal på møte". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har litt erfaring med å lede barnet over til andre venner, men da var min datter 5 år og gikk i barnehagen. Der fikk vi støtte og hjelp av personalet til å lede henne over i lek med andre barn og lede henne litt vekk fra den jenta som hun følte seg mest trygg på å leke med. Dette fungerte veldig greit, og nå i dag har hun glede av å leke med mange andre også. Jeg vet ikke om dette vil fungere nå iom at jenta di er 8 år, men hva med å få litt drahjelp fra læreren? Hva med å kontakte andre foreldre i klassen, som dere kan ha litt sosialt samvær med på fritiden? Eller avtale at de kan besøke hverandre etter skoletid? På den måten kan hun kanskje få noen flere venner som hun kan ha glede av å gjøre ting sammen med og som bestevennen ikke kan være med på. Ja, det var noe slikt vi tenkte på, men nå har jeg fått relativt mange svar som sier at det ikke er så stort poeng siden hun er såpass gammel. Vi har vel kommet fram til at vi bare får la ting utvikle seg som det gjør, og se det hele an. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neida, ikke sant Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 ''JV'er har ikke møter _hver dag_ på den tiden. De har to møter iløpet av uken, en er enten tirsdag eller torsdag, og det andre møtet er søndagen.'' OK, det har du sikkert rett i, det er bare foreldrene som alltid sier "vi henter/dere henter kl. 18.00, for vi skal på møte". Mhmmm. Fakta er ihvertfall hva jeg nettopp sa, det vet jeg ettersom jeg er et vitne selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-troende Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Mhmmm. Fakta er ihvertfall hva jeg nettopp sa, det vet jeg ettersom jeg er et vitne selv. Det regnet jeg med, siden du var så konkret. :-) Vi har hatt besøk her/hatt barn på besøk der både på mandag, onsdag, torsdag og fredag, og med samme hentetidsbegrunnelse. Ikke vet jeg, men det er jo bare noe vi forholder oss til. Ikke noe stort problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neida, ikke sant Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Det regnet jeg med, siden du var så konkret. :-) Vi har hatt besøk her/hatt barn på besøk der både på mandag, onsdag, torsdag og fredag, og med samme hentetidsbegrunnelse. Ikke vet jeg, men det er jo bare noe vi forholder oss til. Ikke noe stort problem. Jeg kan ikke svare for det, jeg bare opplyser om at vi har to møtetider i uken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Ja, det var noe slikt vi tenkte på, men nå har jeg fått relativt mange svar som sier at det ikke er så stort poeng siden hun er såpass gammel. Vi har vel kommet fram til at vi bare får la ting utvikle seg som det gjør, og se det hele an. Takk for svar! Ja det er nok noe verre når de er blitt større, men disse rådene vil jo uansett bare være en fordel, ikke nødvendigvis for å lede henne vekk fra noen, men også for å øke vennekretsen. De kan jo være bestiser for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.